Skrivet den: 2014-06-19 Klockan: 23:57:39

Här förbereds det för fullt nu

....inför morgondagens PREMIÄR av svenskt midsommarfirande på Gran Canaria......för mig. 
 
 


 
Ja, jag har bott här i TIO år och aldrig dansat kring en midsommarstång på Gran Canaria. 
Kanske för att det är lite ont om dem just här nere. 2013 >>>,  2012 >>>, 2010 >>>
Kanske för att vi ofta varit i Sverige vid den tiden  och passat på att göra det där då. 2011 >>>
 
Men nu ska det ske. 
Svenska kyrkan i San Augustin kör svenskt midsommarfirande i morgon med stång, dans och jordgubbstårta. 
.....och pool. Men just det kanske inte var så svenskt. 
 
Vi är några familjer från svenskan som ska åka ner och har gjort gemensam sak om picknicken. 
Jag ska bidra med inlagd sill och gravad lax. 
 
Förberedelserna har gått varma här i veckan. 
Sillen är lugn. Den övade jag ju på förra året. >>>
Laxen däremot är okänd mark för mig än så länge. 
Det kan gå hur som helst. 
Och så hittade jag ju ingen dill när jag skulle till, så det fick bli koriander istället. 
Så få kan det gå ÄNNU mer hur som helst. 
Tur i oturen att grava lax inte ska vara det svåraste man kan göra i matväg. 
 
 


Sill och sill föresten, det är ju sardiner. Färska som ska rensas.
Blä!
 
 
 
Och så ska de läggas i salt och ättikslake för att bli ur-blodade.
Blä!

 
 


Nu börjar det roliga, inläggningen.
Vilken smak ska vi ha i år?
Mammas!
 
 


 
 


 
 


Så det var det - förberedelserna. 
På dagen är det först skolavslutning. 
Sedan lunch hos svärmor. 
Packning av oceanångaren, för efter midsommarfirandet drar vi vidare till sommarstugan. 
Och så midsommar på eftermiddagen. 
Det blir körigt igen. 
Men kul. 
Hoppas jag. 
 
 


 
 


 
Men det är något som är fel. 
Jag är inte mig själv. 
Jag är ledsen.
Jag har ett moln över huvudet. 
Eller ett hål i hjärtat. 
Känns som att jag har förlorat något viktigt. 
 
Igår gjorde jag något som jag aldrig gjort tidigare. 
I alla fall inte medans jag varit frisk och ledig. 
Jag sket i morgonrundan, i allt, och gick direkt hem och bara kröp ner i sängen igen och bröt ihop. 
Och jag hade inte det minsta dåligt samvete över det. 
Det var min tur. 
 
Så jag slickar mina sår här nu, bryter ihop lite och hoppas på att glädjen och entusiasmen över livet ska komma tillbaka FORT. 
 
Under tiden jag väntar, ska jag fira midsommar. Så om jag inte hinner in här i morgon så vet ni vad jag pysslar med. 
Bryter ihop och firar. 
 
En GLAD MIDSOMMAR önskar jag er!
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Ruth i Virginia

Intet under att du bryter samman.
Det är ju inte klokt att ha ett schema som du:

Skolavslutning
Lunch hos svärmor
Packning
Midsommarfirande

Allt detta på EN dag, och i synnerhet efter dina
intensiva förberedelser (kan man inte köpa rensade
sillar-sardiner?)
Är det nödvändigt att ha lunch med svärmor?

Som nån vis karl sade:
"A man has got to know his limitations."

Det är förstås beundransvärt att göra så
mycket, men ibland får man tänka på sej
själv först. /I grammatiken är JAG första person./
Sakta ner, snälla du! Man behöver inte göra allt man förväntar av sej själv och absolut inte, vad andra förväntar sej. Du är du, och det räcker
mycket väl. Kram,

Ruth i Virginia

Svar: En del fiskhandlare rensar sardiner, en del inte. Just denna dagen ville han INTE så det blev att rensa själv. Och DET hade jag inte tänkt på att JAG står som första person bland de personliga pronomen ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-06-20 @ 03:40:05
Postat av: Veronica

Skickar många kramar till dig! <3

Svar: Tack!
Yohanna i Las Palmas

2014-06-20 @ 06:31:30
Postat av: Ruth i Virginia

Sorry! Glömde det viktigaste

GLAD MIDSOMMAR

Hoppas du får riktigt trevligt utan stress.
Allvarligt talat!






Svar: Glad midsommar tillbaka! Ska ni fira?
Yohanna i Las Palmas

2014-06-20 @ 11:00:58
Postat av: Stefan

Hoppas du får en trevlig och glad midsommar utan stress.

/Stefan

Svar: Ha ha det var just det där UTAN stress ;) Men detsamma.
Yohanna i Las Palmas

2014-06-20 @ 11:26:22
Postat av: linn

ha en jätte bra midsommar:)!

Svar: Tack detsamma.
Yohanna i Las Palmas

2014-06-20 @ 15:05:25
URL: http://linnsees.forme.se
Postat av: Freja

Ha en trevlig midsommar! Och ta dig tid att vila emellanåt, lyssna på din kropp!

Svar: Trevligt tillbaka. Jag försöker lyssna. Nu var det mest att jag var ledsen över något annat än stressen.
Yohanna i Las Palmas

2014-06-20 @ 22:18:22
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Ruth i Virginia

Har dukat bordet med en liten midsommarstång
och några dalahästar. Själv är jag klädd i
blåa byxor och gul tröja. PLUS, jag kom just
ihåg att jag köpte servetter i Sverige med
flaggan som motiv. Så det blir väl lite midsommar-
aktigt trots att vi ska äta Viet-mat. :)

Svar: Ja då blev det ju lite midsommar-tuch på allt i alla fall ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-06-21 @ 16:42:08
Postat av: Hyrestanten

Kära du, så tokigt att du blev så stressad. Det blir alla av att ha för många måsten. En liten undran angående det där med sillen. Varför köper du inte några burkar färdiginlagd? Det finns ju i nästan alla butiker iaf i syd. Jag trodde bara att man kunde lägga in sill av såna där saltade matjesfileér. Har för mig att det kan bli giftigt om man råkar få fel proportioner när man själv gör sånt. Fast jag borde inte säga nåt. När jag var ung gjorde jag allt själv. Satte en ära i det, trots stress och migrän på köpet. Det är därför jag nu skulle vilja stoppa alla stressade unga kvinnor och säga att ni duger ändå. Är övertygad om att varken männen eller barnen bryr sig det minsta ifall laxen är hemgravad. Hoppas din midsommar blev bra trots allt. Jag har firat i min ensamhet. Ville inte vara utomhus i kylan i går. Många kramar!

Svar: Ja huvaligen vad kallt det var i Sverige under midsommar. Har fått raporter. Ang. sillen så brukar jag köpa färdig på Ikea, men ville prova att göra själv eftersom det blir så dyrt när vi äter så mycket. Och ingen fara, sillen var fryst innan och sedan saltad och sedan i ättika. Så det borde inte vara något problem ;)
Yohanna i Las Palmas

Postat av: Hyrestanten

Sen insåg jag ju att du faktiskt tyckte att det var kul också att göra det där. Förlåt min klumpiga kommentar. Hoppas du förstår att den var välment.
Kram!

Svar: Ingen fara. Ja jag tycker ju detta med att experimentera med matlagning är ganska kul.
Yohanna i Las Palmas


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0