Skrivet den: 2012-02-18 Klockan: 12:39:14

Semmel-bulle-bak LIVE

God Lördagsförmiddag!
Tankte att jag skulle baka semmelbullar idag som jag kan bjuda pa ikvall nar vi ska ha romantisk alla-hjartans-middag och som sondagsfika med svarmor i morgon.

Och dar blev jag avbruten av att jag fick radda datormusen fran en saker dod i Irmas hander. Musar klarar inte av att bli bankade i golvet med. Forsok att forklara det for Irma.
Suck!
Man kan inte lamna henne ensam i mer an TVA sekunder.... Om ens det :(

Hur som helst. Jag skulle baka semlor och detta ar tankte jag gora det fran grunden och aven baka bullar. Och inte som forra aret da jag fuskade och kopte fardiga >>>.

Men jag har aldrig lyckats med semmelbullar sa darfor hoppar jag modigt pa ett recept som jag hittade inne hos Trattoria. Hon skriver att "De här receptet på semlor är det bästa jag någonsin testat." Sa jag litar pa henne.

Men har star jag i morgonrock och ofrissat har. Det far man ju inte gora nar man bakar LIVE.
Jag ska bara satta degen till jasning sa ska jag ga och byta om.



Men for det forsta sa verkar koket sa kallt att har kommer inga bullar att jasa. Jag far satta pa ugnen och varma upp lite.

Sa jasten. Smula ner 50 gram i en bunke.
I med 2 tsk stott kardemumma.
Varm 5 dl mjolk till 37 grader.
Hall mjolken pa jasten och ror om tills det lost upp sig.
i med 1 tsk salt.
2 dl socker.
175 gram rumsvarmt smor.
1 burk kesella. Det ar 2 dl va? Och sa skulle det vara av den feta sorten och det har ju inte jag hemma. Det far bli den magra.

Och sa arbeta in 15 del mjol medans degen arbets i maskinen. Nu har jag ingen husàllsberedare sa jag kor elvispen med degrokar. Det maste val vara samma sak eller?
Nu ar det ju sa att mjolet har nere ar inte samma sak som hemma. Vanligtvis nar jag bakar sa maste jag ha i mycket mer mjol an vad det star i receptet. Fast da blir ju brodet torrt.
Sa jag vet inte vad jag ska tro eller gora.

Nar jag haft i 15 dl sa ar degen fortfarande kletig. Den ska vall slappa fran kanterna nar den ar klar har jag for mig. Sa jag har i lite till. Ett par dl och fortfarande slapper degen inte fran kanterna.
Vad gora?
Jag later det vara da. Den far jasa sa far jag ta hand om det nar jag bakar ut den.

(Jag forsoker att halla i degbunken och elvispen medans jag trycker pa utlosaren pa kameran, om det ar nagon som undrar over min spanda min pa fotot. Man ar val fotograf, inte modell ;)

Handduk over bunken och sa sta och jasa i 30 minuter.
Da gar jag och fixar i ordning mig.

Hua!
45 minuter har gatt och degen har inte rort pa sig. Inte svallt nagot alls. Detta luktar flopp om hela baket :(
Vad ska jag nu bjuda pa?
FAST detta har hant forut.
Nu vet inte jag vad det ar som far degen att jasa. Om det har med lufttrycket eller luftfuktigheten eller bakteriekulturen att gora. Saken ar den bara att nagot ar inte likadant har nere vid ekvatorn som uppe i Norden. Degen brukar ta VÄLDIGT lang tid pa sig att jasa har.
Nagon som har erfarenheter eller teorier sa beratta tack.
Jag vantar val ett tag till. Degen ska val ha dubbel storlek nar den ar klar har jag for mig.

Det blev RIKTIGT bra det har.
Degen tog en och en halv timme pa sig att jasa till dubbel storlek men nar jag stjalpte ut den pa bakbordet da sa var det som att ta pa margarin. Vilken mjuk deg.
Detta kan det ju inte bli torra bullar av...

Jag rullade 16 bullar pa en plat och av resten sa gjorde jag kanelbullar. Just 16 stycken pa en plat var inte sa bra, de blev fyrkantiga efter jasning och graddning. 9 hade varit battre att gora.

Efter utbak sa fick bullarna jasa en timme till och sa ca 10 minuter i ugnen.
Da borjade det svaraste, vanta tills de svalnat nagot sa vi kunde prova utan att branna tungan av oss.
Men vilka bullar.
Vilket FLUFF.
Detta ar utan tvekan de basta bullar jag gjort. Nu aterstar bara att se hur de ar i morgon efter en natt i plastpase.






