Skrivet den: 2014-08-29 Klockan: 23:31:02

Här har jag avslutat ett projekt

.....som jag började på för hiskligt lång tid sedan. 







Kontoret. 



Före



Nu när jag måste göra en massa undersökande, jämförande och förberedande jobb hemma, ( Det är inte enkelt att vara lärare och veta bäst och kunna förklara allt. Man måste vara jädrigt påläst och säker för att det ska funka. Cred till alla lärare där ute. ),
Så behövde jag ett GIGANTISKT skrivbord till alla uppslagna böcker som jag behöver samtidigt som jag måste leta på internettet. 


Det gick inte an att sitta vid den lilla gluggen som jag hade innan. 
Lösning var tvungen att komma till skott. 

Så vi åkte ju till IKEA för ett tag sedan och inhandlade lådor och skiva. 
Men när skulle förvandlingen ske?
Saker skulle ju skruvas i hop. 
Städas. 
Rensas. 
Planeras. 
Ställas på plats. 
Och just nu har det varit fullt upp, kalabalik, dygnet runt. 

Men förra helgen påbörjade vi förvandlingen och nu är det klart för att flytta in. 













Efter



Jag är redo för att börja breda ut mig. 
Och jag är jäkligt nöjd med resultatet. 

Dock får man inte titta åt andra hållet. 
Dit har vi inte hunnit än ;)







Men vi tar ett steg i taget här...


/Y

Skrivet den: 2014-08-24 Klockan: 14:02:16

Här gav jag mig iväg på ett svårt uppdrag

....för att inte säga världens svåraste;)
För det är i klass med det. 






På lördag är vi bjudna på bröllop. 
Ett kvällsbröllp. 
Lång klänning påbjuds. 
Jag har inget att ta på mig.....
Har vi hört det förut?

Så jag fick ge mig ut på stan igår. 
Panikshooping. 
Inget bra. 

Och jag hade alldeles klart för mig vad jag ville ha. 
En axelbandslös lång klänning som satt åt över bröstet och sedan föll ner i lösa sjok ner till golvet i nått fluffigt tyg. 
Mörklila. 
Utan krimskrams. 
Inget bra att ha det klart för sig heller. 

Jag gick gata upp och gata ner på shoppinggatan i Triana i TRE timmar och kom hem med absolut INGENTING. 
....förutom en REA-bikini, som var absolut det MINSTA som jag behöver just nu. 

Jag såg inte en endaste långklänning. 
Inte ens en ful en. 
Jo, en ful en såg jag. 
En röd. 
Längre ifrån min plan kunde det inte bli. 

Det blir att ta fram den gamla hederliga som inhandlades till ett bröllop för hundra år sedan när jag bodde i Göteborg och som användes sist på förra sommarens bröllop. 
Som tur är det inte samma bekantskapskrets. 
Men ön är liten ;)






Annars så kör vi "operation kontons-make-over" och tvättar fönster just nu. 
Tillsammans naturligtvis. 
Bilar och Barbiesar blir dötråkiga när det tas fram hink med vatten och ska blaskas. 

/Y

Skrivet den: 2014-08-23 Klockan: 00:28:42

Här får man lära sig om hur man inte blir våldtagen

....och jag kan inte hjälpa att jag tycker att det är att börja HELT i fel ände. 






Jag hann inte sätta mig in så mycket i ämnet, men troligtvis var det så att Spanien gått ut med ett gäng råd och tips till kvinnorna här om hur man ska bete sig för att INTE bli våldtagen. 

Ett av dem var visst att dra för gardinerna i hemmet så att ingen potentiell våldtäktsman skulle kunna bli provocerad och få för sig att bryta sig in och våldta personen i fråga. 

VA!

Är inte det lite som att säga åt parkerna att inte se så inbjudande ut för att hundarna inte ska skita i dem, eller rättare sagt att hundägarna inte ska låta dem. 
Vart ligger egentligen ansvaret?







Bilden från en kampagn i England:
1. Lägg inte droger i kvinnors drycker. 

2. Om du ser en kvinna som är ute och går själv, låt henne vara ifred. 

3. Om du stannar för att hjälpa en kvinna vars bil hat gått sönder, kom ihåg att inte våldta henne. 

4. Om du befinner dig i en hiss och det stiger in en kvinna, våldta henne inte. 

5. Bryt dig aldrig in i en kvinnas hus via fönstret eller en olåst dörr. Hoppa inte på henne. Våldta henne inte v

6. Be dina vänner om hjälp!
Om du är oförmögen att hålla dig ifrån att hoppa på folk, be en vän att gå med dig när du är på allmänna platser. 

