Skrivet den: 2013-12-31 Klockan: 17:21:03

Här kör vi NYÅR nu

....och önskar alla som tittar in här ett riktigt GOTT NYTT 2014.
 
 
 
 
 
Jag har skickat ut Älsklingen och skitungarna i solen i parken för att springa av sig. Alldeles för mycket soffsittande här just nu.
Och alldeles för lite körande med damsugaren ;)
 
Nu ska jag sätta fart här och försöka att fixa nyårssupe. Visserligen blir det bara vi och svärföräldrarna idag, så inget jag behöver känna nån panik över. Men det är alltid kul att få fixa någonting utöver det vanliga.
Och dagens plan är.
 
Förrätt:
Räkor och bläckfisk med romsås och vitlöksbröd.
 
Huvudrätt:
Stekt lax med potatisgratäng och smörslungade grönsaker.
 
Efterrätt:
Nyårstårta med fikonmarmelad och vaniljfyllning.
 
Vi får se hur det går.
Dags att köra igång.
 
/Y
 
PS Det kan dock inte undgå att flyga förbi en tanke i mitt huvud, om jag någon dag kommer att ångra alla dessa stunder då jag stått själv här inne och stressat med nån fest istället för att följa med man och barn ut i solen för att njuta och leka.
Tanken finns där....DS

Skrivet den: 2013-12-31 Klockan: 01:20:25

Måndagslista med nyårsuppladdning

...och tiden bara rinner iväg. Igår kom jag på att jag börjar jobba igen på torsdag.
Redan!?!
Jag skulle ju göra massor på mitt jullov.
Vi har bara rusat omkring och stressat.
Vart är all julmys och relax?
Jag känner mig lurad.
 
;)
 
 
 
 
Ja för här är ju inte julen slut än. Nu laddar vi om för nyårsfirande och nästa måndag är det ANDRA julaftonen här: trettondagen. Då de tre vise männen kommer med julklappar till alla barn. Och vuxna också för den delen.
Man är helt galna på klappar här.
Helt hysteriskt faktiskt.
 
Och jag sprang faktiskt på en hel korg med knoppiga hyacinter här idag, så nu kan julen börja om. Och lussebullar har jag ju inte hunnit att baka än. Det kanske hinns med nu då.
 
Men helgen.
Ja det var ju fullt upp. På fredagen var vi ju iväg på bio hela familjen >>>. och så gjorde jag något som jag inte riktigt vet om jag ångrar eller är hysteriskt nöjd över.
Jag sitter här hemma och grubblar än så länge och kan inte sova om nätterna.
Återkommer.
 
Och på lördagen var jag iväg på den årliga jul-väninne-utgången >>> som detta år blev en LUNCH.
Ha ha lunch.
Jag var inte hemma förens klockan 12 på natten.
Men spanjorer äter ju sent och länge så det passade väl.
Stället var kalas och något att rekommendera så jag får återkomma i den frågan också.
Hoppas nu att jullovet räcker till för att berätta om allt jag har liggandes.






 
På söndagen var det bara att hoppa i party-stassen igen och iväg på en julskål tillsammans med Älsklingens jobbarkompisar.
Skål och tapas i goda vänners lag.
Jo man tackar ja.








 
Och så flyga vidare, ner mot södra delen och Arguineguin. Där Meekatt höll till på all-inclusive-hotell och packade som bäst väskorna för att åka hem efter 14 dagars härlig semester. Som sagt, det är jultider och fullt upp så vi hade inte hunnit att träffas under alla dessa dagar. Fastän hon varit i Las Palmas och jag haft jullov.
Helt otroligt ju att det kommer folk från Sverige och hälsar på och så har man inte tid att träffas.
Ja detta med jul är verkligen stressigt.
Kul men stressigt.
 
Det kändes JÄTTEkonstigt att träffa henne IRL efter att skrivit på varandras bloggar och Facebookar så länge. Precis som att jag kände henne som en bästa väninna och kunde prata om allt. Men så kom jag ju på lite då och då att det var första gången som vi träffades och vi inte alls kände varandra och att jag kanske inte alls borde säja de där konstiga sakerna som poppade ut ur munnen ;)
Konstigt feeling det där.
 
Men det gick jättebra, var ett jättefint hotell, ungarna fann varandra och de hade en utsikt från sin balkong som gav mig fruktansvärd svindel. Herre jisses vilket lågt balkongräcke. Jag skulle ha dött om jag varit tvungen att bo där ;)
Men för att se bilder därifrån är det bäst att kika in hos henne. Min telefonkamera tar verkligen skitdåliga bilder så det gör inte rättvisa att se på mina bilder.











 



ENDA gruset i bägaren var att när vi ville stanna kvar och äta buffé-middag med Meekatt-familjen så ville hotellet ta TJUGOTRE euro per vuxen och halva priset för ALLA barn. Det skulle blivit sjuhundra riksdaler för att äta stress-middag med övertrötta skitungar, en tornado-Irma som fick en otrolig depression för att hon inte fick naken-doppa i svinkall pool, och samtidigt vilja ge ett gott intryck inför nya vänner.
Vi åkte hem.
Lika bra det ;)
 
Så har det varit måndag idag. Jag har satt igång det spanska maskineriet för att förnya mitt svenska körkort och göra det spanskt. Det kommer att bli en lång följetong. Var så säkra.

