Skrivet den: 2016-01-26 Klockan: 15:32:20

Jag var ute i naturen



(La semana pasada me llamó mi amiga y me dijo:
- El sábado que viene vamos al Finca de Osorio. Hacemos Picnic y estamos fuera todo el día. 
- Estás loca, respondí. Sabes la cantidad de cosas que tengo que hacer?!
- Pues. Vamos de todos modos. Y no quiero oír más excusas!

Y fuimos. 
Y tuvimos un día espectacular. 

Así hay que hacer. 
Decidirse y dejar todo. Y solo marcharse. Porqué si voy a esperar hasta que haya terminado con todas las cosas que tengo que hacer, entonces nunca saldríamos. )





























Förra veckan ringde min väninna till mig och sa:
- På lördag åker vi till "Finca de Osorio" (En gård som finns uppe i bergen mellan Arucas och Teror). 
- Är du inte klok, svarade jag. Fattar du hur mycket jag har att göra här hemma. 
- Spelar ingen roll. Nu åket vi. Punkt slut. 

Och det gjorde vi. 
Ut i naturen och hade en underbar dag. 

Det är så man måste göra. 
Bara bestämma sig och sticka. 
Lämna alla måsten. 
För om jag ska vänta tills alla måsten är gjorda, ja då kommer vi aldrig att komma iväg. 





Y - härligt nöjd över sig dag i naturen och inte blev det så mycket kaos hemma heller efteråt. 




Skrivet den: 2016-01-25 Klockan: 00:44:17

Gran Canaria-svar, del 6 - Sommarvädret

(Los suecos quieren saber un monton de cosas sobre ir de vacaciones a Gran Canaria. Hoy hablamos sobre el tiempo aqui en verano.
Cuando es la mejor epoca del año de venir aqui?)
 
 
 
Det var länge sedan det kom en fråga hit.
Kommer ni ihåg avdelningen:
"Frågor och svar om Gran Canaria"?
Där läsarna fick skicka in frågor om att leva här.
Nu kom det en fråga.
 
 
"Jag heter C och tänkte åka över till Gran Canaria på semester.
Dock tänkte jag åka de första veckorna i September. Jag hittar inga bloggar som direkt skriver om att resa på semester till Gran Canaria under sommartiden, men jag hittar däremot personer som bor där året om.
 
Till saken,
Vi åker alltid åt det andra hållet på semester. Typ Turkiet och Grekland.
Vi har aldrig varit neråt Kanarieöarna och har lite funderingar över värmen. Givetvis förstår jag att man inte kan säga hur vädret blir, men generellt sett, tänkte jag.
 
I Turkiet är det hett som fanken under september och havet är varmt och poolerna är som ett badkar med varmvatten. Jag älskar värmen och varma pooler.
Men hur är det hos er?
Det står nämligen att det ska vara som svensk sommar, och den är ju fullkomligt kall och regnig. Havet i Sverige är ju kallt som....
När jag kollar in din blogg skriver du att det är hett och ni ligger på stranden och njuter i fulla drag under september månad.
 
Så,
hur är det?
Är det kallt i havet när man badar, så att man fryser eller är det skönt?
Alla jag frågar här på jobbet som åker till Kanarieöarna säger att det är skitkallt i havet, men då åker de i januari månad."
 
 
Svar:
När jag tittar på bloggen så ser jag mycket riktigt att jag inte skrivit något om att vara här på sommaren. Alla som frågar brukar fråga om vintervädret så har jag bara skrivit om det.
Dumt!
Jag får genast författa ihop ett svar om sommaren.
 
Sommaren börjar väl här i juni och håller på till slutet av oktober och det kan bli riktigt hett här under sommaren. Flera gånger per säsong blir det värmeböljor och det är inte ovanlig med uppåt 40 grader.
Dagarna är långa och man kan lugn vara kvar på stranden tills klockan 9 på kvällen. Till skillnad mot nu i januari då det blir kyligt redan klockan 4 på eftermiddagen och man vill gå hem.
Nu är jag en riktig badkruka så jag tycker ALLTID att vattnet är kallt, men på sommaren så badar till och med jag.
Och tycker att det är skönt med svalka.