7. Glöm inte:
Det är inte sex om du gör det med någon som sover eller är medvetslös. - det är en våldtäkt!

8. Ha alltid en visselpipa med dig om du är orolig för att du kommer att attackera någon av en olyckshändelse. Du kan ge den till den personen som du är tillsammans med gör att den ska kunna kalla på hjälp. 

9. Glöm inte: ärlighet är den bästa inställningen. 
Om du har intensionen att ha sex med din date, oavsett om hon vill det eller inte, berätta direkt för henne att det finns en stor risk för att du kommer att våldta henne. Om du inte berättar det för henne kan hon ta det som att du inte har några planer på att våldta henne och oförberett känna sig trygg. 

10. Våldta inte. 

Vad sägs om kemisk kastering ( heter det så för kvinnor också?) på direkten?

Denna skylt är ju så hejdlöst roligt, just för att det är så tragiskt att det är absurt. 
Vad är det för värld som vi lever i?

/Y

PS För dem som kan spanska så kan man läsa hos en som HAR satt in sig och beskriver situationen bra : Juan (https://juanglujan.files.wordpress.com/2014/08/stop-violacic3b3n.jpg) DS

Skrivet den: 2014-08-19 Klockan: 23:08:49

Här var vi på fest hos chefen

....för andra året i rad. Så det räknas väl som en tradition nu. 







Annars är allt kaos här. 
Upp och ner, om vart annat. 
Jag får nästan panik. 
Men det är bara att bita ihop och låta det passera. Det kommer ju att bli bättre. 
Så är det att börja nytt jobb. 

I natt satt jag uppe till tre och studerade alla verbformer. 
Gick upp halv sju fixade i ordning mig och tog upp ungarna. 
Klockan åtta tog vi taxi hem till en väninna som ställt upp som tillfälligt dagis under de två veckor som fattas tills att Älsklingen går på semester. 

Världens bästa dagis med två lekkamrater i bästa bus-ålder. 

Jag älskar att åka taxi här. Det är så fruktansvärt billigt. 
En resa på sju minuter kostar fyrtio kronor!!!!!
Jag skulle åka taxi jämt om jag inte var så snål. En bussresa kostar 8,50. 

Så buss till jobbet och buss tillbaka. 
Hämta ungar, laga mat och planera eftermiddagens klasser. 
För nu väntar privatlektion med en señora och senare min vuxengrupp. 

Svenska, svenska och svenska ;)







Men i helgen som var, fick jag komma på kalas och bli riktigt omhändertagen. 
Vilken lyx!

Älsklingens chef bjöd in till grill-och-pool-kalas under HELA dagen. 
Vi blev försedda med drinkar och mat, blev skyfflade till poolen, fick grillskådespel och tillbaka till poolen igen. 
Och så tårta och glass på det. 
Som en lisa för själen. 
Så skulle jag kunna ha det varge dag. 
























































































Och de bjöd på POTATISGRATÄNG!
Fattar ni hur länge sedan det var sedan jag åt en riktigt bra potatisgratäng?
Men så är ju värdinnan finska också. 
Det ska va en skandinav till detta med potatisgratäng. 

En härlig dag. 
En dag att minnas när snön faller utanför ;)

/Y

Skrivet den: 2014-08-15 Klockan: 09:44:00

Här har jag börjat jobba

....och ville bara tala om att jag lever. 
 
 


 
 
I alla fall så tror jag det. 
Hjärtat bankar och jag andas. 
Men jag är skrämd från vettet. 
 
Att börja att nytt jobb är inte roligt. 
Och skitroligt på samma gång. 
Man vill ju göra bra ifrån sig, komma tidigt och gå sent, visa att man är en seriös person. 
Plugga på nätterna och visa att man lär sig snabbt det nya msn ska göra. 
Ge ett bra intryck. 
 
Och samtidigt är jag så nervös och uppspelt på samma gång. 
Livrädd och förväntansfull. 
Hjärtat bankar. 
Magen är full med fjärilar. 
Jag kan inte äta och inte sova. 
 