Och så har vi fortsatt att julhandla idag och egentligen inte uträttat speciellt mycket mer än att, för säkert 20-hundrade gången denna månad, äta midag på MacceD.
Ja, och fixat nyårsmaten förståss ;)
 
 
 
Men lista blir det förståss:
 
- att jag har jullov. Bara jag kommer till själva lov-stadiet nån gång ;)
 
- att jag fick frisörbesök i julklapp. Härligt!
 
- att julen inte är över så jag behöver inte få post-jul-depression än.
 
- att nyår är på G och mer kalas.
 
- att jag har den där saken hemma som her mig ångest och himlalycka på en gång.
 
- att det är mycket kalas och galej i våra liv nu.
 
- att vi har så himla fin gran.
 
- att jag inte hunnit dricka glögg än. Så det har jag framför mig.
 
Men nu är måndagen över.
 
/Y

Skrivet den: 2013-12-28 Klockan: 13:33:01

Här var vi på bio

...hela familjen en fredagskväll och såg FROZEN.
 
 
 
 
 
Förra året >>> så gav vi ungarna ett biobesök i julklapp och det blev så himla lyckat att vi körde på samma linje i år igen.
Jag menar, vem vill inte gå på bio?
Fast i år gjorde vi en familjegrej av det hela och gick allihopa.
Ja, fast man kan inte ge bort bio-checkar här.....finns inte.
Blev att skriva ut falska ibjudningar istället.
 
 
 
 
 
Tänk inte ha bio-checkar.
Vad är detta för land?
Men så går det till här ;)
 
Skitungarna blev nöjda i alla fall. De har pratat om att gå och se Frozen under hela hösten och film är egentligen bäst på bio. Fast fastän bio är mycket billigare här än i Sverige, 7,10 euro kostade det igår per person, så är det ÄNDÅ svindyrt tycker jag.
Vi kan inte gå hela familjen flera gånger om året, det går bara inte.
Jag laddar hem från nätet istället och så länge som priserna ligger på den nivån så fortsätter jag med det.
Det är FEL men jag har inget annat val om vi ska få se på film här hemma.
Och EN gång om året på bio i julklapp.
 
 
 
 
Så nu kör vi denna sång här hemma, Lillskatten kan den utantill redan. Fast då heter den något helt annat förståss.
 
Filmen?
Ja.
Det är ju Disney, och KÄRLEK och humor. Jag ÄLSKAR sånt.
Vad ska jag säja.
Jag är en sucker för det lätta ;)
 
Den får 5 sjärnor av FEM. Men då är jag Disney-fan av högsta kaliber.
Se dem.
 
....och tala om för mig vad ni tyckte.
 
/Y
 
PS Nu ska jag ut på lunch-galej med väninnorna. Mammor på vift ;) Återkommer om det ;) DS

Skrivet den: 2013-12-27 Klockan: 01:15:57

Här njuter vi av choklad

...och det kunde man ju hoppa upp och sätta sig på att man skulle bli påkommen med skägget i brevlådan, handen i kakburken eller som i detta fallet handen i pralinskålen. Precis när vi skulle sjunka ner i soffan Älsklingen och jag och unna oss några av de goda, men ACK så dyra chokladpraliner som jag ska berätta om nu.
 
 
 
 
Guldklimpen kom ut-tassandes i vardagsrummet och tog oss på bar gärning och det blev ett jäkla ramaskri när han insåg att han inte skulle få vara med på kalaset.
Gråt och tandagnisslan så jag tror att även grannarna på nionde våningen (vi bor på andra) blev medvetna om problemet.
Jäklar vad den ungen kan spela teater.
Det verkade som att vi tagit ifrån honom alla julklapparna och gett till hans värsta fiende (som ju är hans lillasyster enligt honom själv...).
 
Det var ingen annan ide än att låta honom komma ut och smälla i sig ett gäng praliner och jag hatar när det blir så, att ungarna vinner. Men det går inte att ha en 6-åring ylandes klockan 10 på kvällen att hans föräldrar inte älskar honom etc. etc. och samtidigt försöka att ha förståndet i behåll och lillasyster sovandes.
Men inte blev det nån njutning för honom.
Han fick klämma i sig så många att han inte ville ha några fler och så hoppas jag att det där chokladsuget är över...
....för alltid ;)
Och så DUBBEL tandborstning på det.
 
Och sen hade vi ett snack om att mammor och pappor även de behöver få sitta i lugn o ro i soffan om kvällarna utan att behöva tjaffsa med ungar hela tiden.
Det gick in.
Men om jag känner 6-åringar rätt, och till råga på detta även manliga sådana, så rann det ut lika fort igen på andra sidan.
Jag kan tala mig blå i ansiktet om allt mellan himmel och jord. Det stannar bara kvar konstiga fragment i alla fall av det jag sagt som inte har nån mening med något alls att göra.
 
Men men, det var inte det jag skulle tala om idag utan....
....CHOKLADASKAR!
 
 
 
 
Ända sedan min barndom så har jularna varit förknippade med chokladaskar. Mina föräldrar fick alltid en massa chokladaskar under julen som vi alla fick smaska på av hjärtans lust.
Det var Aladin, och Paradis och nån med som var platt och OTROLIGT stor......kommer inte ihåg vad den heter.
 
Så jag har alltid velat ha en chokladask till jul. Till och med tvingat föräldrarna att skicka hit en per post eller smuggla hit via resväskan.
Förra året till exempel >>>
 
Men förra julen så tog jag mig en ransakare angående den däringa chokladasken:
- Hur många bitar i den där asken är det som jag egentligen gillar?
 
