Skrivet den: 2011-09-18 Klockan: 00:16:30

Barbecue med älg

Detta är vad vi har pysslat med i kväll.
Grillning av älg.

Tidigare hot om att inte fâ vara med pâ grillningen >>>, byttes pâ bästa "supernannymanèr" och pâ inrâdan av insiktsfull bloggkommentator, mot TV-fri morgon och hjälp med frukostförberedelser. Sâ HELA familjen var med och njöt av lagligt hitsmugglad älgstek av supergullig lillasyster.

Tack Lillasyster Emma och svâger Peter för hemmajagad älgstek och tips pâ tillagning.

När Irma döptes, här pâ GC i vintras >>>, sâ kom lillasyster hit med en älgstek i resväskan. Jag har ALDRIG tillagat en sâdan sâ den har legat i frysen och väntat pâ rätt tillfälle och rätt inspiration.

I somras när vi var pâ semester i Sverige blev vi hembjudna till Lillasyster och svâger pâ grillning i deras super-hemtrevliga trädgârd och dâ grillades just ett stycket älg.

Jag har alltid trott, att eftersom älgkött är ett relativt torrt köttslag, att man INTE kunnat grilla det utan att fâ resultatet "torra skosulor". Men sâ var ICKE fallet denna underbara sommarkväll i deras trädgârd, när sommarSverige visade sig frân sin allra bästa sida. Precis INNAN vi skulle âka tillbaka till vâr ö.
Frâgorna blev sâledes mânga om HUR man skulle gâ tillväga med detta EXOTISKA kött som Älsklingen längtat sâ mycket efter att fâ prova.

Ett blogginlägg om denna UNDERBARA dag, i min lillasysters trädgârd + en del andra UNDERBARA saker som ocksâ hände just denna dag, har dock INTE skrivits än. Utan ligger och mognar till sig och kommer snart att komma upp.
Denna vâr SISTA dag i sommarSverige, som gjorde det sâ OTROLIGT svârt att lämna det och fara hem mot vardagen.

Men sâ kom alltsâ tillfället idag, och vi slog till med grillning i sommarstugan.
Och det blev bra. Inte SÂ bra som i lillasysters trädgârd, men jag antar att de har mer övning pâ detta än oss. Men det blev bra. Och Älsklingen sa att detta köttslag har INGET att avundas det annats sâ grillpoppulära köttslaget Entrecot.
Bra betyg för att vara frân den köttkritiska kanariebon Octavio.

Jag fick mig till och med ett glas rött till detta. Och eftersom jag bara drack ETT glas sâ sitter jag här nu med avslappnade fingrar och ett lugn i själen som annars inte finns.
Ett glas är avslappning, tre är partaj ;)

Slutet gott, allting gott.

God natt!

/Y

Kommentarer
Postat av: Marie-Louise

Vilken härlig kväll ni fick ihop. Klart han skulle vara med på grillningen, du fixade det ju galant.

Grilla älgkött, det är inte ofta man hör någon göra det. Men det måste ju testas :) Kram

2011-09-18 @ 00:56:49
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Anna

Åh, vilken mysig dag ni fick! Och vad bra ni löste "hotet"!



Stor kram från ett regnigt Sverige

2011-09-18 @ 09:31:35
URL: http://smid.blogg.se/smidsfashion
Postat av: Jenny

Alkgott ar ju gudomligt gott. Love it! Min farmor gor den godaste algsteken i varlden, min make hoppas alltid att hon ska laga algstek sa fort vi kommer hem till Kiruna. Kul att din make oxa gillar algkott. For gott, ar det ju!



Hoppas ni far en fin sondag!

2011-09-18 @ 10:30:07
URL: http://iwales.blogg.se/
Postat av: charlotta

Mmm, älgkött är verkligen något av det godaste, viltkött överhuvudtaget. Jag vet, det är någon konstig spärr vi har inom oss, konstigt eftersom det inte är något vi blir lärda att ha. Det bara är så att det är pinsamt att ge folk komplimanger. Angående graviditet tror jag att det är vi som hör till den "normala" skaran ;-). Jag ska hälsa henne det, konstigt att det plötsligt inte går.

2011-09-18 @ 11:04:24
URL: http://charlottala.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0