Sånt tär på en. 
Igår somnade jag i svärmors soffa efter lunchen av utmattning. 
 
För det var fredag igår. 
Här. 
Idag är det helgdag. 
Nått helgon igen. 
 
Vi är i sommarstugan och ska ta det lugnt i dagarna tre. 
Jag ska plugga in en hel svenskakurs, så  jag vet vad jag pratar om, nu när jag ska lära ut svenska. 
 
 
Nattarbete
 
 
Ny arbetsplats. 
 
 
 
Men vi börjar med grill- och poll-kalas hemma hos Älsklingens chef idag. 
Ett år har gått och succén ska repiteras >>>
 
Trevlig helg!
 
/Y
 
 

Skrivet den: 2014-08-12 Klockan: 11:40:00

Här är jag lite småchockad

...efter att det har gått ALLDELES för fort utan att ha varit beredd på det. Jag hann inte riktigt med.
 
 
På Ikea hittar man just nu
kräftskiveateraljer. 
Ikea fixar. 
 
 
Ja HERRE JISSES!
I går var jag iväg på en anställningsintervju som kom till skott efter att jag lämnade in det där CV:t förra veckan >>>.
Jag hann bara in genom dörrarna så hade de gett mig jobbet och jag börjar jobba I MORGON.
Jag hann inte riktigt med.
Har inte hunnit att smälta allt än.
 
Jag ska lära 20 "vårdpersonalare" att tala flytande svenska innan novembers utgång.
Hjälp!!!
Vart börjar man?
Imse vimse spindel.....funkar inte så bra på vuxna va ;)
 
Men vis av erfarenhet, jag vet att när det väl sätter igång så kommer jag inte ens ha tid att sitta på toa, och inte ork för att ha lust med något, så nu gäller det att organisera sig fort som attan.
 
Vi drog iväg till Ikea (botet mot allt ont) och fixade skrivbord och lådor. Mitt pyttelilla kontor (inrett på en av våra inglasade balkonger) lämpar sig inte alls för att sitta och planera klasser och för att ha 100 böcker uppslagna samtidigt.
Här fås det knappt plats med tangentbordet just nu.
 
Så just nu: Operation kontors-inredning.
 
Och VEM ska ta hand om SKITUNGARNA?
Mormor bor i Sverige och farmor måste åka till sommarstugan och tvätta smutsiga lakan >>>. Ha ha nej inte så tokigt denna gången. Sommarstugan ska renoveras inför vintersäsongen och då ska svärmor vara där och piska på hantverkarna. Så henne kan man inte få hjälp av.
Det får lösa sig...
 
 
Pyttelitet kontor som
måste fixas - nu. 



 
I alla fall.
Hjäääääälp!
Här skruvar jag och pusslar möbler idag.
 
/Y

Skrivet den: 2014-08-07 Klockan: 13:54:36

Irma 4 år ♥ Lillskatten

...och det ska vi naturligtvis fira, även om det "stora" kalaset inte är förens på lördag.
....i sommarstugan ;)
 
Grattis Lillskatten på födelsedagen!
 
 
 
 
I dag är det en stor dag.
Det är Lillskattens födelsedag.
Hon blir FYRA.
Inte klokt.
Det behöver jag ju inte ens säja ;)
 
Vi har haft frukost på sängen lite presentöppning och nu pågår PANIKstädning. Ni vet sån där då man skyfflar omkring på saker som ligger utspridda och sedan inte kommer ihåg vart man har lagt dem.
 
Men IRMA - vårt yrväder, tornado och energiknippe, hon blir 4 år idag.
 
Lillskatten är nu 107 cm lång och väger runt 20 kilo.
När jag letade kort på henne till colaget här uppe så insåg jag att jag inte har många bra kort på henne.
Alla är suddiga.
Även dem med blixt.
Det säjer väl ganska så mycket om henne.
Hon är aldrig still.
Inte ens när hon sover.
 