Egentligen bara EN - gräddnogaten.
Resten tvingar man i sig för att det inte ska gå till spillo.
Vilken galenskap.
 
Så i år bestämde jag mig för att jag bara skulle köpa de bitar som jag tycker om.
Nu är det ju så att ingen chokladask går att köpa i lösvikt.
Ett tips till de som gör chokladaskar: börja att sälja bitarna i lösvikt, eller gör din egna chokladask. (jag vill dock ha provision på den iden).
Så såg jag det på TV: Lind säljer sina praliner i olika smaker och i lösvikt till det otroliga priset av TJUGOSJU euro kilot.
Som hittat!
 
Not...
Men jag unnade mig det.
Vi tog en provsmakarkväll här med en pralin av varje sort och fick fram våra favoriter. Och av dem så slog jag till på, ja inte ett KILO men bra nära.
Så nu har vi en skål (chokladask) med BARA goda bitar i.
Inget smygande med andra lagret och inget kastande av äckliga bitar i slutet av julen.
Bara riktig njutning.
 
 
 
 
Ja fast inte ikväll då då det blev gråt- och tandagnisslan.
 
Vilken är din favorit i chokladasken?
 
/Y

Skrivet den: 2013-12-25 Klockan: 15:45:37

Här har vi JUL

....med årets BÄSTA dag - juldagen. Allt är avklarat, vi har inga måsten, en massa mat i kylskåpet och ungarna är fullt upptagna med alla paket.
 
I.LOVE.JULDAGEN ;)
 
 
 
 
OM det trasslar till sig i morgon skrev jag i måndags >>>, ha ha, det där om:et var ju helt onödigt. Klart att det trasslade sig. Fastän jag hade hela dagen på mig att fixa när Älsklingen jobbade.
 
Årets idiotiskaste ide var väl att ge sig ut mitt i julstöket på julaftonen klockan 16 för att leta ett nytt tomteskägg och komma hem med en hel tomteutstyrsel a´la LYXvarianten.
Men HEY tomte-besöket blev en hit och denna utstyrsel kommer (måste) räcka i minst 20 år nu, och ännu hellre tills det blir dags att besöka barnbarnen.
 
Inte heller så roligt var när jag dan före dan precis hade värmt upp köket med ljus och torktummlare inför årets jul-limpe-bak och satt degen på jäsning. Och jag hittar Älsklingen just precis i köket tvättandes fönster med just dessa på vid gavel.
Degen jäste INTE så bra.
Suck!
Men vi fick rena fönster i alla fall ;)
 
Vi fixade hela dagen.
Älsklingen jobbade till klockan två :(
Besöket kom klockan NIO!!!!!! på kvällen. (Spanjorer är galna).
Vi började äta middag klockan halv ELVA.
Och skitungarna lade sig klockan ETT.
Vi slutkörda föräldrar gick och lade oss straxt efteråt. Det blev inget av mysandet och pratandet som vi skulle ha gjort när vi blev ensamma.
Vi.Var.DÖDA ;)
 
... men så sov vi allihopa till klockan TIO och idag är en UNDERBAR dag......hittills ;)
Peppar peppar.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Snart kommer familjen och vi ska äta rester. Så nu ska jag gå och umgås med dem. Hoppas att ni har det lika skönt. I morgon är jobbardag igen (inte för mig som har semester ;) dock).
Så går det till här.
 
God fortsättning på julen!
 
/Y

Skrivet den: 2013-12-24 Klockan: 02:10:13

Måndagslista med julstök

Klockan är tjugo i 01 och jag sitter här och har all paketinslagning framför mig.
 
 
 
 
 
 
 
 
Älsklingen blev i-säng-skickad nu efter att han slagit in sina "hemliga" paket. Han ska upp klockan 04:45 i morgon bitti och jobba. Jag vill inte ha honom sömn-irrandes omkring i sin lastbil och trilla i nått dike eller så mitt på blanka julaftonen.
Tråkigt är det nog med att han måste jobba på julaftonen.
 
TIO år har jag bott här nu och det känns fortfarande lika svårt på julaftona. Att Älsklingen måste i väg och jobba, kommer hem stressad och att julaftonen bara varar några ynka få timmar på kvällen där alla är förbi av trötthet och bara längtar till sängen.
Nej bättre är juldagen, när man har allt avklarat och har en massa rester i kylskåpet och inget annat att göra än att pilla med sina nya klappar och se på dåliga filmer på TV:n. Och kanske även en sväng med nypa frisk luft ut och se på nån julkrubba på stan.
 
För just nu känns det lite jobbigt.
Stress-ångest.
Och mycket kan man inte göra nu heller. Ingen ide eller lust att ställa sig och baka lussebullar nu, mitt i blanka midnatten.
Bara att vänta in morgondagen.
Och slå in klapparna.
 
FAST!
Jag har kommit på att jag nog inte behöver göra allt det där jag vill göra tills just i morgon. Julaftonen är ju så kort i alla fall. Vi kommer inte hinna äta de där saffransbullarna eller pepparkaksknäcken. Det går lika bra att göra den på annandagen eller så.
Så, så får det bli.
 
Men måndagslista ska jag fundera på innan jag sätter igång med klapparna:
 
- att granen står klar.
 
- att skinkan var god. Men jädrar vad törstig jag blev efteråt.
 
