Skrivet den: 2011-11-29 Klockan: 00:39:44

Real Life - Arbetsfördelning

Hej! Jag heter Yohanna och jag är hemmafru.
Och STOLT över det ;)
Något som över-huvud-taget INTE ingick i mina framtidsplaner.

När jag valde teknisk linje på gymnasiet så valde jag den med förvissningen om att jag skulle få ett bra jobb, kunna göra karriär och tjäna grova pengar. Detta med en tonårings stora självförtroende att den ska erövra världen och att inga hinder finns.

Livet kom emellan...



Nu bor jag här i icke jämnställt land, sköter hem och barn och tjänar INGA egna pengar :(
Men det är ingen liten skit-logistik som jag utövar här inte. Att sköta hem och barn är ingen dans på rosor, inget pralinätande i soffan och gud vete 17 om min karl skulle få det att gå ihopa.
Han som skriker rakt ut när bägge ungarna talar i munnen på varandra ;)

Jag tänker rätt ofta på det där, att jag är den som lagar ALL mat, som städar, som organiserar ungar, som beställer läkartid, som går på föräldramöten, som kommer ihåg födelsedagar (och glömmer bort dem lika ofta), som tvättar och viker, som bestämmer när det ska bytas rent i sängarna, när ungarna ska ha rena kläder, när tandborstarna ska bytas, vad vi ska handla, vad vi ska äta osv.

Att jag gör allt som är typiska kvinnosysslor i hemmet.
Och känner mig ganska så värdelös för det. För det genererar ingen lön till mig att sätta sprätt på, ingen pensionsförsäkring till äldre dagar, inga företagsfester osv.
Fast SAMTIDIGT så är jag mäkta stolt över att jag klarar av att dra detta tunga och komplicerade lass. Långt svårare än vad jag kunnat föreställa mig i min vildaste fantasi.
Och att inte tappa den lilla gnutta självförtroende och värdighet som mig kvarstår.

Älsklingen sköter allt som har med jobb och cash-flow att göra i denna familj. Han jobbar NÄSTAN 12 timmar om dygnet, även när han är sjuk. Och är den som måste inse att han förlorar stora delar av barnens uppväxter.
Han är den som har huvudansvaret för att denna familjen överlever och det måste kännas tungt.
Inte så att man ber chefen fara och flyga över en småsak då ;)
Därtill så fixar han ALLT som har med bilen, alias skokartongen, att göra. Köra den, tvätta den, tanka den, besiktiga den, reparera den osv.
Typiska manliga sysslor.

Jag har funderat mycket över om ungarna kommer att växa upp med typiska könsroller redan inrutade sedan modersmjölken.
Men så är jag inte riktigt SÅ orolig.



Jag frågade Guldklimpen om vad han trodde att Jultomten skulle komma med för leksaker åt Mamma och Pappa, och det var helt klart att mammas rum var köket och pappas rum var bilen. MEN som leksaker så var Guldklimpen ganska så säker på att Tomten skulle komma med en ny dator till mamma och en massa nya musikinstrument åt pappa.

För jag är inte bara mat och kök.
Och pappa är inte bara jobb och bil.

Jag gör andra typiska manliga saker som att ORGANISERA hela familjen och BESTÄMMA vad och hur vi ska göra. Jag lagar TEKNISKA prylar och "kan" DATOREN.
Älsklingen gör andra typiska feminina saker som att DANSA och SPELA med barnen och TVÄTTA fönster. Samt ta hand om DISKEN.

Så jag hoppas att barnen har lärt sig att JÄMSTÄLLDHET, det är när var och en gör det som de är duktiga på och som passar dem bäst. När man är nöjd över arbetsfödelningen i hemmet.
Att mammor KAN snickra och borra och pappor KAN diska och läsa godnatt-sagor. Bara man VILL ha det så.

Just nu fungerar det bra, eller hyffsat så som vi har det. Men jag har gjort bra klart för Älsklingen att DEN dagen som jag hittar ett jobb, då skall det tas en riktig titt på arbetsfördelningen här hemma.
Och det är han helt ok med.

Hur har ni det hemma hos er?
Hur känner du om arbetsfördelning och könsrelaterade arbetsuppgifter?
Hur uppnår man jämnlikhet?

Som vanligt så fota, berätta och länka till ditt inlägg här i en kommentar till detta inlägg. Så gör jag en sammanställning på onsdag kväll SENT och återkommer. Så vi alla får en glutt på RIKTIGA liv.

För nytillkomna läsare så är det bara att hänga på, alla är välkomna.
Bakgrund till Real Life var detta. >>>
Förra veckan så körde vi shopping >>> med sammanställningen >>>.
För äldre inlägg är det bara att klicka på kategorin Real Life.

Och glöm inte bort. ALLT är rätt. Det finns inger rätt eller fel sätt att göra detta på. Ja det skulle vara förståss om du ljög ;)
Men då är det ju inte REAL LIFE.

