Skrivet den: 2011-06-21 Klockan: 00:10:27

Hur är det att flytta till Sverige?

Här sitter jag och min svägerska Monica som bär skulden, eller ska ha credit, för att jag numera bor i Las Palmas. För det var hon som tog med mig dit på semester och presenterade mig för sin storebror och resten är historia. >>>

Ungarna sover (peppar peppar...) och vi har ju talat så länge om att vi skulle göra detta för att se saken ur ett annat perspektiv, så nu har vi lånat sambons bärbara och sitter i soffan beredda att berätta  omdråpligheter som hänt oss.

I mina inlägg har jag ju berättat om hur jag upplever skillnader mellan att bo här och där och vad det är som irriterar mig och vad som jag tycker är konstigt. Många gånger är det negativa saker som jag tar upp, men inte ALLTID är det så.

Men hur är det egentligen att komma som impulsiv, tempramentsfull spanjorska till återhållsamma, laglydiga Sverige?

Monica, min svägerska, Älsklingens syster och på den tiden det begav sig min dåvarande granne har bott i Sverige i 14 år. Hon flyttade hit året 1997 då hon var 22 år efter att hon träffat sin sambo som var på Gran Canaria för att studera spanska. När hon kom hit för första gången var planen att bara stanna i tre månader.
Men nu så har det alltså gått 14 år.

Folk frågar mig ständigt vart det är bäst att bo, vilket land som är bäst, och det går nog inte att svara på. Det som är bäst för mig är inte det för någon annan. Det någon tycker är viktigt, spelar mindre roll för någon annan.
Jag har funderat mycket på det där och kommit fram till att det man är van vid, det känns ofta bäst och tryggt. Alltså är det bäst för MIG.
Medans någon annan har andra traditioner, andra saker som känns trygga och därmed bäst för denne.

Jag frågar Monica vad som är den största skillnaden, enligt henne, mellan Sverige och Gran Canaria?
Livet är mycket lugnare här. Man åker och jobbar och så åker man hem och är hemma.
Visst kan man ha kompisar och vara social men man är mer begränsad här. Den största orsaken till detta är vädret och årstiderna.

Och jag kommer ihåg att vi har talat om detta förut. I Las Palmas ser man folk överallt på gator, i dörrar och på torg. Man står och talar med varandra, skvallrar och umgås.
Här i Sverige ser man nästan ingen på gatorna.
Vart är allt folk?
Jo man sitter hemma eller i sin trädgård.
Vädret lockar inte till att stå och snacka med grannen om ditt och datt.

-Hur är svenskarna jämfört mot spanjorerna?
Nu ska vi ju inte dra alla över en kam och idioter finns det ju i alla länder men om vi generaliserar lite så kan man säja att om en svensk inte har något att säja så gör den inte det. En spanjor därimot kan snacka om vad som helst med vem som helst.
Tex om man står vid en busshållsplats och det händer något så tittar svensken på och tänker tyst för sig själv. Medans spanjorerna börjar diskutera hejvillt med varandra.

Svenskarna är kända för att vara kalla, tysta och ogästvänliga men när man väl lär känna dem så är de flesta glada, trevliga och gillar att ha kul.

MEN:
Det finns väldigt många oskrivna regler här. Som utlänningar är det väldigt svårt att få grepp om alla dessa.
Tex Att man inte ska skriva upp sig på fler tvättider åt gången, utan bara en i taget. Man kan ju fråga sig vart i lagen det står detta.
Och så är det ingen som kommer och säjer det till dig direkt. Utan man skriver en arg lapp i tvättstugan.
Ingen talar om det för dig utan det är väligt många arga miner här.
Nu har jag lärt mig och talar om det direkt när jag är ny på något ställe:
-Snälla tala om för mig om jag gör något fel, för jag är utlänning.

