Skrivet den: 2014-11-30 Klockan: 23:58:13

Här har vi firat advent också

....och är nu, efter en hel dags pyntande och städande, redo för att starta nedräkningen till jul. 







Vi fick komma på adventskalas igår. 
Fyra svenskor, alla gifta med kanarier, träffades för att dricka glögg (på nytt sätt med whiskey och bubbel) och snacka om allt mellan himmel och jord medans ungarna stojade och gubbarna gjorde allt för att INTE öva sig i svenska. 

Det var så härligt. 

Familjen vi fick komma hem till bor lite utanför Las Palmas. I santa Brigida. Det regnade när vi kom dit och temperaturen hade sjunkit med fyra grader. 20,5 i Las Palmas och 16,5 där uppe. 

Det var dimmigt, kallt och mörkt. 
Kändes som Sverige. 

Inomhus var det så fin med en massa "lagom" julpynt och mysiga ljus. 
Vi tog av och skorna och tassade i strumplästen. 
Kändes också som Sverige. 

Fast jag gjorde en klassiker och hade hål på strumpbyxorna. 
Det får man bjuda på. 

Jag satt där och njöt och det kändes då himla....
.....hemma på något sätt. 

På ett sätt som det var väldigt länge sedan jag kände. 






































































....och så spårade det ur. 
Ha ha inte då. 
Men ser ser så ut. 

Men jag kan inte åka hem till folk så där.
Jag blir flyttsjuk. 
Jag får idéer om att flytta, måla allt vitt och slänga ut halva möblemanget. 

Så kommer jag hem till mig och är allmänt missnöjd med allt här. 
Men det blev ganska så mysigt efter allt pyntande idag. 

Glad första advent!
Imorgon börjar decembrer. 
Nu gäller det. 

/Y

Skrivet den: 2014-11-28 Klockan: 23:48:03

Äventyr i Stockholm fredag 28-11-2014

...och det verkar som att mina elever (som är på äventyr i Stockholm >>>) har kommit fram till RÄTT plats och är välbehållna, vilket inte alltid är så lätt.
All heder åt dem.
 
 
 
 
Jag har fått whatsapp och foton från mina svenskaelever som är på äventyr i Stockholm denna veckan och det verkar som att allt har gått bra. Vilket inte alltid är så lätt när man ska resa med Ryanair.
Visserligen ska ett ID-kort gälla lika bra som ett pass inom EU - I TEORIN.
Men när man flyger med "vissa" bolag så kan de hitta på egna regler...
...man vet aldrig.
 
...och när man flyger på ett ställe som inte "riktigt befinner sig I Europa så vet man ännu mindre ;)





 
Men de är på plats på sina respektive ställen och verkar vara nöjda.
Det finns visst ett ställe på internet där man kan leta efter rum/hus som privatpersoner hyr ut runt om i välden för folk som inte har råd/inte vill ta in på hotell.
Och där befinner sig halva gruppen.
På Monicas palace.










 
Jag kan inte tro mina ögon när de skickade ett foto på FREDAGSMYS med ditsmugglad kanarisk rom. Jag har verkligen lärt ut detta med fredagsmys ;)
 






Förslagen på aktiviteter börjar droppa in och vi är jättetacksamma för alla tips och hjälp som vi kan få. Fortsätt att föreslå och kom med tips. Och skulle vi kunna fixa en dag då vi/ni träffas på något fik för att ta en kaffe och öva svenska så vore det toppen.
När kan ni?
Vad finns det för ställen?
 
Nu, dags för att vila och smälta alla intryck.
Vi återkommer.
 
God natt!
 
/Y

Skrivet den: 2014-11-27 Klockan: 23:45:21

Här kommer det besök till Sverige

....när tre av mina svenskaelever ska åka till Stockholm imorgon, fredag.
 
 
 
 
 
Helt plötsligt en dag, på svenskalektionen >>>, kom Victor och sa att han köpt en biljett till Stockholm.
90 euro.
Som hittat.
Tur och retur.
Bara sådär.
Hux flux.
 
- Jag ska åka till Stockholm och försöka lära mig svenska under några dagar.
Och för att se hur det är där innan jag flyttar dit.
Sa han som om det var den naturligaste saken i välden.
 
