Skrivet den: 2014-02-28 Klockan: 00:47:04

Här föredras det lugn o ro

....framför stoj och stimm. Och jag inser att jag nog blivit en himla trälig typ. 






Ibland blir det tyst och stilla på jobbet. Telefonerna är tvärtysta. Alla samtal är gjorda. Då finns det inget att göra utan bara sitta och vänta. 
Ta det lugnt. 

Då tar flickorna och bläddrar i skvallertidningar. 
Idag fick jag en sådan tidning i handen. Dags att läsa ikapp lite på skvallret. 
Men!
När jag fick en lugn stund och skulle läsa så blev det inget av med det. Det var så HIMLA skönt med lite lugn o to att jag bara satt och stirrade rakt ut i luften. 
Lugn. 
Och ro. 
I fem minuter ;)

Samma sak en morgon när jag kom till kontoret och det var datafixning på G. Ingen kunde jobba. 
Kom igen sa en kollega. Vi sätter oss därborta och snackar. 
Men jag blev fast på min stol njutandes av lugnet efter morgonens rush med frukost och skollämning. 

Vilken jäkla tråkig typ jag blivit ;)

Jag saknar att lyssna på musik, snacka skit och läsa böcker. Men faktum är att när det blir en lugn stund så är det JÄKLIGT skönt med lite lugn o ro och TYSTNAD. 

Man börjar väl bli gammal ;)

/Y

Skrivet den: 2014-02-27 Klockan: 01:06:46

Real Life - VardagsLiv

...och HÅLL I HATTEN för nu kommer verkligen det där som jag funderade på för så lääääääänge sedan >>> att göra innan helgen. Höstterminens (när hösten är över för länge sedan och våren är i antågande) första REAL LIFE.
Semesteruppehållet blev långt i år för denna utmaning.
 
Vad Real Life är >>>.
Tidigare Real Life att titta på >>>.
Och det är bara att hänga på: the more the merrier (ju fler desto roligare) ;)
 
 
 
 
 
Jag har ju börjat att jobba.
Har ni kunnat missa det ;) ?
Det var inte meningen att det skulle bli så mycket, snudd på heltid. Men nu kom möjligheten och familjen (hrmmm ekonomin) gav ingen perdon. Här behövdes hjälpas åt. Inte läge för att tacka nej när man får sån här chans. 
 
Det blev lite mycket för mig och vardagen har varit tvungen att ritas upp, planeras in och hållas strikta förordningar om, för att över huvud taget fungera. 
 
Min vardag (som den BORDE vara för att allt ska klaffa)
6:20 Uppgång Yohanna och min alldeles egna stund på dagen för att piffa mig.
7:00 Väckning av skitungar och frukost med påklädning.
8:15 MÅSTE vi gå hemmifrån och då är det bråttom.
8:30 Skollämning och språngmach till jobb.
9:00 Börjar morgonjobbet.
13:00 Slutar morgonjobbet. Språngmach åt andra hållet och överlämning av ungar som svärmor hämtat i skolan.
13:50 Hemkomst, klädbyte, tvättning och uppvärmning av dagens lunch.
15:00 MÅSTE jag ta bussen till eftermiddagsjobbet om Älsklingen har möte.
15:45 Åker vi hemmifrån om Älsklingen skjutsar mig.
Ca 16:00-19:00 Eftermiddagsjobb.
Runt 19-20 kommer jag hem beroende på om jag går eller åker buss.
Stoppning av ungar i säng, läxläsning och matlagning av morgondagens lunch.
Middag med Älsklingen i soffan och planering av morgondagens kurs.
Bloggning OM jag inte har somnat ;)
 
Så går hela veckan, alla dagar och år... (drängen Alfred i Emil i Lönneberga).
Samma sak varje dag.
Ibland klaffar det.
Rätt ofta så skiter det sig ;)
Men nu ska det som sagt bli lite enklare >>>.
 
Jag har ju inte kommit till skott med Real Lifen och det är jag lite ledsen över.
Jag vill.
Men hinner/orkar inte.
Jag ska försöka igen. Kanske inte så omfattande som tidigare. Kanske inte så bra.
Lite enklare, lite lättare.
Jag försöker.
 
 
 
 
Vi har ju talat om VARDAGSLIV tidigare >>> med sammanställningen >>>, men nu vill jag veta hur er vardag ser ut och hur i hela friden ni får det att gå ihop. Eller för den delen, hur det INTE går ihop sig. För sånt finns det mycket av också. Fråga mig, jag har en del dråpliga upplevelser. Tur att vi överlevt. 
 