Men nu har det blivit hog tid for att ata lunch och dra ivag ut pa KARNEVALSTAG.
Ha en harlig lordagskvall och jag kommer att missa mello idag igen. Det ar bara att inse ;)

/Y

Kommentarer
Postat av: ♥ Carina ♥

Lycka till med bullbaket idag då säger jag och önskar en fin lördag!

Kram

2012-02-18 @ 12:49:29
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Gardenhouse

Lycka till med semel baket, vad gott och mysigt ni ska få på söndag då!

Ha en fin helg med karneval och allt, låter spännande ;)

Kram Sussi

2012-02-18 @ 13:34:51
URL: http://gardenhouse.blogg.se/
Postat av: ♥ Sojkas framtid ♥

Vad duktig du är med plankan! Bara till att kämpa vidare och vips så kan du göra dem jätte länge! :)



KRAM och heja!!

2012-02-18 @ 13:40:32
URL: http://www.sojkasframtid.se
Postat av: Karin

Lycka till med semlebaket!:)

Här blir det inköp av två stycken, trots eget bageri.

Vågar inte baka en sats, för då trycker jag in alltför många och midjemåttet säger NEJ!



Karin hälsar

2012-02-18 @ 14:05:22
URL: http://pettasblogg.blogspot.com
Postat av: Karin

Det viktiga är att alla ingredienser är rumsvarma när du börjar, att det är jämn temperatur i köket..

Har svårt att säga vad som gör att degen inte jäser..

Mitt recept på bulldeg är annars så här: ½ liter mjölk, 2-3 vispade ägg, 1-2 dl socker, 50 gram jäst, kardemumma efter smak och tycke, 1 tsk salt, 100 gram smält smör, drygt 1 liter vetemjöl...

Tror att det är temperaturen som spökar men vid det här laget har du säkert fått dina bullar både jästa och gräddade:)



hälsar Karin

2012-02-18 @ 15:28:42
URL: http://pettasblogg.blogspot.com
Postat av: Freja

Oj, sånt bökigt bak! Jag bakar aldrig (nästan) så jag har tyvärr inga tips, hoppas det löser sig!

2012-02-18 @ 15:55:02
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: vuxenmamman

Önskar så att jag var en baktjej- men det är jag inte. Och inte ska jag äta semlor heller. Har minsanna missat alla detta året. Det svider måste jag säga.



Tror att jag ska ha en ätdag i veckan. Syrran har det och det funkar bra.



KRAM

2012-02-18 @ 16:55:50
URL: http://vuxenmamman.wordpress.com
Postat av: Spanienfrugan

Jag skall också ta mig an semlebak nästa vecka! Funderar med på att testa Trattorias recept som jag spanat in tidigare. Men här finns ingen färsk jäst, så det får bli torr jäst. Och Kesella finns inte heller...men de har ju nåt de kallar Qvark som påminner om Kesella tycker jag. Tror den är typ 10% fetthalt. Japp, får bli att testa det! Hoppas bullarna klarar sig i plastpåsen :)

2012-02-18 @ 17:11:24
URL: http://spanienfrugan.blogg.se/
Postat av: Anna

Härligt att det gick vägen till slut!

Även om du har morgonrock och ofrissat hår i början så har du i alla fall snygga naglar!

2012-02-18 @ 18:03:09
URL: http://smid.blogg.se/smidsfashion
Postat av: gunsan

Semlebak, mumsans, det är nåt speciellt med hembakta semlor;))



Din deg jäste ju o blev superfin;))



Ibland knölar min deg också o jäser dåligt, en del säger att det beror på värmen en del på mjölet, jag har ingen , men det brukar ju bli bra ändå;))



kramizzzzz

2012-02-18 @ 20:39:56
URL: http://nybogunsan.blogspot.com
Postat av: Anonym

mums va gott med hembakade semlor, hoppas du har det bra hur varmt är det hos er nu?viu sticker till GFuerteventura om 8dagar!kramen

2012-02-18 @ 20:45:23
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Hanna

Vilken deg! Hoppas bullarna blev supergoda! Kram

2012-02-19 @ 08:36:14
URL: http://mamzter.wordpress.com
Postat av: AnneliH

Mums vad gott det ser ut!

Jag är ingen "bullmamma" så det blev hemköpta winersemlor...det fick gå det med :)



Kram!

2012-02-20 @ 14:32:52
URL: http://shaggkvist.se/wordpress

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0