Skrivet den: 2012-12-27 Klockan: 01:36:30

Här kommer julaftonen

....för vi hade ju fatiskt en, fastän det inte kändes så från början. 
 
 
Granen stog i alla fall grön och grann i stugan när vi kom upp.
 
 
Ja julaftonen här känns mera som en dan innan dopparedagen.
En förberedelsedag.
Alla jobbar ju, affärerna är öppna till sent på eftermiddagen och inget speciellt förens på kvällen. Då det vankas det middag med familjen och OM man har tur så kommer Tomten ;)
 
Man kan nästan säja att julen här är som en ihopträngd jul, tre sverige-jul-dagar på en och en halv spansk. Först några timmars julafton som börjar sent på kvällen och så EN juldag på det.
Det är ju klart att man inte blir nöjd ;)
 
I alla fall.
Älsklingen jobbade i måndags, julafton, som så många andra. Vi andra hade en härlig sovmorgon och som jag njöt av innan jag visste att stressen skulle slå till.
Jag "slängde" ihop en rockey road innan frukost >>> som blev väldans bra för att vara ett första gångsförsök.
Och vi gick till affären och blev nästan nedmejjade av hysteriska sista-minuten-handlare. Vilken tur att jag bara gick dit för att handla lite mjölk och toapapper, och för att rasta de om än omöjligt mer rastlösa skitungarna.
 
Och håll i er nu för nu kommer en bildkavalkad av guds nåde. För jul är jul och DET visas bäst med bilder.
 
 
 
Hela Familjen Kaos dunderförkylda sedan Sverige-resan och pappersnäsdukar och näs-spray över hela lägenheten. Hjälper inte upp julstämningen något vidare.
 
 
 
 
Icas plommos- och valnötsbröd >>> kan man INTE vara utan på julen så de fixade jag.
 
 
 
 
Och skinkan var ju tvungen att grilljeras.
 
 
 
 
Och jädrar vilka goda köttbullar jag fick ihopa: nötfärs, ½ pkt pepparkakskrydda, massa salt och en rejäl skvätt med glögg. Så får man ströbröa tills det blir en rullbar koncistens. En sväng i stekpannan för att få färg och så en stund i ugnen för att bli genomstekta.
Halledudanlej vad gott.
 
 
 
 
Sen började jag få julpyntandet på plats, sista stjärnorna i fönstrena och lite tomtar här och där. Resten fick stanna kvar i lådan för detta blev ett speciellt år med sista-minuten-tuch.
 
 
 
 
När Älsklingen kom hem från jobbet vid 4-tiden så hade vi vår alldeles egna familje-jul-lunch, bara vi. Irma hade visst somnat bort så hon missade lunchen och fick äta i badet sedan. Men vi andra njöt av nybakt bröd och nystekta köttbullar. Så där gott blir det ju aldrig mer sedan.
 
 
 
Julen börjar ta form även här hemma.
 
 
 
 
Det årliga badet för skitungarna innan kalaset börjar.
 
 
 
 
Sedan fick skitungarna roa sig med att se på Kalle Ankas jul för 7hundra 11fte gången medans vi fick ordning på resten. Då hade Irma bestämt sig för att spy ner sängen OCH sin nya julklänning och det var INTE riktigt perfekt tillfälle för det.
Men det blev ingen magsjuka av det hela.....som tur var.
 
 
 
 
 
 
Så kom svärföräldrarna, för en gångs skull på UTSATT tid.
 
 
 
 
Och så kom Tomten, som på något mystiskt sätt pratade precis som gammelfaster. Men det berodde på att han druckit för mycket whiskey bestämdes det snabbt.
 
 
 
 
Irma ville inte alls vara med på Tomtens noter. Men när han lämnat säcken och gått fanns det mycket spnnande trotts allt att titta på.
Jisses vilket rivande och slitande det blev.
Varför bryr man sig ens om att slå in paketen?
 
 
 
 
 
 
 Middag!
Mat & dryck i goda vänners (familj) lag.
 
 
 
 
 
Men så blev det ju då äntligen dags för det årliga julkortet från Familjen Kaos. Detta år med gästupppträdande av farfar.
 
 
Det var våran julafton det och jag tycker att det är SÅ roligt att titta runt på bloggarna och se hur alla andra har haft det.
MEN det känns lite som att vara en fluktare och kika in i fönstret hos någon när man går förbi utanför.
Lite privat så att säja.
Men kul.....lite förbjudet ;)
 
Berätta gärna hur ni hade det eller skicka med en länk till din berättelse så ska jag flukta runt ;)
 
Och jag fortsätter att önska GOD JUL!
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Gilla

Hej och god fortsättning på julen och ett gott slut på året. Gott Nytt År också förstås. Ni firar väl med att äta en druva för varje 12-slag då?

Jag har ju varit inne hos dig och kikat nån enstaka gång och kommenterat. Det var ju roligt att få vara med om ert julfirande.

Hoppas att förkylningen har gått över vid det här laget.

Såna fina köttbullar du hade gjort. Det var ett annorlunda recept, som jag inte har sett förut med de kryddorna.

Det var kul att få se alla dina fina bilder från firandet.

Min Julafton hittar du här om du är intresserad: http://trebgilla.blogspot.se/2012/12/julaftonen-2012-med-gaster.html#links

Gilla

Svar: Visst ska vi äta druvor. Men jag har aldrig lyckats få i mig alla 12. Jag är ju kräsen och måste spotta ut kärnorna så jag hamnar alltid på efterkälken. Kärnfria kanske vore något. Nu kilar jag in till dig och snokar lite ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-12-27 @ 07:26:19
URL: http://trebgilla.blogspot.com
Postat av: Anna

Vilken härlig julafton ni verkar ha haft! Själv glömmer jag liksom alltid bort att fota under dagen så det finns inget att visa!

Kram

Svar: Ha ha man får delegera fotograferandet lite ibland så att man själv kommer med eller kommer ihåg. Alternativt sno andras foton ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-12-27 @ 08:02:53
URL: http://www.smid.blogg.se/smidsfashion
Postat av: AnneliH

Roligt att gå in hos dig och läsa, själv har jag varit himla dålig på att blogga, usel rent ut sagt, så jag får sätta ihop en liten text om vår jul.

Ett gott slut på julen och 2012 till Er alla med önskan om ett riktigt Gott Nytt 2013!

Svar: Ja nu får du allt ta och berätta lite ;) Jag är ju nyfiken. Gott nytt år önskas tillbaka.
Yohanna i Las Palmas

2012-12-27 @ 12:30:20
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Enfrusdagar fd. Spanienfrugan

God fortsättning till er!
Ser ut som ni hade det bra på julafton.

Svar: Detsamma tillbaka. Visst hade vi en kalasjulafton....tillslut. Som alltid när det gället oss. Slutet gott allting gott....peppar peppar ta i trä ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-12-27 @ 13:26:43
URL: http://enfrusdagar.blogg.se
Postat av: Gilla

Sv: Jag hoppas att du hittade lite hos mig i alla fall.

Kram/Gilla

Svar: Det är klart. Man hittar alltid något hos någon ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-12-28 @ 10:45:38
URL: http://trebgilla.blogspot.com
Postat av: Emmapemma

Snygg klänning :-D

Svar: SJÄLVKLART! Passar mig som handen i handsken ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-12-29 @ 11:57:55
URL: http://emmasfoton.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0