- Hur är din vardag?
- Vilka tider måste du passa?
- Hur gör du för att det ska gå ihop?
- Vad brukar skita sig?
- Tips
 
Vi kör vi tills pâ MÅNDAG.
Skriv och berätta på din blogg tills pâ MÅNDAG, om det du VILL berätta om. Och lämna länken här i en kommentar till detta inlägg.
På MÅNDAG kväll gör jag en sammanställning, så att vi alla kan gå in och kolla hos varandra och få kika på lite vardag ;)
 
/Y

Skrivet den: 2014-02-26 Klockan: 01:04:17

Här kom det något emellan

....TV:n.
Man kan inte motstå när något sånt här kommer. Även fastän man vet att man inte borde.
 
 
 
 
 
.....förlåt ;)
 
/Y

Skrivet den: 2014-02-24 Klockan: 08:33:00

Måndagslista med sjuka

....för Lillskatten ligger därinne i min säng medans jag sitter här med Guldklimpen och äter frukost. Det blev ingen påkryning på henne i helgen. Det blev feber och i natt har jag haft en liten glödhet kamin i min säng som snott hit och dit. Inga problem med att frysa i sängen för mig i natt alltså. 
Tvärt om. 
 
 
 



 
Det blir att lämna Lilskatt hos svärmor och gå till jobbet med klump i magen igen.
Min förkylning har jag ingen aning om. Allt känns bra nu. 
Efter en liter nässpray. 
Det blir värre när den effekten lägger av. 
Det är måndag. 
 
Annars har det inte hänt någonting alls i helgen. Vi har varit hemma och plockat och myst. 
Det mest spännande har väl varit en kladdkaka som jag bakade. 
Och så var det en påse på frukostbordet dom trillade i frukostljusen och började brinna och gjorde brännmärke på matsalsbordet.Jämmer och elände ;)
 
Nu är det sista veckan inför kanariernas "sportlov" - karnevalslovet. Ungarna och jag är lediga måndag, tisdag och onsdag. Älsklingen är ledig tisdagen. Svenskaskolan är stängd hela veckan. 
Här ska karnevalas. 
 
Nyfiken på karnevalen?: www.lpcarnaval.com
 
På lördag är stora karnevalståget. På tisdag är barnens karnevalståg. 
Karnevalsdrottningen och dragqueendrottningen ska väljas. 
Något galej ska vi väl komma ut på. 
 
 
Vårkänslor?
 
 
 
Men nu är det måndag. Dags att ta tag i den. 
 
 
- att det snart är lite ledigt. 
 
- att det är karnevalsyra i Las Palmas nu. 
 
- att mitt eftermiddagsjobb ska flytta in i mitt hus. Så jag får krypavstånd till det. 
 
- att jag, trotts sen kväll och febernatt med lillskatten, känner mig ganska ok.
 
- att jag fick torkat mina golv i helgen. Det var LÄNGE sedan. 
 
- att jag fick se spanska mellon i lördags. Vad fjuttigt mot svenska. Fast vi har ju å andra sidan överdrivit en "aning". Ingen fara på taket för Sverige. Spanien skickar en skrikballad i år igen. Att de aldrig lär sig. 
 
Dags att klä på ungar och köra igång. 
 
/Y

Skrivet den: 2014-02-23 Klockan: 01:12:11

Här är det KO-lugn lördag idag

....jag VÄGRAR att stressa, bråka eller göra något idag. 
Vi kurerar oss. 

Jag har sovit siesta TVÅ gånger idag. 
Detta är livet ;)






Det har varit en lite små-jobbig vecka denna. Jag har jobbat med feber i kroppen och näs-sprayen i högsta hugg. Borde nog inte ha jobbat men ibland så blir det så ändå. 

Och det verkar som att efter att jag krävt lite extra mycket av kroppen en stund, så går den liksom i off-läge när den får tillfälle att slappna av. 
Den svarar bra på att bli krävd lite extra av, men idag, när den kunde strejka så gjorde den det. Förkylningen som jag trodde var på bättringsvägen har känns som den var tillbaka på ruta ett. 

Eller så var jag bara trött. 
Och TUR har jag som kunde få vara det i fred idag. 

Kroppen är beundransvärd. 
Den klarar så mycket mer än vad man tror. 
Bara man ger den en chans att återhämta sig. 

Men karnevalen är i full gång och vi skulle ha gått ut och tittat på den, och SKA göra det. Men idag var jag död och Lillskatten hade feber. Så det får vänta lite. 
Men rapport kommer. 
Den här helgen vilar vi. 

....och tvättar, lagar mat, bäddar rent i sängarna och skurar golv. Ni vet sånt där som INTE räknas som jobb ;)

/Y

Skrivet den: 2014-02-20 Klockan: 22:46:00

Här har det ätits peruanskt

.....och det har jag ALDRIG gjort förr. Och det var VERKLIGEN inte som jag hade tänkt mig. 




