Skrivet den: 2013-01-13 Klockan: 23:16:58

Real Life - Julen 2012

Det var det.
Så var det över.
Både helgen och julen är DEFINITIVT slut.
På tre röda gick det.
 
Helgen ägnades åt fredagsveckohandling + fredagsfilmmys, strandhäng på lördagen samt galej för mig och idag har det varit bakis-slapp, söndagsmatiné och det AVSKYDDA men oundvikliga avskedstagandet från Sverigebesöket som åker hem i morgon bitti.
Det har varit fullt upp.
Jag har inte ens haft på datorn.
Men Facebookat naturligtvis ;) >>>
 
Nu har jag börjat att smyga bort julen här. Det skulle göras med dunder och brak denna helgen men.......det gick ju som det gick.
Tiden FLÖG förbi ;)
 
 
 
 
Vi tar och knyter ihop julen 2012 med ett Real Life.
Vad Real Life är >>>.
Tidigare Real Life att titta på >>>.
Och det är bara att hänga på: the more the merrier (ju fler desto roligare) ;)
 
Julen 2012 ja.
Vad hände då?
Och jul över huvud taget.
Vad SKA hända då?
 
Julen är min favorithögtid, och samtidigt den som jag lider mest under.
Jag ÄLSKAR hur julen känns, all förväntan och all mysstämning. Jag älskar smakerna och lukterna, överflödet av dem som fyllet hemmet och näsan. Glögg, kanel. saffransbullar, hyacinter, pepparkakor, choklad - en doftorgasm ;)
Jag älskar ljusen, adventsljustakarna, granen som glimmar, julmusiken som ger sån stämning. Luciafirandet som ger gåshud. Alla minnen från barndomen som jag vill föra över till mina barn. Känslan av en ständig festsstämning och så all förväntan över vad som finns i klappana ;)
 
Man firar inte, eller snarare LEVER tycker jag passar bättrer som en beskrivning av vad det är vi gör, julen här nere på samma sett som hemma.
Jag saknar den.
Därför var det en sån oerhörd YNNEST att vi fick komma hem till Sverige och fira, om än inte den riktiga så en lite framflyttad fakeversion, julen där. På det sett som jag är van och uppvuxen med >>>.
DET var det som gjorde denna julen så speciell.
 
Men samtidig så var det den resan som gjorde att vår egna jul, här hemma, blev så kort och stressig. Vi kom inte ikapp förens på sluttampen här. Och nu känns det faktiskt som att även JAG är nöjd och redo att plocka bort julen.
Hyacinterna är vissna och luktar konsigt.
Amaryllisen sjunger på sista versen.
Granen har jag i-och-för-sig inte tröttnat på än. Den är så OTROLIGT fin.
Julskinkan är för LÄNGE sedan uppäten.
Sista snutten lussebulle fick kastas idag på grund av hälsorisk.
Och Älsklingen jobbar på det sista i chokladasken ute i soffan.
Jag har tagit bort EN adventsljusstake. Mer hann jag inte idag.
 
Men vad är det med julen och mig?
Jag har så mycket som jag VILL hinna och göra. Och när jag inte hinner det så blir jag stressad (som leder till arga mamman) och ledsen.
Jag blir försenad med saker, står i sista minuten och försöker få ordning och får bara en sån ÅNGEST i bröstet och känner egentligen bara ledsamhet de sista ögonblicken inför jul.
 
Men så kommer julaftonsfirandet >>> och då går det liksom ett plopp innom mig och så kommer lugnet. Typ som en förlossning ;)
Man sliter som ett djur, lider och tror att man ska dö.
Men så ett plopp.
(Ja plopp och plopp är DEFINITIVT inte ett ord som passar in på, i alla fall mina, förlossningar och som egentligen mest känns som en förnedring att använda i samma sammanhang, men ni fattar.)
Så kommer ploppet ;)
Och DÅ kan jag njuta.
NU är julen här. Allt är gjort och det som inte blir gjort kan man göra sen.
Då njuter jag.
Julen.
 
Och jag har funderat massor på det där, varför jag reagerar på detta sättet, VARJE år.
Vad skulle jag kunna ändra på?
VILL jag ändra på något?
Är det kanske detta som är jul för mig?
Och VAD är det egentligen som är viktigt med jul?
 
Och jag fortsätter att fundera...
 
