Skrivet den: 2012-12-10 Klockan: 00:36:00

Här firade vi julafton

...igår (lördag) eftersom vi ju inte kunde få vara kvar till den RIKTIGA aftonen utan måste åka hem nästa söndag....buääääää.
Inte tänka på det nu Yohanna. Njut för tusan, njut av bara 17-singen ;)
 
 
 
Och det blev en sån där UNDERBAR jul som man bara drömmer om, som jag hade önskat mig men som jag visste inte skulle slå in för det var bara FÖR mycket. Och nu vill jag ju inte låta så där lyckligt patetiskt eller facebook-överdrivet, men jag är faktiskt sketanöjd ;)
 
Ja förutom att Irma fick sig ett tröttspel mitt på dagen när vi skulle klä granen och sabbade alla försök till julstämning eller lustar till att vara glada.
Tänk att man kan BLI så arg över att man inte får äta en stenhård kola.
Tänk att det kan vara så viktigt.
 
Men jag fick stoppa henne i säng, detta med att åka pulka i kombination med att bli väckt för tidigt på morgonen av morgonpigga turister (mest Alexander då som inte kan sova för allt spännande) är INGEN bra kombination. Inte alls.
Och så fick jag sitta på toan och gråta lite för mig själv, tycka synd om mig och lova och svära att berätta, på Irmas 40-års kalas, om hur jäkla jobbig hon var när hon var 2. Hämden är ju ljuv ;)
 
Men det var alltså pulkaåkning på förmiddagen >>>.
 
Så var det världskrig med Irma.
 
Så klädde vi granen.
 
Och så kom gästerna och julen körde på med glöggning, julbord, Tomtebesök OCH Kalle Ankas jul på DVD ( ja jag vet att det är ett helgerån men nöden har ingen lag denna gång).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det var den julafton och det gick ganska så smärtfritt. OM bara inte mormor gömt en påse med paket i rummet bredvid ytterdörren som skitungarna hittade NATURLIGTVIS. Så nödförklaringar om att Tomtens nissar varit förbi och lämnat säcken INNAN själva Tomten kommit, sluppits improviserats fram ;)
 
Och om Irma inte blivit så SKRÄCKLAGEN för Tomten att det var helt omöjligt att få henne att släppa pappas famn. Men DET hör kanske till, till barndomen så att säga. Att man ska ha traumatiska upplevelser från Tomtebekantskapen ;)
 
Men det var nått visst med det, att sitta proppmätt i soffan med skitungarna och titta på samma gamla Kalles Jul som jag själv suttit med mina föräldrar som dåsade till av all julmat.
Det kändes som något historiskt, som om tidens vingslag snuddade vid mig.
Eller så var det glöggen som steg mig åt huvudet ;)
 
Men det var ju något alldeles speciellt detta. Att se LYCKAN i Alexanders ögon när Tomten kom.
Visserligen så frågade han, det första han gjorde när han steg upp idag, om Tomten skulle komma även idag, så det kommer att bli en lååååång jul detta. Men den lyckan i hans ögon, när vi alla var sams och glada just då, ja det var obetalbart. Och jag antar att det är just DÄRFÖR som man sliter och släpar med allt detta.
 
Jag är nöjd! Sketanöjd ;)
 
Det var den dagen, lördagen, dag 6 av 15.
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Bertil

Ser mysigt ut. Inte fel med julafton 2ggr/år.
//Bertil

Svar: TRE gånger! Trettondagen också. Den får man INTE glömma. Den viktigaste i Spanien ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-12-10 @ 05:52:51
Postat av: Marlene

Härligt! Ni fick iaf en riktigt vit jul :-)

Svar: Absolut. Det vita kan vi INTE klaga på ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-12-10 @ 08:22:38
URL: http://fdensammamamman.blogspot.com/
Postat av: AnneliH

Myyysigt! Härligt när det blir lyckat och man ser att barnen är nöjda. Ja, båda mina barn har varit skräckslagna av Tomtens besök vid Irmas åler :) varpå de nu mera får höra; "-Näe monten" varje julafton. Ha det fortsatt fint.

Svar: Jag tror att det hör till med STOR respekt för Tomten. Och lite rädsla ovan på det ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-12-10 @ 08:30:45
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Miriam (bamsebus)

Å vad mysigt! Att få en riktig barndomsjul igen!
Och lite strul med ungar hör ju också julen till, även om der just då inte är kul. Men hämnden e ljuv som du skrev!;-)
Kram Miriam

Svar: Ja strul hör ju till. Man kanske till och med skulle sakna det om det inte strulade lite ;)....kanske, kanske inte ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-12-10 @ 08:35:57
Postat av: Hyrestanten

Låter härligt med er extra-julafton men jag tror egentligen att den var viktigast för dig ;)
Du har höga krav på att allt ska bli så perfekt och jag tror det är lättare att leva om man sänker förväntningarna lite och skiljer på ens egna och barnens. Inte det lättaste, för vi vill ju ge dem det bästa. Du är ju en jättebra mamma ändå <3
Nu när jag är vuxen och mina barn likaså, förstår jag att min egen mamma var nära sammanbrott ibland innan jularna. Hon gjorde verkligen ALLT men till ett rätt högt pris. Sen fortsatte jag i samma stil...
Ha en fortsatt fin vistelse med många dagars lek i snön :)
Kram!

Svar: Du har så rätt som vanligt och det är först NU, då jag själv är mamma som jag förstår vilket slit mina föräldrar haft med våra jular....och annat också ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-12-10 @ 14:33:48
URL: http://www.hyrestanten.blogspot.se/
Postat av: Jenny

Åh vad mysigt ni hade det - som en "riktig" julafton jue !!! Kändes lite "overkligt" att titta på bilderna och veta att det faktiskt är 2v kvar, då det såg så "verkligt" ut...ja, det VAR ju på riktigt, men jag tror att du förstår hur jag menar :)
kram kram

Svar: He he ja det VAR verkligt för oss och det var ju kul att vi kunde skicka lite fake-stämning ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-12-10 @ 17:51:14
URL: http://jennysviktigaliv.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0