 
Det var ju i fredags >>> som jag gick ut och åt middag med Sverigebesöket, svägerskan från göttlabôrg, och en annan väninna. Vi, tillsammans med alla alla-hjärtans-dags-förälskade-par. 
Jag och Älsklingen skulle spara vår firning tills de dubbelt-så-höga-alla-hjärtans-dags-priserna gått över. Nu väntar vi på att mans-förkylningarna ska gå över här så vi kan njuta lite av maten också. 
.....om det nu är ut och äta vi ska göra. 
 
Men peruanskt. Ja, nu ska jag inte stoltsera med min obefintliga allmänbildning, men jag hade en bild av Peru med sånna dära musiker i poncho som spelar phanflöjt och mat typ bönor och potatis som man sett på TV. 
Så var det INTE. 
 
Den här restaurangen som jag blev tagen till, har jag gått och tittat på ända sedan jag flyttade hit till Las Palmas. Inte just denna då för den var en helt annan när jag började titta på den. Men stället. 
 
Den ligger i nederdelen av Doramas-parken. Vid den stora vägen som går mellan stora polisstationen och Al Calavaneras. Mitt emot simbassängen Metropol. Det är den med den stora inglasade altanen. 
 
Jag har gått förbi utanför och tittar in på bord med vita dukar och höga vinglas och sagt mig att DIT ska jag nån dag. 
I fredags blev jag tagen dit. Borta var vita dukar, men vinglasen var kvar ;)
 
Maten då. 
Man förklarade för oss där att Peru har mycket influenser från Italien och det märkte vi. Maten vi åt var någonting mellan italienskt och japanskt. 
Sushi med risotto. 
Konstigt?
Annorlunda. 
Överraskande. 
 
Vi åt några små köttfärspiroger med guacamole, en friterad varm Maki-rulle (sushi), en citronmarinerad rå vit fisk (savichi?) och en risotto med otroligt mört kött. Efterrätt var en brownie med glass och en dulce-de-leche-sockerkaka. 




























 
Allt otroligt gott, köttfärspirogerna kanske lite futtiga och efterrätterna såg MER ut än vad de smakade, och kanske lite dyrt. Men jag älskar att prova nytt, nya smaker och nya kombinationer. 
Och så fick vi äggtoddy-apelsinjos-drinkar efteråt, och sånt uppskattas ALLTID!








 
Sen gick vi på galej på andra sidan gatan. TAO, en utomhus-terass-disco. Drack drinkar och så började det störtregna, temperaturen föll och resten är ju historia >>>








 
.....förkylning >>> ;)
 
/Y

Skrivet den: 2014-02-19 Klockan: 00:27:22

Här rusar dagen iväg

...eller natten snarare. Snart är det midnatt och jag borde ligga i sängen.
BUMS i säng!
Jaskabara...





 
Nej jag skulle ju skriva nått skitbra och jättekul här men just nu fungerar inte hjärnan. Jag har kommit hem från svenskakurserna, läst läxor, nattat ungar, lagat morgondagens lunch, tittat på ett avsnitt av Masters of sex i mobilen, planerat morgondagens kurs, svarat på ett mastodontmail och fortfarande fattas det att krypa in i duschen innan jag får hoppa i säng.
Det är klart att det inte blir nån höjdarbloggning under de omständigheterna ;)
 
Men jag kan berätta spännande saker ur mitt vardagsliv, alias tisdag, som att Lillskatten gick in i en lyktstolpe på väg till skolan idag. Tittar man inte rakt fram där man går så kan sånt hända.
Jag vet inte, det känns bekant på något sätt. Var det inte någon i min familj som gjorde något sånt för ett tag sedan?
Hmmm. Lillasyster?
 
Jag kan berätta spännande saker som att jag blivit imun mot nässpray under den senaste mans-förkylningen och nu fått gå över till annan typ av nässpray. Men vad i 70-singen ska man göra när man är dunderförkyld och måste ringa i telefonen på jobbet? Kan kan ju inte komma dit och låta som värsta smurfen.
Sånt låter inte seriöst.
Då blir det nässpray i rediga doser.
Det var väl för bövelen vad denna förkylning skulle hålla i sig.



Matlagning på HÖG nivå. 

 
Ja det händer spännande saker här må ni tro ;)
 
Go natt!
 
/Y

Skrivet den: 2014-02-18 Klockan: 00:51:22

Här blir det snart bättre

....det är jag alldeles störtsäker på, när det där beslutet som togs förra veckan >>>, eller snarare resultatet av det sakta sjunker in i min hjärna.






