Skrivet den: 2016-01-25 Klockan: 00:44:17

Gran Canaria-svar, del 6 - Sommarvädret

(Los suecos quieren saber un monton de cosas sobre ir de vacaciones a Gran Canaria. Hoy hablamos sobre el tiempo aqui en verano.
Cuando es la mejor epoca del año de venir aqui?)
 
 
 
Det var länge sedan det kom en fråga hit.
Kommer ni ihåg avdelningen:
"Frågor och svar om Gran Canaria"?
Där läsarna fick skicka in frågor om att leva här.
Nu kom det en fråga.
 
 
"Jag heter C och tänkte åka över till Gran Canaria på semester.
Dock tänkte jag åka de första veckorna i September. Jag hittar inga bloggar som direkt skriver om att resa på semester till Gran Canaria under sommartiden, men jag hittar däremot personer som bor där året om.
 
Till saken,
Vi åker alltid åt det andra hållet på semester. Typ Turkiet och Grekland.
Vi har aldrig varit neråt Kanarieöarna och har lite funderingar över värmen. Givetvis förstår jag att man inte kan säga hur vädret blir, men generellt sett, tänkte jag.
 
I Turkiet är det hett som fanken under september och havet är varmt och poolerna är som ett badkar med varmvatten. Jag älskar värmen och varma pooler.
Men hur är det hos er?
Det står nämligen att det ska vara som svensk sommar, och den är ju fullkomligt kall och regnig. Havet i Sverige är ju kallt som....
När jag kollar in din blogg skriver du att det är hett och ni ligger på stranden och njuter i fulla drag under september månad.
 
Så,
hur är det?
Är det kallt i havet när man badar, så att man fryser eller är det skönt?
Alla jag frågar här på jobbet som åker till Kanarieöarna säger att det är skitkallt i havet, men då åker de i januari månad."
 
 
Svar:
När jag tittar på bloggen så ser jag mycket riktigt att jag inte skrivit något om att vara här på sommaren. Alla som frågar brukar fråga om vintervädret så har jag bara skrivit om det.
Dumt!
Jag får genast författa ihop ett svar om sommaren.
 
Sommaren börjar väl här i juni och håller på till slutet av oktober och det kan bli riktigt hett här under sommaren. Flera gånger per säsong blir det värmeböljor och det är inte ovanlig med uppåt 40 grader.
Dagarna är långa och man kan lugn vara kvar på stranden tills klockan 9 på kvällen. Till skillnad mot nu i januari då det blir kyligt redan klockan 4 på eftermiddagen och man vill gå hem.
Nu är jag en riktig badkruka så jag tycker ALLTID att vattnet är kallt, men på sommaren så badar till och med jag.
Och tycker att det är skönt med svalka.

Om man ska åka hit i september så behöver man inte vara orolig för att frysa.
Tvärtom.
Dagarna är långa.
Det är varmt både i vattnet och i luften. Till och med FÖR varmt ibland. Jag har lärt mig att uppskatta skuggan ;)
Kvällarna och mornarna är ljumma.
Och det är väldigt sällan som det är molning, för att inte tala om regn. Sällsynt.
September kan bara en av de bästa månaderna.Skolorna börjar och turismen har inte riktigt kommit igång. Det är inte så trångt på stranden och inte heller så stökigt som det kan vara under högsäsongen.
Dock hävdar i man att oktober är bästa månaden att ha semester.
....om man inte har några barn att ta hänsyn till ;)
 
Septemberäventyr hos Familjen Kaos:
>2014
>2013
>2012
>2011
 
Nu pratar jag om SÖDRA delen av ön.
Turistdelen.
Las Palmas är en helt annan femma.
Där råder helt andra väderlagar.
Varmt ja.
Men svensk sommar - soligt iland, regnigt ibalnd, men för det mesta ett ständigt molntäcke.
 
 
/Y - Som får gå och lägga sig nu för i morgon är det måndag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0