Det blev fler som blev sugna och nu är de tre som åker i morgon.
Jag ska ERKÄNNA att jag vad SÅÅÅÅÅÅ nära att följa med jag också.
90 eru, det kan ju liksom inte bli billigare.
Om jag inte haft jobb, om jag inte haft barn, om jag inte varit så vuxen....om jag inte varit så feg ;)
Men som sagt, såååå nära.
 
 
 
 
 
Det här är Marta, Victor & Viktoria.
De är tandläkare och si så där en 25 år.
De åker till Stockholm i morgon fredag och vi ska få följa deras äventyr och vad de lär sig här på bloggen.
 
De vill gärna lära sig/öva sin svenska.
Så....
 
STOCKHOLMARE!!!
Kan vi fixa någonting åt dessa vetgiriga svenska-elever?
Vad ska de se i Stockholm?
Är det något speciellt på G?
Nån som har tid och lust att ta med dem på någonting?
Kan vi stämma träff på nått fik och öva svenska?
Nån som kan fixa fram lite snö så där på ett par dagar ;) ?
 
De är bara där tills nästa fredag så det gäller att vara snabb.
Nån som vill lära känna ett gäng kanariebor?
Hör av er.
 
Nä jag är inte alls bitter ;)
 
/Y

Skrivet den: 2014-11-23 Klockan: 21:43:40

Här hälsade vi på hösten

....när vi åkte upp i bergen för två veckor sedan och fick syn på något jag absolut kände igen.....
 
.....hösten. 
 
 


 
Denna veckan har det varit OVÄDER på Kanarieöarna. Det har regnat och blåst i flera dagar. Precis som det brukar göra på hösten i Sverige.
Här har det varit KATASTROF - ha ha ha jag slutar aldrig roa mig på kanariernas beskostnad när det gäller detta med regn och att förbereda sig för något som händer VARTENDA år.
Bilder på Googel om katastrofen ;) >>>






 
 
Det var en av Älsklingens, ständigt återkommande, jobbarkompisar som hade födelsedag. Och eftersom hon blev så nöjd med förra årets tillställning hade hon önskat sig en precis likadan i år. 
 
Det fixade vi självklart. 

 


 
 
 


 
 
Vi åkte upp i bergen där det var full höststämning. Eller upp och upp i bergen. Vi åkte ca 10 uppåt från Arucas men det är tillräckligt för en barnfamilj med en medlem som börjar att spy så fort det blir några kurvor a'la cerpentinvägar. 

Men precis som alla andra år kom hösten som en överaskning. Det känns lika konstigt varge gång vi ska åka från högsommar värme upp en bit i bergen och råka ut för höstkyla. 
VAD i hela friden ska man ta på sig. 

Och det känns lika lustigt att komma ut från vårt hus iklädd höstmundering när det är 30 grader och strålande sol. 
Det känns som att hela världen tittar och småskrattar åt en. 
Som att se en vårdesperat i Sverige som ikläd sig shorts och flip-flops så fort som vårsolen kommer fram i april men fortfarande inte värmer något. 

Naturligtvis är det ingen som glor eller skrattar pt en hör. Det är helt naturlig utstyrsel om man ska upp i bergen här. 

Men samma problem varje gång. 
Var i hela friden har alla strumpbyxor tagit vägen?
Jag fick åka utan och DET kändes konstigt. 

Men vi åkte upp i kylan. 
SEX graders skillnad blev det på den halvtimmens uppstigning. 
Men en helt ny värld. 
Höst. 

Och restaurangen rekommenderar jag verkligen om man ska turista. 
Bra krubb i hemtrevlig kanarisk miljö. 
Inget lull-lull här inte. 
Los chorros. 
Ingen aning om vad stället heter. 































































En härlig lördag i goda vänners sällskap. 
Som det ska vara när man är ledig. 

/Y




Skrivet den: 2014-11-12 Klockan: 00:18:00

Här vi fixat julen

.....när vi, med brådskande steg, hastigt fick ge oss iväg till Ikea förr-förra fredagen.
 
 
 



En bekant berättade att hon varit på Ikea förra veckan och att de där tagit fram alla julsaker.
DÅ blev det bråttom.
Jag hade försökt att hålla koll på det där, när det skulle vara dags. Det är ju inte så lätt. Man har knappt hunnit stoppa undan sommarens badkläder (jag ska erkänna att jag faktiskt inne hunnit att stoppa undan dem än, de ligger i resväskan från sommarstuggan och har inte blivit uppackade än upps) och så är det dags att börja tänka på julen.