- att sillen ligger i burken.
 
- att vi har köpt alla klappar och har KUNNAT köpa dem. Dock glömde jag att gå och hämta ut svärföräldrarnas julklapp idag. Vilken tur att det är öppet i morgon också ;)
 
- att jag fick en oväntad inkomst från ett oväntat ställe så det kanske kommer att bli en helt oväntat julklapp till Yohanna på 2:a julaftonen (trettondagen) från mig själv ;)
 
- att det BLIR jul ändå ;)
 
 
 
 
 
Blir det trassligt i morgon och jag inte kommer till för att önska god jul ordentligt så....
 
...önskar jag er en riktigt
 
GOD JUL
 
önskar
Yohanna......i Las Palmas ;)

Skrivet den: 2013-12-21 Klockan: 14:05:19

Här börjar jul"lovet"

...och 13 orörda dagar ligger framför mig med bara mys & pys och lyckliga familjen.





HA!
Vem försöker jag lura?
 
Det sket sig redan när jag kom hem från jobbet igår lunch med lycka i kroppen och en relax-stämning i kroppen som bara poppade ut genom örona och rann ner över hela mig i ett avslappnande skimmer som visade sig som ett solskensleende i mitt fridfulla ansikte.
(halleduda vilken poetisk beskrivning)
 
Älsklingen meddelade i mobilen att han skulle på jul-lunch med sina julkompisar.
Resten gick bara utför och jag kan lova att julstämning och fridfullhet var det SISTA som vi kände igår i vår familj.
Jag fick vara själv med skitungarna hela eftermiddagen och avslutade med en jättesen jul-vecko-handling där Älsklingen kom och hämtade oss i affären.
Klockan ÅTTA på kvällen.
Så går lunchningar till här.....
 
Idag drog han tidigt på morgonen iväg på jullunch igen, fast idag med HELA företaget och väntas inte hem förän sent på eftermiddagen.
Tur för oss att all handling är gjord.
 
Nu fattas bara hemmet.
 
Fast bara och bara....
 
Mitt hem ser just nu ut som ett sånt där platt spel, där man ska flytta på en massa fyrkanter som sitter huller om buller, för att få till en bild.
Hänger ni med på vad jag menar?
 
Julgranen ska ju fram på måndag.
Men där granen ska stå, står just nu en fåtölj.
Den fåtöljen ska in i sängkammaren tillsammans med den där soptunne-byrån som jag målade om (halvfärdigt) för nån helg sedan.
Fast i sängkammaren står alla väskor och påsar från sommarstugan som måste plockas undan på något annat ställe, i skrivande stund fortfarande oklart VART, för att fåtöljen ska kunnas ställas dit, för att julgranen ska kunnas plockas fram.....osv.










 
Och på byrån, den halvfärdiga, ligger just nu högar med tvättade kläder som ska in i sina byrålådor, för att byrån ska kunnas gå att flyttas på.
 
Och samma gäller för köket.
Jag ska baka.
För att kunna baka, eller göra något där över huvud taget, så måste allt julgodis plockas in i sina lådor och veckohandlingen från igår.
Och för att kunna plocka in där så måste jag organisera i ..........HELA köket.
Phu!









 
Nej jag känner mig inte stressad ;)
 
Och så bråkar skitungarna så förfärligt att...
 
....jag tror att vi skiter i hela pusslingen av hemmet och går ut på stan och lunchar på MacceD och köper med oss lite nya saker hem som vi inte vet vart vi ska göra av.
Nån fördel ska man ju ha av att man har börjat jobba ;)
(som jag SKA berätta om. Jag ska bara få lite kraft och ork nån kväll för att sätta mig ner och berätta).
 
GOD JUL-pyssling på er!
 
/Y

Skrivet den: 2013-12-19 Klockan: 23:58:58

Här närmar sig jullovet

....och det är BARA en förmiddag kvar att jobba. Sedan 13 dagars jullov för min del innan det är dags att ladda upp för andra julfirandet här - trettondagen >>>.
 
 
 


 
Jag LOVAR, jag hade tänkt att blogga igår, men något kom emellan.
Soffan.
Jag låg som bäst i soffan med mobilen i handen och skulle precis börja yva mig över att vi haft besök av E.T. här i huset under veckan.
BOM!
Sa det och sen sov jag. Älsklingen skrattade så åt min sovstil efteråt och sa att hade han bara haft Facebook så hade han lagt ut ett toppen-kort på sov-Yohanna.
Vilken tur, för mig, att han inte har det, Facebook alltså ;)
 
Jag har haft semester i dag. Det var jul-uppträdande för Lillskatten i skolan. Sånt måste man gå på.
Det var meningen att jag skulle ha gått på semester som i morgon och varit hel-ledig på fredagen. Men så flyttade de jul-uppträdandet och så fick även jag flytta på min ledighet.
Vad gör man inte för att få gå och titta på 300 ungar som skrik-sjunger eller mimar en versuppläsning? Eller trängas med det dubbla antalet av hysteriska föräldrar som försöket trampa ner alla andra hysteriska föräldrar för att få ett suddigt kort på sin telning.
Jag var gör man inte?
 
Så nu väntar en förmiddags jobbande och sedan...
....JULLOV!
 
Eller lov och lov. Det ska bakas lussebullar, jullimpor, läggas in sill, städas.....
....fick ni ångest nu?
Det fick jag.
Vi skiter i det och.....MOT SÄNGEN!
 