Vi har inte en hel leksak här hemma, inte en enda bok med ALLA sina sidor kvar, inte ett endaste o-utforskat hörn. Allt är upprivet och upptäckt.
Med Lillskatten måste man ha ögon i nacken.
Att lämna Lillskatten hos mina svärföräldrar, på NIONDE våningen och öppna fönster och stolar i närheten, med hinkar med skurvatten och fullt med glasvaser och fotoramar, ger mig mardrömmar och ÅNGEST.
Allt kan hända.
Och då menar jag ALLT.
Även det som du ALDRIG kunnat tänka dig att någon levande varelse skulle kunna få för sig att göra...
....det gör Lillskatten ;)
 
Hon har slutat med napp >>>.
Hon somnar själv i egen säng.
Hon har slutat med dagblöjor.
Hon kan skriva sitt namn själv och känner igen och kan ge exempel på ord till många andra bokstäver.
Hon kan i stort sett göra allt själv, enligt hon själv.
 
Äta till exempel.
Vi har egentligen inga problem med hennes ätning, bara det att hon är för lat för att äta själv. Hon vill bli matad.
Hmmmm, jag tycker att jag känner igen det där ;) >>>
 
Sova själv.
Hon somnar själv i sin säng, men frammåt natten brukar hon komma in till oss och då är vi det typiska exemplet med två föräldrar liggandes på varsin sängkant och barnet sover på tvären i resten av sängen.
Inte ligger hon still.
Och ingen annan än hon sover.
 
Hon blir arg som ett bi >>>
Speciellt när hennes storebror utövar sin favvo-hobby - reta henne.
Då skriker hon rakt ut och slåss.
 
Storebros andra favvo-hobby är att skrämma skiten ur henne och vi har en misstanke om att det är därför som hon börjat komma in till oss på nätterna och måste sova med både nattljus och dörren öppen.
 
Lillskatten är både Prinsessa och Batman.
Dockor och bilar.
Pärlor och pistoler.
Hon kan i ena stunden stå framför spegeln i klackar och örhängen, för att i nästa hoppa naken i soffan.
Kläder? Vem behöver det?
 
Kläder ja.
Herre jisses!
Ett annat av våra orosmoment här hemma.
Det är inte vad som helst som duger.
Och man vet aldrig vad det är som gör det.
ALLT som jag tar fram är FEL.
Gäller trosor och strumpor också.
Och jag står handfallen igen.
Om det är så här vid 4 års ålder. Hur blir det då vid 13?
Man måste ju dra gränsen nånstans.
 
Men Lillskatten.
Hon är go hon.
Älskar att ligga i sängen om mornarna och gosa.
Hon kan komma och pussa på en och vilja kramas helt spontant.
Och säjer: Jag älskar dig.
Hon kan leka med sina dockor i timtal (enda gången hon sitter still).
Hon är ett enda burr av en massa lockar och två stora ögon, som kommer med en mjuk och sprallig kropp.
Hon tar andan ur en.
 
Grattis på din dag i dag.
Irma, Lillskatten, vår stora överaskning.
Mamma och pappa älskar dig mer än du någonsin kan förstå.
 
                           ♥
 
/Y
 

Skrivet den: 2014-08-04 Klockan: 14:54:00

Här är vi ensamma hemma

....både igår och idag, när Älsklingen dragit iväg på PARTY.
 
 


I går söndag när hela familjen var ute på "söndagsöppet"
(första söndagen i varje månad)
i gamla stan Triana, innan Älsklingen drog iväg på partaj.
 
 


 
Det är måndag idag.
Fast det känns som söndag.
Klockan är mitt på dagen och jag sitter fortfarande i pyjamas framför datorn. Skitungarna sitter också fortfarande i pyjamas, men i soffan och tittar på DVD och käkar godis.
På en måndag!
 
Ha ha!
Man måste släppa lite på alla måsten ibland och bara vara.
 
Det är första helgen i augusti och dags för årets "happening" här. Förutom karnevalen.
La Rama (Kvistfesten) i byn Agaete i norra delen av ön.
En av öns alla stora byfester, och kanske den största.
Den har jag skrivit om på ett annat ställe >>>
 
Jag har varit där ett par gånger, när Älsklingen och jag var nyförälskade och inte hade några skitungar i släptåg.
Sedan dog festlusten lite på grund av diverse omständigheter som blöjbyte, sömnlösa nätter, brist på pengar, ovilja av att lämpa över skitungar på annan person under dagarna två osv.
 
Men Älsklingen började åka för att par år sedan och jag var hemma med ungarna.
2012 >>>
2013 >>>
Och förra året bestämde jag mig för att det var slut på hemmasittadet för min del och att jag banne mig skulle följa med i år och ha lite vuxentid med Älsklingen.
Roa oss lite på egen hand.
 