I alla fall.
Hänger man inte på låset på Ikea när de tar fram julsakerna, då blir man utan både julpapper och glögg.
Been there, done that :(
Men NU kom jag hem med både det ena och det andra av ALLA sorter och färger.
....och så lite till.
Det är ju Ikea det handlar om.
 
 
 








 


















Men jag handlade mat i Ikea-mat-affären för ÅTTAHUNDRA kronor (och INTE euro som det stog här innan - tryckfelsnisse ;). )!!!!
Jag borde ju banne mig få VIP-kort när det gäller den affären.
Men bor man utomlands så blir man jäkligt sugen på JULBORD.
Då gäller det att fixa det själv.
För det gör ingen annan.

Visserligen kan man åka söderöver, jag har hört att de serverar julbord på turistorterna, där varannan restaurang heter något svenskt, och det kanske skulle vara dags att åka ner och studera fenomenet efter 14 år här, men man måste även fixa julbord här hemme till dan-före-dan-julgransklädningen och dan-före-dan-julklapps-inslagnings-glöggandet.
Sånt får man fixa i bästa affär som har svensk-varor.

Har även hört talas om en "dansk?" slaktare här som visst ska göra svenska julskinkor.
DET vore väl för underbart.
För den som jag fick köpa kostade SEXTON euro för en liten en-kiloare.

Jag kommer i håg förr-i-tiden när jag jobbade i Sverige (visserligen hände det bara en gång men i alla fall) och blev bjuden på RIKTIGT julbord.
Ett sånt som hade ALLTING.
Och så bowlade man innan eller efter. Kommer inte riktigt ihåg. Har kikat lite på nätet och det såg ut som något som Ballbreaker verkar ha.
Och så blev alla lite på kanelen och pratade om saker som man aldrig pratar om annars på jobbet.
Åh vad jag skulle vilja göra det igen.
 
 
 



Jag börjar visst komma i julstämning här, fastän det inte alls var meningen ;)

/Y

Skrivet den: 2014-11-02 Klockan: 10:37:00

Här är det varmt

...riktigt varmt och det är den värmen som smitit upp till Sverige, via England, och värmt upp södra Sverige på sista tiden...
...har jag sett på nyheterna ;)
 
 


 
Jag är bättre nu.
MYCKET bättre.
Så fort som jag fick sluta med antibiotikan så blev jag bättre.
Jag var svag i ett par dagar och fick ta bussen till jobbet. Men efter idogt knaprande på mandariner (knaprar man mandariner?) och lugnttagande så blev jag snabbt starkare igen.
Och glädjen och lusten är tillbaka igen.
Skönt!
 
Men värmen.
Både sjukveckan och återhämtningsveckan har varit varma.
25 grader redan klockan åtta på morgonen och runt trettio mitt på dagarna.
Det är sjukt.
Strålande sol och sommarvärme i november.
Detta väder skulle vi ju ha haft i juni och juli, när vi hade sommarlov och gick och väntade på att kunna åka till stranden. Men då var det minsann molnigt.
 
Men folk frågar mig, efter flytten från Sverige, vad jag föredar. Sol och värme eller mörker och kyla, för svaret borde ju vara självklart.
Borde.
Men jag är inte så säker längre.
 
Jag flyttade från Sverige för att jag var trött på....ja jag flyttade ju för kärleken, men JAG flyttade istället för Älsklingen, för att jag var trött på mörkret och kylan. Jag var trött på att varge år, efter semestern, bli deppad och få ångest över att sommaren var slut. För att den mörka tiden skulle komma och det skulle dröja en EVIGHET tills nästa sommar.
Vilket slöseri med liv.
 
Men värmen suger musten ur en.
Värme gör att du inte orkar röra på dig, du svettas och springer från en skugga till en annan.
För man har ju inte semester jämt.
Man kan inte ligga på stranden jämt.
 
Nej man måste jobba, gå till skolan, handla, fungera i livet UTANFÖR stranden.
Och då är värmen en pina.
 
Kläder kan man ta på sig, men du kan aldrig ta av dig mer än att du blir naken. Och FÅ jobb accepterar att du kommer naken till jobbet.
 
Och glöm att dricka the eller rödvin....;)
 
 


 
Men jag flyttar inte hem.
Än...
För den där solhysterin på sommaren ger mig ångest, bara av att tänka på den ;)
 
 
/Y
 
 



RSS 2.0