Julen kommer ändå....har man sagt mig ;)
 
/Y

Skrivet den: 2013-12-18 Klockan: 00:51:20

Här har det hänt stora saker

....här idag när, jag för första gången i mitt yrkesverksamma liv, fick ta emot även mitt livs första egna JULKORG. 
Ack så onödiga prylar, men ack så uppskattat. 








Årets förråd av julgodis är därmed komplett. 








Annan stor händelse i familjen idag. Sexåringen är också komplett med tandaglugg och allt. 








Och så var denna dagen över....








Jag har visst börjat en ny hobby här hemma; somna i badet. 
Inte så bra när det väl kommer till kritan. Jag föredrar sängen. 
Får nog börja duscha. 

Fast även på andra ställen nickar jag till, så det är nog inget fel på badet. 
När jag ligger i sängen och bloggar till exempel. 
Som nu. 
Jäkligt irriterande att nicka till hela tiden.  Jag trycker liksom helt plötsligt på en massa tangenter jag inte borde trycka på när fingrarna går i off- funktion. 

Kanske borde lägga mig tidigare om kvällarna.....

/Y

Skrivet den: 2013-12-17 Klockan: 00:49:16

Måndagslista med julrush

Ja det är inte klokt men det är måndag igen och hela måndagen är gjord och tisdagen väntar runt hörnet. Ja julen väntar runt hörnet också och jag försöker att inte tänka så mycket på det.
Det Ode-Medinska hemmet ser nämligen ut som ett bombnedslag och det finns ingen ände på allt som borde hitta sina ställen och plockas undan här.
 
Men efter två helger utan att ha kunnat plocka undan här hemma efter allt som ackumuleras under veckorna, samt att sommarstugan flyttat hem hit och så senaste helgens jul-shopping-rush så ser jag mig omkring här hemma och börjar nästan att skratta åt oss. Det ser ut som.....
.....en bomb exploderat.
 
 
Jul-rush del 1


 
 
Jul-rush del 2


 
 
Julrush del 3


 
 
Julrush del 4




Julrush del 5




Julrush del 6
 
 
 Som om vi skulle vara med i en sån där amerikansk komedi, a la huset fullt eller ensam hemma, när ungarna tar makten över hemmet medans föräldrarna åker bort på något kul.
Med skillnaden att i filmen så plockas allt undan på något magiskt vis precis innan föräldrarna kommer hem och jag TVIVLAR starkt på att något sådant kommer att ske här hemma.
 
MEN!
Alla klapparna är fixade till jul (första julaftonen av två) så vi behöver inte ge oss ut på nån mer jul-rush. Så resten av tiden nu kan ägnas åt hemmet-pyssling samt att jag går på semester på fredag och har nästan två veckor tillsammans med ungarna här hemma.
Nu ska det väl banne mig finnas tid till allt det där: lussebullar, pepparkakor, julbröd, lägga in sill, knäck, rockey road och allt annat som jag drömmer om.
Ja kanske till allt det där som jag inte VILL drömma om men gör ändå: städning av kul, tvätta fönster, stryka gardiner, tvätta täcken och kuddar i alla sängar, måla klart byrån, hänga upp hylla osv....
 
Måndagslista var det sagt:
 
- att jag snart går på semester.
 
- att jag ska vara ledig i jul.
 
- att vi fixade det där Lucia-tåget.
 
- att vi har alla klappar fixade inför JUL. Till andra julaftonen på trettondagen (reyes) måste vi ut igen.
 
- att vi ska få julkorg på jobbet. Min allra första egna i hela mitt liv.
 
- att jul är så fint.....när det inte är stressigt. Med alla ljus och stämningsmusik.
 
- att jag KAN baka lussebullar och bröd.
.....bara jag vill och hinner ;)
 
Med andra ord: en riktigt bra måndag.
 
/Y

Skrivet den: 2013-12-14 Klockan: 10:49:04

Här har det firats Lucia

....så det bara skvätte om det. Jag tror att jag tog igen 10 års icke-firning i exil på bara en dag. 






Helt otroligt!

Jag ligger i sängen nu och försöker ta in allt. Igår när vi kom hem var jag så trött men ändå så uppe i varv att jag inte kunde somna. 
Typiskt va?
Inte ens ett glas vin och tända ljus kunde få mig att komma i zzzzz-stämning. 

Jag började med att lussa för skitungarna på sängkanten. Det brukar jag visserligen göra, så det var inget nytt. 
Viktigt att hålla på rutiner och traditioner. 

Så åt vi frukost framför Luciamorgon på den bärbara. Heller inget nytt men detta år fick jag nästan spel på datorn som inte vill fungera helt plötsligt efter bara två år. 

Men man ska ju inte ha det tråkigt så där på morgonkvisten. 
Fast en Packard Dell köper jag inte nån mer gång. 
Så det så. 









Luciamorgon från min kära gamla hemstad, Örebro. Har aldrig varit inne i kyrkan, men mina föräldrar gifte sig där. Så det finns nostalgi. 

Ungarna iväg till skolan och jag iväg till jobbet där jag promotade Sverige och Lucia med lite glögg och pepparkakor samt info om svenska traditioner. 
Jag borde nog få lite provision av Kungen där för utomordentlig representation av fäderneslandet på Kanarieöarna. 