Jag började redan för flera månader sedan att förbereda mig och intala mig:
- Jag KAN åka i väg med Älsklingen.
- Jag KAN lämna ungarna en natt hos svärföräldrarna.
- Det KOMMER inte att hända något.
- Vi KOMMER att ha det kul.
Mantrat gick dagligen och jag började att känna mig förberedd och till och med känna förväntan inför att åka.
 
Nu JÄDRAR skulle vi ut och roa oss tillsammans!
 
Då meddelar svärmor att hon kan minsan inte passa några barnbarn.
Hon måste till sommarstugan och tvätta handdukar och lakan.
Efter år av tjat om att hon vill vakta dem.
 
Snacka om snopet.
 
Så nu har vi varit själva här hemma ungarna och jag. Älsklingen åkte, med ryggsäck på ryggen och kylväskan full med öl och tortilla-baguett, tillsammans med några vänner, i går eftermiddag. Och väntas inte hem förens sent i eftermiddag.
 
I går kväll såg vi på film och åt en massa gosis, ungarna och jag.
Efter ungarna somnat jättesent, fortsatte jag mitt mataton av Masters of sex, åt en massa mer godis, och somnade jättesent jag också.
Så idag tar vi det laidback här och jag försöker att INTE vara avundsjuk på vad Älsklingen ska komma hem och berätta om sitt partajjande sen ;)
 
 


 
 
 


 
Planen är att han ska skicka ett meddelande när han är på G. Och att ungarna och jag då ska hinna ut i parken och sammanstråla med honom då. Så jag kan hinna några runder själv där medans han passar ungarna innan vi går hem och han dör i sängen.
planerna alltså.
Det brukar sällan gå som jag planerar ;)
 
/Y

Skrivet den: 2014-08-03 Klockan: 11:51:19

Här fantiserar folk om Sverige

....och jag kan inte annat än att le lite i smyg åt vad mina öron får höra ;)
 
I veckan nu så var jag och lämnade in mitt CV på ett ställe där man kör intensivsvenskakurser just nu.
Ett stort antal läkare, sjuksköterskor, tandläkare etc. skall förberedas för att skeppas över till Sverige för att hjälpa till.
Jag vet inte mycket mer.
 
 
 


 
 
Men jag tänkte att det kanske fanns en liten chans att de behövde lite hjälp från någon som kan flytande svenska.
Man kan ju alltid chansa.
Även om svenskalärare aldrig stog på min lista över jobb som jag ville ha ;)
Man får hjälpa till med det som man kan hjälpa till med.
 
I alla fall.
Jag satt i receptionen och väntade på att få komma in och tala med någon viktig, som jag kunde räcka över mitt CV till, när det började myllra av elever där.
Jag kunde inte låta bli att tjuvlyssna när de talade om framtiden och hur det skulle bli.
 
Sverige?
Hur tror du att det är där?
Jag har hört att de tjänar pengar som gräs.
Ja men tänk om vi hamnar ute på landet där det inte finns någon, inte finns något, i världens ände.
Tror du att de är civilicerade?
Att det finns ny teknik där?
Tror du att de har WIFI?
 
Ha ha ha ha!
Jag trodde att jag skulle kissa ner mig.
Vad tror folk om Sverige egentligen?
 
Det lite ironiska i detta är att det är precis TVÄRTOM jag tänker när jag sitter här nere och läser om vad som pågår och hur folk har det i Sverige.
När jag såg på "en unge i minuten" >>> och såg hur fint det var att föda barn i Sverige. Och tänker på hur min mor upplevde det när hon kom hit och såg hur det var på BB här och jämförde det med ett fängelse eller Lumpen-förläggning.
 
Jag upplever Spanien som ett land som behöver komma ifatt. Ibland känns det som att jag befinner mig i en generation efter här.
I mina föräldrars generation.
Ni vet när man BÖRJADE att tänka på att börja återvinna.
När man BÖRJADE att tänka på att det var nyttigt att röra på sig.
När man BÖRJADE att tänka på att det inte var så nyttigt att röka tillsammans med barn. (ja det är väl aldrig nyttigt att röka men....)
 
Och så fick jag höra denna konversationen.
Det kändes så absurt på något sätt.....
 
....bra att få tankeställare ibland ;)
 
/Y



RSS 2.0