 
Det har ju varit en massa stressande i min vardag sedan jag började jobba. En massa flängande hit och dit och en massa tider som måste stämma för att allt ska klaffa.
Precis så som det BRUKAR vara i vardagar.
Men det har allt varit lite jobbigt >>>.
Och så har svenska-klasserna, som jag jobbar på på eftermiddagarna, sett sig om efter nya lokaler att flytta till.
 
Skulle man inte kunna säja att det är höjden av all tur i världen att i bottenvåningen i mitt hus finns en ledig lokal som skulle passa alldeles ypperligt att ha svenska-klasser i. Och att föräldrarna i föreningen röstade förra veckan till att just flytta till mitt hus.
DET kan man kalla för FLAX, mina damer och herrar.
 
Jag kommer i framtiden inte behöva stressa fram och tillbaka till mitt eftermiddagsjobb. Jag kommer att ha gångavstång.
....krypavstånd.
Hissen stannar precis bredvid ingången till jobbet.
 
Good bye "torsdagar from hell" ;)
 
Welcome krypavstånd.
 
Kan ni förstå att jag är upp-över-öronen överlycklig över detta.
Nu jäklar ska det bli ordning och reda på vardagen ;)
 
/Y

Skrivet den: 2014-02-17 Klockan: 00:16:00

Måndagslista med SNÖ

....ja det är helt otroligt men vi har haft värsta ovädret här hela helgen. Och uppe i bergen har det faktiskt snöat!
 
 


 
 


Det började i fredags natt när jag var ute på galej med tjejerna (jag återkommer om just den aktiviteten). Klockan tre började det småregna och när vi satt i taxin hem då brakade det lös så det kändes riktigt otrevligt. 
 
När vi klev ur taxin hemma kändes det konstigt på något sätt. 
Kallt. 
Inte så konstigt tyckte vi då eftersom det regnade och blåste. 
Göteborgsregn - regn på tvären ;)
 
Men när vi steg upp på lördagsmorgonen så var alla fönster igenimmade så vi såg inte ett smack. Och när vi väl sparkat igång på utomhustermometern, med nya batterier, så visade den bara TRETTON grader. 
På Gran Canaria!
Ön var i chock. 
Älsklingen hade aldrig varit med om något liknande. 
Inte i Las Palmas. 
 
http://www.canarias7.es/multimedia/galeria.cfm?id=12860
(Bilder från den lokala dagstidningen om miraklet. )
 
Jag har varit kalas-förkyld hela helgen, vi har eldat ljus som tokar, söndagslunchat på lokal samt sagt adjö till Sverigebesöket från göttlabörg. 
Nu börjar karnevalen här. 
 
 
 
Men måndagslista blire:
 
- att jag "bara" är förkyld och inget värre. Jädrans jobbigt ändå, men måste komma ihåg att behålla perspektivet. 
 
- att det där beslutet togs förra veckan som kommer förenkla min vardag så. 
 
- att jag kom ut på galej med tjejerna i fredags. Vi åt peruansk och DET har jag aldrig gjort förr. 
 
- att föräldrarna snart kommer ner. 
 
- att jag fick se på mellon i lördags. Skit men trevligt. 
 
- att jag har mitt alla-hjärtans-dags-firande med Älsklingen kvar att se fram emot. 
 
 


 
Nu äre måndag. 
Nu kör vi. 
 
/Y

Skrivet den: 2014-02-14 Klockan: 11:34:42

Härifrån kommer alla hjärtans-

.....dag-hälsningar. 






Vi har gjort alla-hjärtans-dags-kort på svenskakurserna hela veckan. Så ni får alla pussar och kramar och kärlek härifrån. 







Jag återkommer med nyheten om den där stenen som föll från bröstet, det där viktiga beslutet som skulle tas, det där som skulle hjälpa mig så otroligt mycket i min vardag. 
Jag känner mig så lättad. 

Men nu måste jag jobba. 

Kom ihåg att komma i håg varandra idag extra mycket. 
Ring. 
Skicka sms/whatsapp. 
Titta varandra i ögonen och SE. 

Köp INGA svindyra Valentin-rosor, bojkotta sånt  ;)

/Y


Skrivet den: 2014-02-12 Klockan: 22:42:09

Här ligger man i sängen redan

....fastän klockan bara är 21. Nu blir mamma stolt. 
Men jag är SJUK!





Jaha, fyra dagar tog det med Sverigebesök, så åkte jag dit. Exotiska bassilusker hittsmugglade från utlandet var ovanligt aggressiva i år och jag blev den första. 
Nu följer väl resten av familjen efter. 
Lagom till helgen. 