Svärmorslunch, strykning av Lusselinnen, panikutryckning efter sidenband och så iväg på veckans mandoms(kvinno)prov; stort Luciauppträdande i engelska kyrkan med alla ungar från svenskaklasserna och Las Palmas-kören. 

Det gick bra!
Ingen brann upp och sånt är ju alltid positivt. Kyrkan var smockfull. Jag har inte fått rapporterna om antal sålda biljetter än men skulle tippa på ett hundratal. 






Vi fick en massa beröm efteråt och sånt värmer ju alltid i hjärtat. 
Jag känner mig nöjd. 
Nu. 
Igår kändes det inte så. Efter incidenter med 3-åringar med myror i brallorna, 10-åringar med pyroman-tendenser och ett oanvänt Lucialinne för min del. 
Men idag känner jag att det inte var några viktiga saker som gick fel. Bara bagateller. 

Nu väntar jag på foton från den som hade tid att fota för att se hur det verkligen såg ut, från publik-vinkeln. 






Och idag väntas julrushen köra igång i det Ode-Medinska hemmet. 
Det ska fixas jul. 

Men först bara tre sekunder för mig själv under täcket medans skitungarna slåss ute i vardagsrummet. 

/Y

Skrivet den: 2013-12-13 Klockan: 00:17:20

Här has det premiärnerver

....när morgondagens Lucia-uppträdande närmar sig och allt känns mer eller mindre kaosaktigt. 

- Det blir som det blir med ungar, har man sagt mig och det är ju faktiskt sant. 





Inte heller riktigt den bästa stunden att komma på att man slarvat bort det röda sidenbandet. 
Inte riktigt rätt tillfälle för just det. 

Premiärnerver, just det. 
Håll en tumme för oss. 
Och ni som är i Las Palmas, engelska kyrkan i ciudad jardin klockan sju, då kan man kika på ett sjujädrars kalasbra Luciatåg. 

/Y

Skrivet den: 2013-12-12 Klockan: 00:30:49

Här har vi haft farligt väder idag

...när alla Kanarieöarna gått under röd alert för tropisk storm och alla gått som på nålar och väntat på det hemska oväder som skulle komma. 





Las Palmas klarade sig bra undan stormen. Det blåste ner några grenar och en soptunna, så vitt jag såg. Men det låt en kaosstämning över hela staden.

Alla skolor och fritidsaktiviteter var inställda i väntan på den stora stormen. Alla far- och mor- föräldrar fick rycka in som vanligt när föräldrarna var tvungna att jobba. 
Barnen är mer hos svärmor nu-för-tiden, än med mig....

Det brukar ju bli sånna här alerter på våra öar när det väntas regn, vind eller annat naturkatastrofigt och man ställer n skolor. 

Det är bara det att det känns så himla överdrivet. Så himla mycket extra besvär för lite blåst och tre droppar regn. 

Fast det hade visst varit lite oväder ändå. Bilderna från nyhetsflödena trillar in lite då och då och det ser ju allvarligt ut. 
Men här i Las Palmas - nada, INGENTING. 





Till svenskaklasserna kom det bara en elev som vågat sig ut. 
Men vi hade det mysigt med julpyssel och adventsljusstake. 





Vi får se om den hemska tropiska tornamentan har gått över tills i morgon.  

/Y

Skrivet den: 2013-12-11 Klockan: 00:34:14

Här julpysslas det för fullt

....på svenskakurserna om eftermiddagarna. 







Och jag som inte har tid med att pyssla med Guldklimpen och ej heller att sjunga och leka med Lillskatten, inser att jag är VÄLDIGT lyckligt lottad som får just ägna en eftermiddag i veckan åt att julpyssla med Guldklimpen och en annan åt att sjunga och leka med Lillskatten. 
På arbetstid. 
Och få betalt. 

Platsar definitivt på måndagslistan. 

Just nu görs det girlanger med tomtar, stjärnor och pepparkaksgubbar. Det blir inte så fint. Men vi har dödskul och trevligt. 
Det är det viktigaste. 

/Y

Skrivet den: 2013-12-10 Klockan: 00:20:00

Måndagslista med saknad

Huvaligen!
Måndagen är redan över och jag har inte ens hunnit reflektera över att det VAR måndag och om eller huruvida det fanns/finns/är något som jag är tacksam och glad över.
DET vet jag inte om det är något som jag är tacksam över eller bara rädd för (att tiden går så fort).






 
För jag saknar min man.
Älsklingen.
Vi syns inte så ofta nu-för-tiden.
Eller vi syns ju. Mest hela tiden faktiskt. Men vi syns inte FÖR varandra.
Hänger ni med?
 
Vi flänger hit och dit. Talar om barnen, jobbet, hur vi ska göra idag osv. Inte om oss.
Älsklingen går upp tidigt i gryningen för att jobba. Går och lägger sig mitt i TV-soffan-tiden.
Jag jobbar om kvällarna, kommer hem mitt i läggningen, sitter och planerar morgondagen när Älsklingen går och lägger sig.
 
Mitt nånstans där emellan möts vi i korridoren när han dukar av middagsbordet och jag stoppar in klädhögarna i garderoberna.
- Hej, hur var din dag?
- Bra, och du?
- Irma var snäll idag. Över förväntan.
- Hur dags kommer du hem i morgon?
Osv.
Skittråkigt.
 
Vi lägger oss aldrig samtidigt på kvällarna.
Och jag saknar min man.
 
