Skrivet den: 2016-02-17 Klockan: 09:45:28

Jag har haft en morgon



(He tenido un tal mañana. 
Esta mañana fue uno de estos que uno sabe que va a venir alguna vez pero intenta a evitar hasta lo más posible. 

Los niños estaban cansados y se levantaron tarde. 
Se nos hizo tarde. 
Yo no estaba estresada por perder la guagua. 
Empeze a gritar. 
Los niños solo se reían de mí. 
Exploté. 
Los niños empezaron a llorar. 
Yo me puse triste. 

Ahora estoy en la guagua y me siento fatal. 
Por qué tienen que venir estas mañanas?)


Vi har haft en "sån där" morgon idag. 
En sån som man vet kommer att komma men man försöker undvika i det längsta. 

Ungarna var trötta och ville inte gå upp. 
Det blev sent och jag var stressad över att missa bussen. 
Jag började skrika men ungar bara skrattade åt mig. 
Då exploderade jag. 
Ungarna blev ledsna. 
Jag blev ledsen. 
Och nu sitter jag på bussen (som jag hann med) och känner mig misslyckad. 

Varför måste de där mornarna komma?



/Y - som kan berätta att det är grått och regnigt i Las Palmas (det är ju karneval), men soligt och varmt i San Agustin. 




Skrivet den: 2016-02-11 Klockan: 16:16:15

Jag flyttar in i 2016



(Entró en el 2016. 
Con trabajo de jornada completa, clases particulares de sueco y inglés, los actividades de los niños, el blog, la casa y un matrimonio para mantener, necesitaba un calendario urgentemente. 

Hice mi propio. 

Era mucho trabajo y tardaba bastante en hacerlo, pero ahora es exactamente como yo quería. 
El año que viene sé que tengo que empezar mucho más antes. 

Ahora solo falta meter todas las fechas que hay que recordar. 
- días festivos de Las Palmas. 
- días festivos en San Bartolomé de Tirajana (donde trabajo).
- días libres del colegio. 
- cumpleaños y aniversarios. 
- vacaciones. 
- citas

Es una pasada....)





Mitten på februari och här sitter jag och flyttar in i 2016. 
Hå hå ja ja. 
Snabbhet har ju aldrig varit mitt mellannamn. 
Däremot noggrannhet ;)

Men först vill jag tacka så hemskt mycket för alla käcka tillrop och lyckoönskningar till mitt jobb. 
Härligt att ni tycker att det är lika kul som jag tycker. 
Kontoret kommer att svämma över av kunder så fort lottovinsterna trillar in.
Kul att det är många som vill hitta sin drömbostad här på Gran Canaria. 

Men 2016 ja. 
Med heltidsjobb, privatlektioner i både svenska och engelska, ungarnas aktiviteter, bloggen, huset och ett äktenskap att underhålla, så kände jag att jag behövde en kalender utöver det vanliga. 

Så jag gjorde min egna - tad'a!

Det var mycket jobb och det tog lång tid. Men nu är den precis som jag ville ha den. 
Och till nästa år vet jag att jag måste börja mycket tidigare. 

Nu fattas det bara att jag flyttar in i den. 
Skriver in alla spanska helgdagar. 
- de svenska helgdagarna. 
- de lokala helgdagarna ( som är annorlunda mot Las Palmas eftersom jag arbetar i en annan kommun). 
- skolans helgdagar. 
- alla födelsedagar och jubileum. 
- semestrar. 
- och möten och andra tider som man måste komma ihåg. 





Det är ju inte klokt...


/Y - som har stora förhoppningar om att bli välorganiserad och komma ihåg allt nu. 


PS Naturligtvis finns kalendern "Yohanna &  Familjen Kaos" även till försäljning. ;) DS




Skrivet den: 2016-02-06 Klockan: 09:13:57

Jag berättar

(Vale. 
Tengo que contar. 
No sabia si iba/debería hacerlo o no. No es seguro que una empresa seria quiere tener publicidad de una madre quejica con un blog. 
 
Pero...
Iba a publicar una foto bonita de la oficina en instagram y sin darme cuenta se veía el nombre de la empresa en el fondo. 
 
Claro!
Una lectora con mirada de falcón lo vió y ahora es oficial. 
Trabajo en la inmobiliaria sueca FASTIGHETSBYRÅN en San Agustín. 
Tengo el mejor trabajo en el mundo; ayudando a personas a realisar uno de los sueños de mucha gente:
Una casa propia en el sol.
 
A so que si tiene una casa en el sur que quiere vender o llaman a lo oficina para comprar una, soy yo que responde el telefono:
- Buenos días, Ha llamado a Fastighetsbyrån. En que le puedo ayudar?
 
Solo es una sustitución de maternidad hasta octubre pero si todo sale bien, me voy a aggarar de este trabajo por un tiempo muy largo en un futuro ;)
 
 
 
 
Jag får väl berätta då. 
Om mitt jobb. 
Jag visste inte om jag skulle/borde göra det för man vet ju aldrig om företaget vill bli ihopkopplade med en gnällig mammablogg ;)
Det är ju inte alla som vill det menar jag. 
Sånt är det ju ingen status i. 
Man får ju visa lite respekt. 
 
Men så skulle jag lägga ut en snygg bild från kontoret på instagram och hade inte alla sinnen på helspänn. 
- Det står ju FASTIGHETSBYRÅN på dörren bakom, var det nån uppmärksam läsare som påpekade. 
Och så var man avslöjad. 
 
Ha ha!
Det gör ju inget. 
Och nu får jag ju äntligen berätta om min stolthet. 
 
Jag har alltså börjat jobba på Fastighetsbyrån i San Agustin på södra delen av ön. 
Jag får jobba med något av det roligaste. Att hjälpa folk att förverkliga en av mångas högsta drömmar. 
Att få en egen bostad mitt i solen och värmen. 
 
Jag är förälskad. 
Jag är överlycklig. 
Och jag är hjärntvättad. 
Jag drömmer och tänker hus, dygnet runt. 
 
Och pappersexercis. 
Det är ju Spanien vi talar om. 
 
Så ringer man till, eller kommer in på kontoret på Gran Canaria, så är det jag som svarar:
- Fastighetsbyrån Gran Canaria. Vad kan jag stå till tjänst med?
 
 
 
 
 
(Fotograf: Gabriel Alzola (min chef som blev så impad över min Fastighetsbyrå-
oranga kavaj att han var tvungen att dokumentera outfitten.)
 
Det är bara ett mammavikariat till oktober men om allt går som det ska så tänker jag hålla fast vid detta för en låååång tid framöver ;)
 
 
/Y - som är ensam vaken klockan sex en lördagsmorgon och undrar vad i hela friden hon håller på med.
 
 
 
 
 



RSS 2.0