Om man ska åka hit i september så behöver man inte vara orolig för att frysa.
Tvärtom.
Dagarna är långa.
Det är varmt både i vattnet och i luften. Till och med FÖR varmt ibland. Jag har lärt mig att uppskatta skuggan ;)
Kvällarna och mornarna är ljumma.
Och det är väldigt sällan som det är molning, för att inte tala om regn. Sällsynt.
September kan bara en av de bästa månaderna.Skolorna börjar och turismen har inte riktigt kommit igång. Det är inte så trångt på stranden och inte heller så stökigt som det kan vara under högsäsongen.
Dock hävdar i man att oktober är bästa månaden att ha semester.
....om man inte har några barn att ta hänsyn till ;)
 
Septemberäventyr hos Familjen Kaos:
>2014
>2013
>2012
>2011
 
Nu pratar jag om SÖDRA delen av ön.
Turistdelen.
Las Palmas är en helt annan femma.
Där råder helt andra väderlagar.
Varmt ja.
Men svensk sommar - soligt iland, regnigt ibalnd, men för det mesta ett ständigt molntäcke.
 
 
/Y - Som får gå och lägga sig nu för i morgon är det måndag.

Skrivet den: 2016-01-19 Klockan: 09:59:11

Jag försöker pendla



Hola! Buenos días!
Estoy viva. 
Solo que la semana pasada fue muy intensiva con un montón de cosas nuevas en el trabajo nuevo. Y un montón de gente nueva para conocer. 
Todo el mundo, todo el tiempo, intentando a ser su mejor y hacer las cosas bien. 

Esto cansa. 
Pero estoy contenta. 
Tengo esperanza sobre el futuro. 

Y el fin de semana todavía más intenso. 
Intentando hacer cosas que no nos dio tiempo de hacer durante la Navidad. Y haciendo estas cosas que hay que hacer todas las semanas para poder empezar bien la nueva semana que va a empezar. 
Recoger la Navidad que al final también sa acabó en mi casa. 
Y también tenía dos trabajáis planeado desde antes que tenía que hacer. 

Por eso no he estado escribiendo. 
El plan era escribir en la guagua llendo al sur todas las mañanas. Pero después se me ofreció la oportunidad de ir en coche con un compañero y así voló la semana. 

Ahora estoy otra vez en la guagua...






Halloj och god morgon!
Jag lever. 
Det var bara det att förra veckan blev otroligt intensiv. En massa nya saker på det nya jobbet. Och en massa nya människor att lära känna. 

Allihopa som hela tiden försöker att vara sitt trevligaste jag och försöker att göra sitt bästa. 
Sånt är ansträngande. 
På ett kul sätt. 

Jag har hopp om framtiden. 

Och helgen blev, om möjligt, ännu mer intensiv när vi försökte hinna saker som vi inte hann med under julen. Plus att göra de där sakerna sim man bara måste hinna under veckorna för att kunna genomföra den nya veckan som är på G att starta. 

Plocka undan julen, var en av andra saker som jag hann med. Nu är julen slut även hemma hos mig. 

Och så hade jag två jobb inplanerade sedan tidigare som jag var tvungen att fixa. 

Därför har jag inte varit här och skrivit. 
Planen var att jag skulle sitta på bussen och skriva, nu när jag ska pendla till södra delen av ön. Men så fick jag möjligheten att åka bil med en jobbarkompis och så gick veckan. 

Men nu sitter jag åter på bussen...





/Y - som sitter på bussen och skakar. 

Skrivet den: 2016-01-11 Klockan: 09:36:24

Jag är på väg

(Lunes. 
Semana nueva. 
Año nuevo. 
Trabajo nuevo. 
Una nueva época. 

Estoy camino al trabajo nuevo y todo salió bien esta mañana. Estaba más preocupada sobre la mañana y las nuevas rutinas que el nuevo trabajo. 
Pero todo salió perfecto. 
....toca madera. 

Regresamos del hotel todo incluido y tuvimos un día de recoger y preparar. 
Lo disfrute a lo máximo. Terminando la golosina de la Navidad con el libro de las vacaciones. 

La Navidad recogo el finde que viene. )





Måndag. 
Ny vecka. 
Nytt år. 
Nytt jobb. 
Nya tider. 

Är på väg till nya jobbet och allt gick bra i morse. Jag var mer orolig för hur morgonen skulle gå med nya rutiner, än vad jag är för själva jobbet. Men allt gick perfekt och nu är jag på väg. 
Peppar, peppar....

