Skrivet den: 2012-11-09 Klockan: 15:50:00

Fredagsvägning med funderingar

...för det är ju fredag och på fredagar ska det vägas och talas om veckan som gått med tanke på min "operation fettsanering".
 
 
 
 
Men idag känns det inget roligt, om det nu NÅGONSIN brukar kännas så om detta ämne ;), att skriva om vikt och bantning (eg. livsstilsförändring) på grund av den där Katrin, som jag för övrigt inte har en aning om vem det är, för hon blev "känd" efter att jag flyttat från Sverige och hennes åsikt att överviktiga som ser ut som bestar istället för människor på 55 kilo.
 
Jag skrev om det igår >>> och sedan dess har jag läst på en massa ställen om folk som tar upp detta och jag kan inte sluta tänka på saken. Jag blir ledsen, olustig, rasande och likgiltig, allt på samma gång.
Det blir liksom FÖR mycket för mig att ta in.
Det är så himla OTROLIGT att någon tycker så här.
 
En del tycker att man ska TIGA ihjäl detta. Inte ge det någon vikt alls. Lämna bloggen och låta bloggerskan sitta där utan uppmärksamhet, läsarstatistik och sponsorkontrakt.
En del tycker att man SKA ta upp detta, reagera och visa att så här FÅR man banne mig inte skriva, trots yttrandefrihet. Att vi alla medmäniskor har ett ansvar mot varandra.
En del skriver HEMSKA saker i kommentarsfältet till inlägget.
En del försöker att resonera.
En del tycker att det är rätt åt henne, den som ger sig in i leken...
En del tycker att man ska föregå med gott exempel.
 
Jag är kluven.
Jag håller faktiskt med ALLA ovanstående bemötande, var och ett på sitt sätt ;)
 
Jag erkänner, jag bantar/motionerar för att gå ner i vikt. Jag kan se folk på stan och tycka att de är tjocka, att de borde göra något åt saken. Men sen så läxar jag upp mig själv.
- Yohanna, så där tänker man inte. Du vet INGET om denna persons situation eller bakgrund. INGENTING! Skärp dig och bli lite mer snäll tack!
 
Jag blir jätterädd när jag läser om vad folk tycker om detta. Först och främst blir jag rädd för att Katrin verkligen tycker att ALLA tjocka (över 55 kilo) är bestar, att tjejen på bilden i fråga är ÖVERVIKTIG, ful och att INGEN skulle vilja se ut så där. Att ALLA borde vilja vara smala.
Tycker du verkligen så?
Lite nazist-känsla får jag.
 
Och sedan blir jag rädd när folk kommenterar att de håller med henne. Och varför.
Är vissa verkligen så här självsäkra och stolta över sitt egna utseende?
 
Nej jag får sluta med detta.
Jag blir FÖR upprörd.
Men det är bra att detta togs upp och att det blev ett rabalder för nu blev folk medvetna om problemet.
Lite mer ödmjukhet hos alla inför andra medmäniskor tack.
 
 
 
 
FREDAGSVÄGNING
+ ETT kilo.
Ja ha ja hur ska man ta detta på rätt sätt?
Jag är så arg att jag står på stället och stampar med foten i golvet som en 3-åring, eller 2-åring. Irma brukar att bete sig så där ;)
 
Då var vi tillbaka på samma ruta igen.
Det börjar att bli tjatigt detta.
 
UTVÄRDERING
Jag har inte gjort något speciellt denna veckan, en millivecka precis som de andra. Inga snedsteg, förutom de där TVÅ pannkakorna som jag inte kunde motstå i onsdags. Men TVÅ pannkakor kan inte väga ETT kilo.
Och så har jag inte gjort min pizzasallad som ska dryga ut maten och göra mig mättare.
 
Men annars INGENTING.
Detta kilot måste vara pannkakorna som ligger kvar i tarmarna och har sugit åt sig ALLT vatten som jag druckit på hela veckan ;)
Eller så har kroppen fått fnatt och tror att den ska ha mens nu.....igen.
 
Som vanligt så är det bara att hålla ut och fortsätta. INGEN kommer att kunna svara på mina frågor. Lika lite som nån kan svara på varför ungar inte sover på mornarna.
 