 
 
Så en liten julspecial nu:
- Har du plockat bort julen?
- När tar du fram vs. när tar du bort julen?
- Vad var speciellt med julen 2012?
- Hur känner du inför julen?
- Bästa och sämsta med jul?
- Vad är det som MÅSTE hinnas/vara/göras/ätas osv till jul?
- Och klapparna, är det verkligen roligare att ge än att få?
 
Som vanligt så skriv och berätta på din blogg tills pâ tisdag kväll, om det du VILL berätta om, fota om du vill. Och lämna länken här i en kommentar till detta inlägg.
På onsdag kväll gör jag en sammanställning, så att vi alla kan gå in och kolla hos varandra.
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Miriam

Att reflektera över julen var inga problem för mej=). Här kommer min sammanställning: http://bamsebusfunderingar.blogspot.se/2013/01/veckans-real-life-hos-yohanna-ar-julen.html
Tack för denna gång!
Kram Miriam

Svar: Och jag kilade in och snokade på en gång naturligtvis ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-01-14 @ 13:33:21
URL: http://bamsebusfunderingar.blogspot.com/
Postat av: Decdia

Min jul åkte bort i mellandagarna, när Diana har fått sina julklappar så är julen över. Haha!
Magsjuka är ju inte skoj alls, hoppas ni kryar på er!

Svar: Magsjuka är HEMSKT. Att man inte kan komma på ett vaccin mot det ;) Men här har vi inte haft magsjuka sen den där gången som inte var SÅ länge sedan men ändå så pass att minnet bleknat lite.
Yohanna i Las Palmas

2013-01-14 @ 21:51:09
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Freja

Om jag är frisk i morgon (hahaha, vem försöker jag lura, jag har fortfarande feber...) åker jag på tjänsteresa utan dator, så då kan jag inte vara med. Men mest troligt är nog att jag fortfarande ligger hemma och snörvlar och då kan jag nog pyssla ihop ett bidrag!

Svar: Då får jag faktiskt hoppas lite på att du stannar i sängen i morgon då. Så jag får läsa om din jul ;) Men krya på dig....fast inte tills i morgon ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-01-14 @ 22:38:10
URL: http://frejareddevil.wordpress.com/
Postat av: Jenny

http://jennysviktigaliv.blogg.se/2013/january/real-life-julen-2012.html

ett litet bidrag i alla fall, även om jag nu är ganska less på att "prata" om julen .. den ÄR ju slut nu!
kram kram

Svar: Bara sammanfattningen kvar om julen och SEN är det slut. Jag lovar ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-01-15 @ 01:09:12
URL: http://jennysviktigaliv.blogg.se
Postat av: AnneliH

Här kommer mitt lilla bidrag.
Ha en fin dag!
Kram

http://www.shaggkvist.se/anneli/2013/01/15/julius-special/

Svar: Det tackar man för. Jag återkommer i kväll.
Yohanna i Las Palmas

2013-01-15 @ 12:53:42
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Freja

Tjohoo, jag är med! Du hittar mitt bidrag här: http://frejareddevil.wordpress.com/2013/01/15/real-life-julsummering/

Hahaha, sällan jag varit så glad för att ha feber ;-)

Svar: Ja vilken jädra tur att du låg hemma och var sjuk, nu när jag varit så lat och inte fått ur min utmaningarna under helgen. Skärpning där Yohanna ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-01-15 @ 20:24:53
URL: http://frejareddevil.wordpress.com/
Postat av: Dagliga Ljusglimtar

Jag fick ihop ett långt inlägg medan jag försökte få dottern att sova.....

http://dagligaljusglimtar.blogspot.se/2013/01/real-life-julen-2012.html?m=1

Svar: Kalasbra!
Yohanna i Las Palmas

2013-01-15 @ 21:59:13
URL: http://dagligaljusglimtar.blogspot.se/
Postat av: Gardenhouse

Jag är med...sent om sider ;)
Kram Sussi

Svar: Självklart och jag har inte ens börjat så du var inte alls sen ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-01-15 @ 22:37:05
URL: http://www.gardenhouse.blogg.se
Postat av: Ansibecki

Här kommer mitt bidrag. I tid den här gången va? ;)

http://ansibecki.blogspot.se/2013/01/real-llife-julen-2012.html

Svar: Ha ha det var ju TISDAGAR. Kommer du ihåg? Samma dag som hollywoodfruarna ;) Men jag lägger självklart till dig i efterhand. Fattas annat...
Yohanna i Las Palmas

2013-01-16 @ 21:32:15
URL: http://www.ansibecki.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0