Vi kom hem från all inclusive-hotellet och hade en dag med fixning och förberedning inför veckan. 
Jag maxade njutningen på kvällen, när ungarna lagt sig, med att äta upp allt julgodis och läsa semesterboken i julgranens sken. 

Julen plockar jag ihop nästa helg. 


/Y - som är på G för att visa sig från sin bästa sida. 




Skrivet den: 2016-01-09 Klockan: 13:04:47

Jag har semester

(Estamos de vacaciones. 
Tres dias en el sur en un hotel todo incluido exactamente como yo había pedido. 
Y hoy se solucionó la última cosa que me preocupaba. )












Just nu njuter vi av tre dagar på all inclusive hotell i södern här innan det är dags att ta itu med verkligheten där hemma. 
Jag återkommer med betyg, men just nu är vi bara...


/Y - som har familjetid de Lux just nu. 




Skrivet den: 2016-01-06 Klockan: 15:58:50

Jag firar Big time

(Feliz Reyes!
Que aquí estamos todo de escándalo hoy. 
Regalos en casa. 
Regalos en casa de los abuelos. 
Roscón. 
Almuerzo por allí. 
Regalos en casa de la tía. 
Más roscón. 
Y mañana hotel todo incluid. Que era lo único que yo había pedido y los reyes me trajeron. )





Idag är stora julafton och vi firar stort här idag. 
Paketkaos hela dagen. 
Och jag fick det enda jag önskat mig: tre dagar på all-inclusive-hotell med familjen innan vi avslutar julen och börjar att jobba igen. 
Nytt år och nya utmaningar. 

Glad trettondag!

/Y - som återkommer...


Skrivet den: 2016-01-05 Klockan: 02:25:17

Jag laddar om



Aqui estamos preparandonos para el gran finale de la navidad:
Los Reyes Magos!
 
La Navidad ha pasado desmasiado rapido y demasiadas cosas han permanecido sin solucionar.
Todavia hay tiempo pero yo queria hacer tantas cosas con tanto tiempo libre antes de empezar a trabajar a tiempo completo la semana que viene.
 
Pero hoy hemos hecho un gran trabajo: empaquetar TODOS los regalalos para Reyes. Mañana podemos disfrutar de la cabalgata con la concencia limpia.




 
 
Här håller vi som bäst på att ladda om inför julens GRAN FINAL:
-Trettondagen och de tre vise männens ankomst!
 
Ser att man i Sverige som bäst håller på att kasta ut julen och förbereda sig inför vårens ankomst.
Jag VÄGRAR!
 
Jag fick upp julen den 24:e och nu njuter jag för fullt för att riktigt suga ut det sista.
Men tiden går fort och det är fortfarande alldeles för många ogjorda saker som jag skulle vilja få gjorda innan jag börjar jobba heltid nästa vecka.
Jag vet hur det kommer att bli.
Fullt upp och för trött för att vara kreativ.
Skulle vara skönt att få dem gjorda innan.
 
Men det är dock alldeles för viktigt att få vara med familjen också.
Dels familjen från Göteborg som är här och åker hem på torsdag och dels den närmsta familjen som bråkar alldeles för mycket för att det ska kännas skönt i själen.
Vi måste få vara med varandra.
 
Så vi fick den bästa julklappen någonsinn: två semesterdagar till Älsklingen från jobbet. Så nu med alla helgdagarna som kommer och helgen själ så kommer vi att få en minisemester tillsammans.
Vi får se om de Tre Vise Männen kommer med det jag önskat mig, det ENDA som jag önskat mig detta år för att göra semestern komplett.
....komplett galen kanske...




 
Men ikväll har vi gjort ett hästjobb här.
Slagit in alla julklappar till Trettondagen så att vi i morgon bara kan njuta av paraden i staden i morgon, äta middag med de älskade och kanske ta julens första glögg ikväll när vi kommer hem och ungarna somnat och klapparna gnistrar under granen.
 
Vi får se.

 
/Y - som ska gå och lägga sig och tindra med ögonen lite nu.




Skrivet den: 2016-01-01 Klockan: 00:28:07

Jag önskar....

(Feliz año nuevo por supuesto, de la familia caotica. )



...gott nytt år, naturligtvis från Familhen Kaos. 


/Y - som funderar på hur 2016 kommer att bli. 






RSS 2.0