Skrivet den: 2011-08-25 Klockan: 00:07:34

Gran Canaria-svar, del 6 - Yohanna tipsar

Jag fortsätter med att svara på alla frågor om att bo här.
Det var ett tag sedan sist.
Än är inte frågorna slut, det är bara jag som är långsam.
Men den som väntar...väntar ALLTID för länge ;) eller hur.

Hur som helst det kom ett mail från en tjej som har familj på ön.
"Kan du berätta om matkulturen på ön. Sist vi var där slogs jag av hur svårt det var att hitta någon restaurang som serverade god mat. Men det kanske mest är så i Puerto Rico där det bara finns turistrestauranger. Skulle vara kul om du kunde rekommendera något ställe på ön så man kan äta där nästa gång."

Mat, det kan jag prata om i evigheter. Restauranger inte så mycket. Ledsamt nog så går vi inte ut och äter så ofta som jag skulle vilja. Är man hemmafru så blir det som blir över i månaden inte så mycket så att det räcker till några finare utflykter än MacceD.

Men om den kanariska maten så kan jag säja att jag var INTE så speciellt imponerad när jag kom hit. Jag hittade ingenting som jag tyckte var något att hänga i granen.
Jag ÄLSKAR krämiga såser och här kan man lugnt säja att det INTE finns några såser. Man äter sin kött eller sin fisk som den är, med tillbehör och något grönt (om man har tur). Mer än så är det inte.

När jag tog upp detta med Älsklingen så tyckte han att JAG var konstig. Äter man fisk, då vill man ju att det ska smaka fisk och INTE sås, tyckte han.
Ja ja, smaken är som...

Men om jag ska tipsa om några restauranger i Puerto Rico somjag har provat OCH gillat så:

-Om man står på stranden och tittar upp mot all bebyggelse bakom, så i mitten så ligger det en Mexicansk restaurang halvvägs upp. Pancho Villa tror jag att den heter. Det är inte kanarisk mat men vi var jättenöjda när vi gick därifrån. Sorgligt nog har jag inte fått möjligheten att besöka den fler gånger. Men andra delar av familjen var där i sommras och de gick därifrån nöjda de med.

Som så ofta så är förrätterna, plockmaten, det bästa. Satsa gärna på att ta in en mängd förrätter och plockmat och strunta i huvudrätterna.
Margaritas till maten naturligtvis.



(Fotograf från Pancho Villa är min jätteduktiga syster Emma)

-Om man står på stranden i PR igen, nu med blicken ut mot havet, så till vänster, i slutet på stranden så ligger det en restaurang som heter Bahia Playa. Dit har vi gått många gånger. Det är en bra restaurang men ett turist-tillhåll med el-orgelspelande artisk på kvällarna.

Där ska man beställa in, att plocka som förrätt skrynklig potatis, friterade små bläckfiskar (puntitos de calamares), mixad sallad, ost tallrik, små salta paprikor (pimientos padron), bröd och alioli.
Till efterrätt så tar man en husets pyjamas, men dela den med någon för den är stor (glass med brylepudding och konserverad frukt).

-En till restaurang som man inte får missa när man är i södra delarna är betongfabriken i El Pajar. Vi kallar den så för att den ligger vid en betongfabrik. Men i verkligheten heter den säkert något annat.








Åker man dit får man inte förvänta sig mycket. Det är en liten restaurang som ligger alldeles vid vattenbrynet, vid en stor betongfabrik. Inredningen är plaststolar och kabelrullar och servitörerna flänger hit och dit som yra höns MEN har stenkoll på ALLT. Åk INTE dit en söndag för då åker alla dit och man får stå i kö.

Stå i kö kan man föresten få göra nästan gämt, så poppis är stället. Men de har kölappsystem och det brukar gå ganska fort. Och så kan man ta sig en öl utanför medans man väntar.

Där kommer maten in på små fat som man äter alla ifrån. Smårätter av högsta kvallite och låga priser.
Ett måste.

MEN ett PS, här serveras INGET kött utan bara fiskrätter, paella, friterad fisk, calamares, bläckfisk osv.





Hoppas något faller er på läppen och som vanligt, hör av er och berätta när ni provar något som jag rekomenderat.


Och som vanligt så om detta genererade mer frågor är det bara att ställa dem. Jag svarar så fort jag kan.

/Y


Tidigare frågor och svar
Gran Canaria-svar del 5 - om vädret här >>>
Gran Canaria-svar del 4 - om att leva här >>>
Gran Canaria-svar del 3 - om att leva här >>>
Gran Canaria-svar del 2 - om att leva här >>>

Gran Canaria-svar del 1 - om oss >>>
Gran Canaria - uppmaningen >>>

Kommentarer
Postat av: Helena

vilka fina bilder du tar

2011-08-25 @ 09:46:09
URL: http://helenaskvarter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0