Fast jag är vid gott mod. 
Det var dags nu. 
Vi har varit friska jättelänge nu. 
Eller länge och länge. Länge för art vara en småbarnsfamilj. TVÅ månader utan varken hosta, snor eller feber. 
Det är ju himmelriket. 

Nu står det halsont och feber på menyn. Bara att bita ihop. 

Fast det är ju det där med att veta när man ska bita ihop, när man sjåpar dig och när det är befogat att tycka synd om sig. 

Jag försöker ju gå hem från kvällsjobbet ett par dagar i veckan. Igår kände jag art nått var på G och funderade på att ta bussen. 
- Sjåpa dig inte Yohanna och försök att komma undan.
Jag gick hem. 
Idag är det värre. 
Idag funderade jag inte, jag bara tog bussen. Solklart fall. 

Kanske är det så att OM man funderar, ja då sjåpar man sig. Om det är solklart fall, ja då är det.....
....solklart ;)

Smart tänkt där Yohanna. 

/Y

Skrivet den: 2014-02-11 Klockan: 21:59:27

Här har man varit en aktivitets-bitch

....och jag erkänner, ja jag var JOBBIG, men har nu kommit på andra tankar ;)
 
När jag flyttade hit ner så började jag ju studera spanska här. Ett par timmar om dagen, ett par dagar i veckan. Resten av tiden låg jag på stranden eller gick hemma och väntade på att Älsklingen skulle komma hem från jobbet.
Eller bägge två på samma gång.
Låg på stranden och väntade på att Älsklingen skulle komma hem från jobbet.
Vänta, vänta, vänta.
Det var mitt liv.
För det var ju inget roligt att hitta på något själv.
 
Och när han väl kom hem från jobbet, ja då ville jag ju hitta på något. Jag var full av energi. Ville utforska staden, hitta på något romantiskt....
..... GÖRA SAKER.
 
 
 
 
 
Herre Gud inte ville jag sitta hemma i soffan och glo på TV när det var sol ute och fanna så mycket spännande att hitta på.
 
Och helgerna, de ska vi inte tala om. Då var det PLANERING på hög nivå.
Heldag på stranden med packade väskor och åkning över hela ön i jakt på sol om den nu mot förmodan skulle vara skymd i Las Palmas.
Utflykter upp i bergen.
Fester till långt in på småtimmarna med kompisar.
Camping-weekend.
You name it.
 
Och så har det varit fram tills nu.
Ja det lugnade ju ner sig ett par kilon när skitungarna kom.
Det blev ju lite jobbigare att flytta omkring på en hel familj. Lite jobbigare med planeringen. Lite jobbigare med all gråt och tandagnisslan varenda gång vi skulle göra något.
Jag tappade gnistan lite.
Men aktiviteter var det alltid på gång.
Planering.
Vad ska vi hitta på nu.
 
Nu har jag börjat jobba ;)
Har ni hört det förrut?
Jag hinner inte med ett smack i veckorna. Det är bara jobb, skyffla ungar hit och dit, läsa läxor, laga mat och planera inför morgondagen.
Bloggningen går på sparlåga.
Alla framtidsplaner likaså.
 
Helgerna har blivit så OTROLIGT värdefulla.
Kvällarna lika så.
Den lediga tid vi har tillsammans måste spenderas väl: mysa, njuta, vila, ladda, glädjas, älska, umgås osv.
Jag vill inte flyga och fara då.
 
Jag har blivit omvänd.
Jag har blivit en soffliggare och är GLAD över detta.
Och jag tänker på Älsklingen som stått ut med mig under så många år när jag körit med honom. Stackaren har varit så trött när han komit hem från jobbet och bara velat sitta i soffan och relaxa. Helgerna har han velat ägna åt att vila upp sig och ladda upp inför veckan som skulle komma.
ÄNDÅ har han farit med mig på alla tokigheter jag hittat på.
Och inte klagat SÅ mycket ;)
 
Nu är det jag som bara vill vara hemma på helgerna, hasa omkring i mysbrallor och inte prata med nån.
 
Det där med att gå ut med väninnorna och partajja, packa in hela familjen och åka på sightseeing runt ön, åka och hälsa på de där som vi inte träffat på länge, gå på karnevalen osv.
Det känns såååååå avlägset.
 
Jag hoppas att det ändrar sig LITE på den fronten ;)
 
/Y

Skrivet den: 2014-02-11 Klockan: 00:22:57

Här är det inget nytt under solen

....inget som jag inte berättat förut. 

Måndagskväll. 
Trött. 
Somna i soffan.....?










Ja, jag erkänner: det har inte hänt något speciellt alls idag. 
Inget värt att berätta i alla fall. 
Och nu är det kväll. 
Vardagsliv och verklighet när det är som mest sant. 