Men nu väntar jag med spänning på att få se vad ni hittar på.

/Y

Kommentarer
Postat av: Ewa (mamma till 6 döttrar)

Åhhh Gud nu fick jag nästan tungt att andas.. vilken lyx du besitter!!



Jag återkommer absolut med mitt inlägg till dig under dagen!!



Stor bamsekram

2011-11-29 @ 07:03:10
URL: http://tjejmorsan.blogg.se/
Postat av: Ewa (mamma till 6 döttrar)

http://tjejmorsan.blogg.se/2011/november/real-life-hos-yohanna-konsroller.html



Kram från en obalanserd tjejmorsa...

Just nu är det "disktrase" varning ;) Jag sitter och pluggar... min man är "sjuk" och sitter och spelar X-box...

Jag har hunnit lagt i en tvättmaskin... för jag vet hur den funkar ;)



Kram

2011-11-29 @ 09:32:34
URL: http://tjejmorsan.blogg.se/
Postat av: Vuxenmamman

Återkommer. Intressant!

2011-11-29 @ 09:54:09
URL: http://vxenmamman.wordpress.com
Postat av: Jenny

Vilken rolig utmaning. Har ju valdigt liknande situation som dig, hemmafru i ett icke jamntstallt land. Ska absolut skriva ett inlagg ikvall nar jag har tid....ja du vet nar jag inte ligger pa soffan och ater praliner och lyxshoppar pa internet ;)



Aterkommer!



Halsningar Jenny

2011-11-29 @ 11:38:53
URL: http://iwales.blogg.se/
Postat av: Fnulan

Jag vill så gärna vara lyxhustru-hemmafru eller bara vara jag! Här hemma delar vi ganska lika, men vissa saker gör jag hellre än andra. Då gör jag dom och Fredrik annat =)

2011-11-29 @ 11:47:13
URL: http://fnulan.se
Postat av: millan

Detta tog mig tillbaka i tiden till då jag bodde i London var hemmafru med två små barn & en man som jobbade 90% av dygnets vakna timmar. Hur jag än tänker kommer jag inte ihåg en endaste dag på soffan med praliner, det närmaste jag kom var tanken på allt ätbart som gärna mosades in i soffan av två små vildingar - underbara dagar!!! är så glad att jag hade möjligheten att vara hemma med tjejerna i nästa sju år. Ha de' bäst

2011-11-29 @ 12:38:55
URL: http://millamagi.wordpress.com
Postat av: Kashaya

Vi delar nog rätt lika här hemma men man får väl komma ihåg att min man är den som jobbar så egentligen så är det han som får dra tyngsta lasset. Både dra in pengar åt oss båda och sedan komma hem och städa upp efter världshistoriens sämsta hemmafru.;-)

2011-11-29 @ 13:48:33
URL: http://kashaysblogg.blogspot.com
Postat av: Znogge

Man behöver inte vara lika för att vara jämlika. Det sitter djupare än så. För mig handlar det om att ha lika lön för lika arbete och att kvinnor och män respekteras på samma vis.



Hemma delar vi lika. Vi gör det som vi är bra på och det ligger ingen prestige i det.



Jag skulle inte vilja vara hemmafru för våra barn är stora nu. Men när de var små hade jag uppskattat att kunna arbeta halvtid. Men det räckte ekonomin inte till då. Nu när pengarna finns är det inte aktuellt. Skulle kunna skriva massor i ämnet...

2011-11-29 @ 13:54:50
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Fina Frun

Det låter som om vi har ganska lika liv du och jag. Jag är ju också hemmafru och OJ vad jag har skrivit mycket om detta på bloggen och i andra medier! Många har den stämpeln på hemmafruar att det är synd om oss och att det inte är jämställt!



Jag älskar det du skriver: "JÄMSTÄLLDHET, det är när var och en gör det som de är duktiga på och som passar dem bäst. När man är nöjd över arbetsfödelningen i hemmet."

För det är ju precis DET som är jämställdhet och INTE när man delar upp sysslor "bara för att"...



Appropå pensionsförsäkring, så tycker jag absolut att ni ska spara i en privatförsäkring åt dig. Så du har din egen pension.



Kram/Fina Frun

2011-11-29 @ 15:17:47
URL: http://finafrun.se
Postat av: kort

Kul att du kikade in =) Jag tror att barnen ändå förstår och vet att man ska hjälpas åt och att det i många länder ser lite annorlunda ut i fördelningen av jobb. De ser ju det på TV bland annat. Här hemma är det jag som gör det mesta nu när min man åker klockan 06:30 och kommer hem 17:15. För ett år sedan gjorde jag inte ett handtag hemma utan mannen servade med allt när han var arbetslös ( efter finanskrisen 2008)

i över ett år. Svårt att ställa om ;)

Ha en fin kväll!