Det var denna veckan.
Morgonrundor - Check!
Mat - Check! + TVÅ pannkakor ;)
Och TVÅ kilo kvar till målet.....suck!
Hur har det gått för er?
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Tommy

Sv: Skrattar ... Tack för komplimangen :)


Svar: Bra att du fick lite roligt ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-11-09 @ 16:04:44
URL: http://tommytott.blogg.se
Postat av: Anna

Jag håller också med dig, i allt ovanstående. Men jag anser att jag faktiskt, trots att man har fördomar själv också, äg ganska omsorgsfull i mitt sätt att resdonet, tycka och tänka om andra människor och deras viktproblem. Precis som du sa, vi vet ju INGENTING, om deras situation... Och jag lider med dem, allihop! Jag har ju själv varit en av dem! För drygt 3 år sen vägde jag faktiskt 57 kilo nervänt idag och jag har faktiskt kilon kvar som jag kämpar mot... Vem är hon att döma mig? Döma någon alls??!
Bra inlägg!
Anna

Svar: Och alla VILL faktiskt inte vara smala eller gâ ner i vikt.
Yohanna i Las Palmas

2012-11-09 @ 17:47:30
URL: http://pajver.blogspot.com
Postat av: Marlene

Vi får se vad min våg säger på söndag, då är det min tur att väga mej. Tror faktiskt att det är ner :-)

När det gäller övervikt så jobbar jag ju med att hjälpa folk att gå ner i vikt. Hur korkad är man inte om man tror att alla övh KAN väga 55 kg?! Ja menar, en person som är 175-180 lång ser ju galet sjuk ut vid 55 kg lixom... Men att folk med stor övervikt behöver gå ner i vikt är väl ingen som säger emot, för hälsans skull alltså.

Svar: Just precis, ALLA är ju olika. Det är ju självklart.
Yohanna i Las Palmas

2012-11-09 @ 17:56:22
URL: http://fdensammamamman.blogspot.se/
Postat av: Freja

Hmm, i dag svullade jag pizza, choklad och snacks och jag erkänner, jag TRÖSTÅT, för att dagen varit så jobbig! Fy mig! Sen blir jag helt fascinerad när hon sätter upp just 55 kg som den "rätta" vikten. Jag vägde drygt 10 kg mer än det innan jag fick barn, och då var jag både sund och snygg! Om jag vägt 55 hade jag sett anorektisk ut!

Svar: Jag med är en sân som tröstäter. bästa sättet att trösta sig pâ. För stunden ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-11-09 @ 21:24:55
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: Hyrestanten

Förra veckan presenterades forskningsrön där man konstaterade att överviktiga kvinnor med hjärtsjukdom hade högre överlevnad än de normal eller underviktiga. Sedan tidigare är det fastslaget att överviktiga kvinnor med förmaksflimmer klarar sig bättre än de normal eller underviktiga. Kanske kan det tyckas märligt men själv funderar jag på om det kan ha nåt samband med att östrogen är fettbundet och har en skyddande effekt på hjärtat? Jag är helt övertygad att även om folk säger att de vill gå ner i vikt för sin hälsas skull, så handlar det om utseendet men det kanske är mer obekvämt att säga.

Svar: Visst det lâter bättre om det är för hälsan skull ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-11-09 @ 21:29:29
URL: http://www.hyrestanten.blogspot.se/
Postat av: Tommy

Sv: Tack du .. det fick jag verkligen!

Så , vad händer för er i helgen?

Svar: Helgen. Har det varit helg? Det gick så snabbt att jag inte hann att märka det ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-11-10 @ 08:32:47
URL: http://tommytott.blogg.se
Postat av: Helena

Ja, jag vet inte vad jag ska säga om vikt och allt prat om det, håller nog med dig i allt som du skrivit, det är viktigt att ta upp, men ändå känns det lite privat oxå.
Det kan inte vara så att du druckit för dåligt, samlat vätska?
Ha en bra helg.
Kram

Svar: Har funderat på detta med att dricka dåligt. Ska prova att dricka MER. Tack för tipps.
Yohanna i Las Palmas

2012-11-10 @ 09:20:37
URL: http://snusan2.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0