I morgon är en annan dag då vad som helst kan hända. 
Vad som helst....

/Y

Skrivet den: 2014-02-10 Klockan: 00:58:48

Måndagslista

Ja, det var fredagskväll och så blev det söndagsnatt. Helt plötsligt. Nu igen.
JAG.HINNER.INTE.MED!







 
Men jag är ändå vid gott mod.
För att vara söndagskväll.
Värre är faktiskt måndagsmornar.
Jag önskar att jag bara kunde stänga av hjärnan på måndagsmornar. Ja alla mornar faktiskt. Sluta tänka. Jag fungerar inget bra på mornar. Värsta depparstunden. Fast jag egentligen inte har något att vara deppig över.
Det ska bli kul att gå och jobba.
Det kommer hända roliga saker under veckan.
Och den går ju så fort ändå så jag kommer inte ens att hinna blinka.
ÄNDÅ tänker jag bara en massa hemska tankar där på morgonen.
 
Nej en avstängningsknapp på tankarna, DET borde man ha ;)
 
Helgen gick som sagt fort.
Fredags eftermiddag - födelsedagskalas.
Lördag - veckohandling, ikea-besök och YTTERLIGARE ett födelsedagskalas + påhälsning hos Sverigebesöket som kom från Göttlaborg till svärisarna.
Söndagen skulle bli stora städardagen och vinn hann med förvånansvärt mycket fastän den ballade ur och blev söndagslånglunch med svärisarna och Sverigebesöket.
Jag är nöjd.
 
Och så hann jag med att se ikapp deltävling 2  i Mellon i soffan på kvällen. Deltävling 1 hanns inte med för jag hade glömt fort från förra året att man bara har en vecka på sig att se klippet.
Kom i håg!
 
Så idag blir det måndagslista:
 
- att jag fått se på Mello. Jag var försenad i starten men nu är jag på G. Jäklar va bra hon sjunger den där Sanna. Vinnar-feeling så här på en gång, får jag.

- att jag fått ett par nya byxor av svärmor, leopardmönstrade stretch-jeans, som ligger beredda inför jobbet i morgon. 


- att vi har Sverige-besök här nu. Och ytterligare är på G i slutet av mars.
 
- att denna veckan kommer det (förhoppningsvis, peppar peppar, tas ett viktigt beslut i något jag väntat på.
 
- att våren är på väg. Börjar känna en viss längtan efter sol och bad. Ev. får det bli ett besök söderöver snart för att tjuvstarta lite.
 
- att vi ska gå ut ett par väninnor på fredag. Alla hjärnan kan gå och hänga sig ;)
 
Men nu är det måndag om 3 minuter.
Dags att knoppa.
 
/Y
 

Skrivet den: 2014-02-08 Klockan: 11:42:36

Här blev det lite oroligt i magen

...när jag glömde mobilen på jobbet i torsdags.
 
Ja det var ju lite stökigt i torsdags >>>.
Torsdag är INTE min bästa dag.
Jag går på högvarv då.
Jag får väl vara glad över att det inte var en skitunge som blev kvarglömd någonstans istället.
 
Skratta ni men jag har en känsla av att det kommer att hända något allvarligt snart. Att glömma skitungar nånstans är lätt hänt. Inget svårt alls som de springer omkring. ;)







 
Jo så det var så att mobilen blev kvar i skrivbordslådan på jobbet i torsdags.
Jag kom på det på hemvägen men det fanns ingen chans i världen att jag skulle kunna gå tillbaka och hämta den. Skitungar skulle skolhämtas och vi skulle iväg till nästa programpunkt på dagens agenda.
Inte senare heller fanns det chans att återvända.
Den fick ligga kvar där den var.
 
Men på hemvägen började tankarna fara.
Tänk om jag inte la ner den i lådan, tänk om den ligger på skrivbordet. Fullt synlig för alla.
Tänk om nån öppnar skrivbordslådan och får syn på den. Långa fingrar kan växa ut riktigt fort.
Man kan aldrig lite på någon.
Och så tänkte jag fast jag har kanon-jobbarkompisar. Inget misstänkt alls med dem.
Men fantasin skenade iväg.
 
Och på natten vaknade jag, alldeles ångestsvettig och tänkte:
- Tänk om det är nån som tajjit den. Och jag som inte köpte till nån drulleförsäkring på den.
Jag kunde inte somna om.
 
På vägen till jobbet morgonen efter, så var jag mer än lovligt nervös.
Tänk om den är borta nu.
Tänk om den inte ligger i skrivbordslådan när jag öppnar den.
Jag skulle inte bli förvånad.
Det har gått så bra för mig på sista tiden att det FAKTISKT vore dags att något gick åt skogen också. Som en knäpp på näsan att inte bli för övermodig nu.
Gud/ödet har sina metoder ibland.
 