Jag förstår att äktenskap går sönder.
Man glider i från varandra.
Har olika vardagar och olika fritider.
Det blir inget över för det som en gång var VI.
 
Man måste komma ihåg att vårda sådant.
 
 
 
Måndag, och här kommer en lista.
 
- att vi plockade ihop sommarstugan i helgen. Nu är DET gjort. Hemmet där-emot ser ut som ett bombnedslag.
 
- att vi var hemma och vilade i fredags och fick upp en massa julpynt. Nu finns det i alla fall LITE mys här hemma.
 
- att jag fick 5 sekunder i solstolen i söndags och en redig ZZzzz. Jäklar vad skönt det var.
 
- att min syster var här och hälsade på och att en del av övriga släkten kom förbi en sväng. Det var länge sedan.
 
- att jag har så mycket kläder i garderoben att jag inte fattar hur jag ska få tid att hinna använda alla vinterkläder nu under denna korta "kalla" säsong.
 
- att jag kommer att ha mycket ledigt under jul.
 
- att jag har ett eget bank-kort, sha la la la la ;)
 
- att julen närmar sig och jag har stora förväntningar på den. Att den ska bli mysig och jag ska försöka hålla förväntningarna just vid den nivån.
 
/Y

Skrivet den: 2013-12-09 Klockan: 00:23:40

Här ser hela hemmet ser ut som ett bombnedslag

...efter att vi plockat ihop sommarstugan och fått hem alla väskor och påsar. 
Undrar om jag hinner få allt tvättat och på sina platser igen innan det är dags att åka tillbaka och påbörja badsäsongen år 2014?















Naturligtvis sken solen från en klarblå himmel och det var badväder så det bara skvätte om det. När vi var tvungna att packa och städa. 
Men jag tog mig fem sekunder i solstolen efter lunchen och slocknade som en säl där. 
Klubbad säl....

Men nu är allt hemma och vi kan gå och lägga oss med gitt samvete efter väl utfört dagsverke under helgen. Nu väntar en ny vecka med Lucia-uppträdande. 
HJÄLP!

/Y

Skrivet den: 2013-12-08 Klockan: 00:06:07

Här börjar julklappshysterin

....och det är samma skit varje år. 

Jag tänker varje år när jag hamnar mitt i julklappshysterin, och här nere är det just hysteri, att jag INTE ska spara alla julklappar till sista minuten utan tänka och köpa lite pö om pö under året. Men så går tiden, det finns aldrig några pengar, eller tid, och så står vi där sista veckorna och måste slåss med alla andra julklappshysteriska de sista helgerna. 

Tre helger kvar till jul och ganska så precis alla julklappar kvar. Vi bestämde oss för att svänga in om Ikea på vägen ner till sommarstugan och försöka slå några flugor i en smäll. 
Vad händer?
Kö ända ut på motorvägen. 







Och det finns inget annat att göra än att ge dig in i smeten och slåss med alla andra på helgerna. Finns inte en chans i universum att vi ska kunna åka en vardag nu när jag jobbar på kvällarna och affärerna stänger och ungarna ska lägga sig. 

Och jag vill inte löpa vad som helst bara för att köpa. Jag vill hitta den där klappen som är bra, billig och som roar och utbildar pedagogiskt i evighet utan att störa eller kräver föräldrars medverkan. 
Och sånt kräver tankeverksamhet och undersökande 
Tid!

Samma sak varje år. 
Att man inte lär sig. 

Men vi kom ner till sommarstugan och började operation ihopplockning. Även operation målning av soptunne-fyndet påbörjades. Typiskt nog kunde den sista operationen inte slutföras på grund av felkalkylering av sprayfärg. 
Men snyggt blir det. 
Just den operationen får förlängas till nästa år. 
Så går det till här. 







I morgon avslutas den första operationen. 
....förhoppningsvis. 

/Y

Skrivet den: 2013-12-07 Klockan: 02:00:26

Här blev det INGEN sommarstuga

....idag. 

Vi var (eller mest jag då som inte har vant mig än vid att heltidsjobba och få vardagslivet att funka samtidigt) alldeles slutkörda när vi vaknade i morse. Min kropp ville helt enkelt inte göra något alls. Ville bara vara. 







Åh så härligt tänkte jag när jag gick upp i morse. 
Äntligen en lugn och mysig familjefrukost utan stress. Det var ju helgdag här idag och alla var lediga och allt var stängt. Bara åka till sommarstugan och plocka ihop den stog på helgens schema. 

Fem sekunder var det världskrig i Familjen Kaos hem. 
Hur kan man bråka så mycket om precis ingenting? Det undrar jag. Det verkar som att skitungarnas främsta hobby är att jävlas med varandra OCH med sina föräldrar. 

Jag blev så himla ledsen och trött på allt så jag bara gick och la mig igen. Hade ingen lust alls att åka till sol och bad med bråkfamiljen. Bara lust med att ligga stilla själv under täcket och glömma. 

Så vi beslöt att stanna hemma 
....idag. 
Helgen består ju av tre dagar denna gång så vi kan åka i morgon istället och ändå hinna plocka ihop allt. 

Och efter två timmar med mig själv i sängen så var jag på bettet igen och körde i gång med operation julstämning i det Ode-Medinska hemmet och fick ett par fönster tvättade, stakarna uppsatta, nästan alla stjärnor och dra på trisse, även ett par julgardiner uppsatta. Allt under ackompanjemang av härlig julmusik. 