-Vad är fördelen och nackdelen med att bo i Sverige där gentemot i Las Palmas?
FÖRDELAR
Man har det lättare ekonomiskt sett här. Systemet fungerar bra med bidrag och hjälp. Demokatrin fungerar bra här. Det sk. välfärdssamhället är längre gånget här än i Spanien. Politikerna är ärligare. Arbetarna har en bättre dialog med sina chefer.
Folket har det bättre här.
För utlänningar som kommer hit från de mindra lottade länder måste detta vara paradiset.

NACKDELAR
Vädret.
Klart att kommer man från ett ställe med ständig sol och värme så är det en väldig nackdel att inte kunna gå i flipp-flopp-tofflor året runt.
Årstidskiftningarna är så klart en väldig skillnad. När jag kom till Sverige fösta året så blev jag väldigt hängig och sökte läkarhjälp. När läkaren fick höra varifrån jag kom så sa han att det inte var så konstigt att jag blev hängig. Min kropp var van vid att få mycket sol och bristen på den här gav kroppen en chock.
Ändå har jag inte haft några stora problem att anpassa mig.
Visst är det jobbigt att behöva ta på sig en massa kläder och det är tråkigt att det regnar så mycket, men det stora problemet är ändå ljuset. Man blir så deppig av brist på ljus.

-Finns det saker hemifrån som du saknar?
Om man tänker på mat så är det ju speciella maträtter som man saknar. Men eftersom vi åker tillbaka så ofta så kan man få det behovet tillgodosett.
Jag saknar att gå ut och gå och gå till stranden året runt.
Själklart saknar jag familjen.

-Var det svårt att komma in i samhället och bli accepterad?
Nej det kan jag inte säja. Visst var det svårt i början när jag inte kunde språket. Men jag har inte haft några problem med att komma in i familjen och inte med att få nya vänner.
Jag har inget att klaga på.

-Vad är största förändringen med din flytt?
Att man måste anpassa sig till allt det nya med språket, klimatet och hur folk beteer sig. Det var svårt i början men nu har jag inga problem. I början är ju allt nytt och man är spänd hela tiden. Det gäller ju allt, livet har ju förändrat sig totalt.
Men nu är detta hemma för mig och när jag kommer hem till Las Palmas så är inte det hemma. Saker och ting har förändrats där och är inte som när jag flyttade därifrån.

Jag, Yohanna, kommer också ihåg detta från min första tid på Gran Canaria. Man var spänd hela tiden för man var ny och förstog inte allt. Att gå på fest var inte längre så roligt för jag förstog inte skämten och jag kände inte folket. Det gick inte så bra att roa sig där som hemma. Men det kom ju med tiden. Att lära sig det nya språket löser de flesta problemen.
Dock kommer jag ihåg att jag hade väldigt ont i käkarna av att tala ett nytt språk och använda muskler som man inte använder när man talar svenska.

Som alltid så finns det en massa saker att tala om och vi får säkert anledning att återkomma i frågan. Som vanligt har detta blivit ett väldigt långt inlägg men jag tycket det är jätteintressant att tala om.
Hoppas att ni tycker detsamma.

God natt dags att sova. I morgon tar vi tåget till Hallsberg för att fira midsommar med mina föräldrar.

/Y

Tidigare frågor och svar om min flytt till Las Palmas kan man läsa om här:
Gran Canaria-svar del 4 - om att leva här >>>
Gran Canaria-svar del 3 - om att leva här >>>
Gran Canaria-svar del 2 - om att leva här >>>

Gran Canaria-svar del 1 - om oss >>>
Gran Canaria - uppmaningen >>>


Kommentarer
Postat av: Marie-Louise

Tack för ett trevligt inlägg. Ja de oskrivna reglerna måste vara de absolut svåraste, just för att de är oskrivna. De liksom bara finns där, utan att man riktigt vet varför. Det där med ont i käkarna var spännande för visst är det så, man använder ju helt andra muskler i olika språk. Kram

2011-06-21 @ 16:12:10
URL: http://madredetres.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0