Är det nån mer än jag som kan bli rädd för att det kan bli överskott på lycko-kontot?
Som att det vore dags att betala av lite ibland också.
 
Men mobilen var kvar i lådan.
Phu!
Vilken lättnad.
Och ALLT detta för en liten leksaks skull.
Man ska inte köpa dyra leksaker.
 
;)
 
/Y

Skrivet den: 2014-02-06 Klockan: 22:22:36

Jag är en människomagnet

....folk bara dras till mig hela tiden, och mest gammla tanter. Och då menar jag inte på det där braiga, vill-ha-sättet.
Nej mest bara VÄLDIGT irriterande ;)
 
 
 
 
Idag har varit "torsdag from hell".
Tack gode gud för att den är över.
Om torsdagarna var jobbiga förr >>> så är de ÖVERJÄVLIGA nu. Vet inte om jag kommer att klara detta.
 
Jag slutar jobbet klockan ett.
Rusar upp för backen och möter svärmor med skolungar halvvägs och kommer innanför min dörr klockan två.
Klockan tre går bussen till andra jobbet och då ska vi byta kläder, tvätta oss, värma mat, äta, packa om i väskorna, lämna Guldklimp hos farmor samt släpa med Lillskatt till busshållsplatsen.
Älsklingen har nämligen möte på torsdagar och hinner inte hem för att skjutsa oss.
En gång i månaden är det långa möten då han inte ens hinner hem för att hämta oss, som idag. Idag fick vi ta bussen hem igen och jag fått sköta läggningen själv.
Stress!
Och som alltid så luktar sig skitungarna sig till när det är stressigt och visar sig ALLTID från sin "bästa" sida då. Det är gråt och tandagnisslan så det bara ryker om det, och jag undrar om mitt hjärta verkligen kommer palla trycket för detta....
 
Men det var inte det.
Jag, människomagneten.
Vad är nu detta?
Jo alltid när jag skyndar fram på gatan....
...jag verkar alltid nu-för-tiden SKYNDA fram (småspringa/tokstressa) på trottoaren när jag kommer. Idag sa till och med busschaffisen till mig, när vi hoppade på för att åka tillbaka samma vända att:
- Jag ser dig alltid komma springande.
Jo....
...det är nog så.
 
Men, när jag skyndar fram där på gatan, försökandes väja mellan andra mer långsam-gående, så händer det ALLTID, och speciellt då gamla tanter eller gubbar, att de helt plötsligt dras åt den sidan där jag försöker köra om. Och det spelar ingen roll. Försöker jag på andra sidan så händer samma sak.
Skitmystiskt.
Jag kan prova flera gånger på olika sidor och de börjar helt plötsligt att vingla från sida till sida som vore de men än lovligt salongsberusade.
 
Och på den tiden jag körde mad barnvagnen.
Jag blev helt skogstokig.
 
Nån mer än jag som råkat ut för detta magnetfält?
 
/Y

Skrivet den: 2014-02-06 Klockan: 01:00:58

Här funderas det på barndomen

...för det är helt klart att ens perspektiv förändrats med tiden och erfareheterna. Det som kändes på ett sätt då, känns på ett helt annat sätt nu.








Slum möter lyx i Las Palmas.  
Och vårkänslor idag. Något med det där ljuset. 









En lite pojke spydde utanför skolan idag.
Jag torkade hans mun och händer med mina våtservetter som jag ALLTID har med mig. (Finns inget viktigare i handväskan för småbarnsföräldrar. Kan användas till allt.) Hans storebror gick därifrån. Tyckte att det kändes pinsamt när lillebror spydde så där inför folk.
 
Det fanns ingen av deras föräldrar där.
 
En mamma sa sedan till mig att barnen bodde grannar med henne och hon sett dem springa ut från huset och springa upp till skolan med andan i halsen.
Inte konstigt att den lille killen spytt upp frukosten när han kommit fram.
Eller frukost och frukost. Det som kom upp var antingen drickyoghurt eller välling. Ingenting annat i magen. Inför en hel dag i skolan.
 
Ni ser.
Jag vet inget om dessa barn eller deras familjesituation, men fantasin har redan skenat iväg med mig.
Jag ser famför mig en familj, eller en ensamstående förälder, som måste gå iväg och jobba på morgonen och som inte har någon som kan ta barnen till skolan. Utan blir tvungen att låta en 4- och en 8-åring gå själva.
Kanske är de fattiga och har inte något att äta till frukost.
 