Fast jag vet inte fortfarande om jag fattat att det snart är jul. Men det är pyntat och halvstädat här hemma nu i alla fall. Glögg-premiären fattas fortfarande. Det kanske är där stämningen sitter. 

Efter att jag även fixat veckans tvätt av jobbkläder och skoluniformer, samt ett par lagade luncher till nästa vecka, känner jag mig nöjd och kommer att kunna åka till sommarstuga med lite lugnare själ i morgon. 

Härligt att slappa och även att få saker gjort. Lite scitzofrenisk Yohanna idag. 

/Y

Skrivet den: 2013-12-06 Klockan: 00:59:36

Här lackar det mot jul

....och jag kan verkligen inte fatta att det snart är dags igen. 
Ett helt år har gått. 

Jag har ingen julstämning alls i kroppen, och då har jag ändå haft jullunch med jobbet (dock ingen julmat eller julpyntning alls), övar lucia för fullt med skolbarnen och börjat med julklappsångesten ( i alla fall med att tänka och skriv lista). 





Och då ska vi inte tala om vårt hem.....

Förra året bestämde jag mig ju för att börja med julen tidigare, så jag skulle hinna tröttna på den tills tjugondag Knut.
Men det sket sig direkt. 
Jag har bara fått upp en ynka stjärna i sängkammaren. Och en hastigt ihop-pulad adventsljusstake som inte ens blev något fin. Och så var ALLA choklad-kalendrar slut i affären idag när jag skulle "köpa" lite sista-minuten-stämning. 

- När kommer resten, frågar Lillskatten varje dag?
- När mamma får tid, tänker jag inne i huvudet. Men svarar snabbt SNART. 

I morgon är det helgdag här. Spanien firar sin konstitution och alla är lediga. Vi måste åka till sommarstugan och plocka ihop den. Nästa vecka kommer det turister. 
Så ingen julpyntning denna helgen. 

Vi får se hur det blir med stämningen. Vu är bjudna på glöggparty på söndag i alla fall. Stämningen kanske kommer då. 

/Y

Skrivet den: 2013-12-05 Klockan: 00:44:51

Här kändes det svårt i mamma-hjärtat igen

....när jag i morse fick lämna BÄGGE ungarna hos svärmor och gå och jobba. 

Lillskatten började hosta så förfärligt igår kväll och höll på så hela natten. Det blev inte många blundar för oss här i familjen. För att inte tala om hur hon själv måste ha sovit. Och Guldklimpen har ju haft sin vita hals som förvisso har bättrat sig men som jag inte ville chansa på. 







Så bägge skitungarna hos svärmor idag alltså. 
Det kändes svårt. 
Det är ju JAG som ska badda febriga pannor och lindra värkande kroppar med mina ömma händer och helande mamma-omsorger. 

Nu får jag gå och jobba. 

Jag kan inte låta bli att fundera på om det verkligen är värt det jag uppoffrar för det jag får. 

Men så kommer jag på att jag inte har något val om denna familjen ska komma på fötter igen. 
Det finns inget annat sätt. 
Om ingen kan hjälpa mig med 7 rätt på lotto.....


......så dumt att slösa ork på sådana funderingar. 

/Y

Skrivet den: 2013-12-03 Klockan: 23:51:46

Här börjas det

...en förälders stora mardröm: de stora världsomvälvande livsfrågorna från vetgiriga skitungar. 

Guldklimpen haffade mig vid läggningen, grabbade tag i mitt BH-band och frågade:
- Varför använder du sån här?






Ja du, vad svarar man på sånt?
Att mamma har sånna hängande tuttar att de måste hängas upp i något för att jag över huvud taget ska kunna röra mig. 
Det är ju sådant som inte ens jag vill tänka tyst för mig själv.....

För att jag tycker BH:ar är fint. Som ett smycke ungefär. 
Ja, så får det svaret bli. 

Huvaligen!

/Y

Skrivet den: 2013-12-03 Klockan: 00:01:00

Måndagslista

HJÄLP!
Jag har blivit en sådan mamma som jag trodde att jag aldrig skulle bli; för trött för att laga nyttig mat så det blir fryspizza till lunch. 
.....för tredje gången under sista veckan. 
Glömde att skicka med helgens hemläxa med skitungen som gick till skolan idag medans den andre var hemma sjuk. Tvärtom mot vem det var förra veckan. 
Går till jobbet i icke matchande klädesplagg för att jag inte kontrollerat vad jag ska ha på mig kvällen innan. 
Och glömmer stoppa ner paraplyet i väskan och får gå hem i strilande regn. 
Sån är INTE jag!
 
 
 
 


 
 
I badet förut, kom jag på den ultimata turen för en som vuxen. 
Det är att bli sjuk på en lördag. För då får man LIGGA i sängen i två dagar och vara just sjuk. 
Inte som idag, på en måndag. 
 
För det är klart, har man sjuka skitungar hemma så kan man hoppa upp och sätta sig på att man själv blir sjuk. 
Det är en fortfarande okänd vetenskap som nån borde utforska och sätta sitt namn på. Eller faller den under den ökända Murfys lag den också?
 
 


 
Men det är måndag. I alla fall i en timme till. Och måndagar kräva lista. 
 
Idag måndag är jag bara jäkligt tacksam över en sak:
- att jag får gå och lägga mig nu och att måndagen är över. TRE dagar kvar till långhelg. 
 
 
/Y



RSS 2.0