2011-11-29 @ 19:19:55
URL: http://kort.webblogg.se/
Postat av: Linda - Mitt liv i Grekland

Bra skrivet! Jag skriver ju i min blogg att jag är hemmafru, vilket jag är så länge jag inte har ett jobb. Men får väldigt mycket kommentarer från andra om detta som inte kan förstå detta.



Kul att du hitta in till mig! Hur länge har du bott i Las Palmas?

2011-11-29 @ 19:20:53
URL: http://dotlc.blogg.se/
Postat av: Jessica - En flicka som är stark

väldigt intressant inlägg :)



svar: Tack för tipset om Saras blogg, har dock redan läst den mycket :) Stor kram till dig!

2011-11-29 @ 19:24:00
URL: http://jessi91.spotlife.se
Postat av: soffie

mycket bra inlägg ,om jag haft möjlighet skulle jag med varit hemmafru även om många rynkar på näsan åt sånt i dagens samhälle, tycker att barnen är det viktigaste som jag har,just nu jobbar jag 80% å kommer göra ända till sommaren passar mej perfekt även om inte plånboken blir speciellt fet. kram till dej

2011-11-29 @ 21:03:56
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Frida

Känner igen mig i det du skriver, men jag heltidsjobbar samtidigt!!! Tycker nog inte att vi har det sa jämställt hemma da jag slass med tvätt och strykning, medan mannen fixar med mat oh kök. Dock sa slutar det oftast med att jag far lov att fixa handlingen pa helgen ocksa...

Och far definitivt fixa alla läkartider, alla dessa barnkalas (och inhandla paket). Svaret är oftast att "han inte kan göra mer" och att han inte vet hur jag klarar av allt. Är jag kanske en riktig supermorsa iallafall, mellan alla vansinnes-skrik efter barkiga smapojkarn och alldeles för ofta snabbmakaroner?

Suck, man kan verkligen skriva hur mycket som helst om detta...

2011-11-29 @ 22:25:46
URL: http://fridachiqui.blogspot.com
Postat av: Caroline

Vi har det rätt jämt hemma hos oss tycker jag. Eller inte, för jag jobbar mindre tid, eftersom jag jobbar enbart nätter och på så vis gör jag säkert mera hemma. Men inte så jag känner att jag måste, utan gör det hellre när bara jag är ledig, så vi får mera ledig tid tillsammans.

Sedan är det ju så att vissa saker gör jag, för att jag valt det och vissa saker gör sambon för att han valt det. Vissa saker är den ena bättre på än den andre, men vi klarar av sakerna bägge två.



Har lite roligt åt vår fyraårige son. Han tror bara att pappa kan laga vissa rätter, för att jag inte gärna gör dem. Tycker det är krångligt att kvala ut pizzadeg, vända pannakakor och baka. SÅ jämt när jag ska göra det, så är fyraåringen med och visar vart sakerna finns...

2011-11-29 @ 22:56:46
URL: http://barbaskon.blogspot.com
Postat av: Jenny

Här är mitt bidrag:

http://jennysviktigaliv.blogspot.com/2011/11/veckans-in-real-life.html



Jamen visst var det så att gästerna inte gick härifrån hungriga i alla fall :) 16 sorters kakor/julgodis bjöds det på!



kramiz

2011-11-29 @ 23:44:03
URL: http://jennysviktigaliv.blogspot.com
Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

Åh detta var en intressant real life, ser fram emot din sammanställning!!!

2011-11-30 @ 08:49:18
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Ann-Mari

http://ann-mari-trappsittarfolk.blogspot.com/2011/11/real-life.html



Hej Yohanna. Detta kunde man ju skriva mycket om, har försökt återge vår arbetsfördelning (vi har aldrig satt oss ner och delat upp saker, man tar bara åt sig det man "vill" göra).

Bilder blev det inte, inlägget blev megalångt ändå :-)

krya på dig!

kram, Ann-Mari

Postat av: Ansibecki

Vad intressant att läsa om hur ni har det! Kul att du trivs med att va hemmafru. Ibland funderar jag på om det skulle vara nåt för mig men sen kommer jag på hur mycket jag längtade efter att jobba igen när jag var mammaledig...



Här kommer mitt bidrag: http://ansibecki.blogspot.com/2011/11/real-life-arbetsfordelning.html

2011-11-30 @ 21:35:20
URL: http://www.ansibecki.blogspot.com
Postat av: Jenny

http://iwales.blogg.se/2011/november/real-life-arbetsfordelning-1.html



Har ar mitt bidrag. Finns mycket att saga i amnet. Blev lite spretigt och hit och dit. Men ett bidrag blev det iaf fran mig denna vecka. ;)



Halsningar Jenny

2011-11-30 @ 21:43:02
URL: http://iwales.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0