Eller så ligger föräldrarna bakfulla hemma och har inte orkat gå upp för att ta barnen till skolan. Ej heller idits att ge dem mat.
 
Eller något helt annat.
Vad vet jag.
 
Saken är den att det finns så himla många barn där ute som far illa och som har det svårt. Mycket svårare än vad jag och mina syskon någonsin haft det.
ÄNDÅ så klagade vi på våra föräldrar och tyckte att vi haft en "FÖRFÄRLIG" barndom.
Vi hade inte en aning om vad vi snackade om.
 
Nu vet jag bättre.
....lite i alla fall.
NU är det så dags.
 
*Tacksamhet*
 
/Y

Skrivet den: 2014-02-05 Klockan: 00:14:07

Här älskas RE:or

...för kan man annat när man kommer över saker man ABSOLUT inte måste ha till ett pris man helt enkelt inte kan motstå?
 
Och när man kommer över saker man VERKLIGEN måste ha till ett verkligt fyndpris, ja då ryker det nästan ur öronen av lycka.
 
Fast när man springer på saker, som man köpte för dyra penningar, till julklapp, för cirkus en månad sedan, som nu är nedsatta till halva priset, ja då ryker det också ur öronen.
Fast av helt andra orsaker....







Om man inte KAN bestämma sig, då FÅR man köpa bägge. Så är det!







Men när svindyra bootsen reas ut för 20 euro, då blir jag misstänksam. Hur många har man inte lurar med det höga priset? För jag tvivlar att det går med förlust. Även om det reas. 





Det var dags för nya.... 
 
Vi kom över en massa saker i lördags. Kom hem med en hel bunt med påsar som fick stå på matbordet och bara glänsa.
Ja för det är med shoppingpåsar för mig som med presenter, jag blir överlycklig på något barnsligt sätt.
Förr, när jag var barn, satte jag alltid upp alla mina julklappar på parad dagarna efter jul. Bara för att kunna gå förbi dem och njuta av härligheten.
Allt detta är MITT.
Nu gör jag ungefär samma sak med shoppingpåsarna.
Allt detta är MITT, bara MITT.
 
Hmmm, det påminne mig om något.
Hmmm.
Jag kan inte komma på vad.
It´s mine, only mine, my treasure.
 
 
 
 
 
Ytligt jag vet.
Men jag blir glad av shopping.
....för en stund ;)
 
/Y

Skrivet den: 2014-02-04 Klockan: 00:10:00

Måndagslista med gnäll

Helgen gick SKITFORT!
Jag hann inte med.
Det sa bara swish.
Så går det när man får helgen fullbokad med aktiviteter och är på farande fot mest hela tiden. Det blir ingen tid över till att sitta ner och lugna ner sig då. Inte heller för att hinna med allt det där som man ska hinna under helgerna: plocka undan efter veckan som var samt förbereda inför veckan som ska komma.





 
På fredagen var det lokalvisning för svenskakurserna och så hamnade vi på fredagsmys med middag och vin hemma hos väninnan.
Klockan TVÅ på natten.
Inte klokt.





 
På lördagen skulle vi bara ut på stan en sväng och fixa två födelsedagspresenter. Hamnade mitt i REA:n och fotboll och resten är ju historia.
Vi var borta hela dagen och spenderade HELA lönen ;)
Det var det.
Roligt är kort ;)
Men vilka fynd.
Får återkomma.
Jag kan inte annat än ÄLSKA rea.







 
Söndag förmiddag var det födelsedagskalas och så var det bara eftermiddagen kvar att göra allt som skulle göras på.
Jag tyckte ändå att vi jobbade på bra och fixade det mesta.
Men lite lugn och ro och uppvilning inför stundade vecka, kunde man se sig om i himlen efter.





 
 
 
Men så är det måndag och jag ska lista saker som jag är tacksam och lycklig över för att lätta upp måndagsångesten.
 
Jag tänker faktiskt skita i´t idag.
Jag har haft en hemsk eftermiddag och tänker bete mig som en sur 3-åring. Jag tänker banne mig inte vara tacksam över något idag.
SÅ.DET.SÅ
 
Självklart är jag tacksam, långt där inne. Men just nu sitter surheten utanpå som ett klippigt täcke och känns enklast att bara låta vara där.
En god natts sömn kommer nog att klara av den saken tills i morgon.
 
(Att ha en 6-åring på bussen som helst plötsligt förvarnar om att han måste spy så man får hoppa av halvvägs hem och sedan gå resten med en spypåse framför sig, måste vara en av de saker som man inte BEHÖVER ta upp på en måndagslista att vara tacksam över.
Roligare kan man ha det.)
 
/Y



RSS 2.0