Skrivet den: 2015-07-12 Klockan: 23:21:00

Sverigesemester dag 3 - Syskon/kusinträff

(La gente aqui me pregunta: que tal estar en Suecia otra vez y realmente no se que responder. Todavia no lo he entendido bien. Normalmente cuando voy, voy un par de semanas y siempre hay un estres todo el tiempo para lograr hacer y ver tanto como posible en muy corto tiempo. Pero esta vez voy a tener un montón de tiempo y no deberia sentir estres. Pero todavia mi cabeza no lo ha entendido y voy con un poco de estres todavia en el cuerpo que no deberia estar alli.
Pero poco a poco...
Hoy vi a mis hermanas y sus niños que todavia no hemos conocido y puedo tatchar a otro punto en mi lista.)
 
 







 
 
Folk här frågar mig hur det känns att vara i Sverige igen och jag vet faktiskt inte vad jag ska svara.
Jag har inte hunnit fatta att vi är här och att vi ska vara här under en vääääldigt lång tid.
Vanligtvis när jag kommer hit på semester är det ett väldigt flängande och farande, stressande hit och dit för att hinna göra allt och träffa alla som man vill hinna med.
Det behöver vi inte denna gång.
 
Men kroppen har ändå en viss stress i sig och försöker skynda sig att hinna saker, svårt att sitta still och bara vara. Inte göra upp planer.
Men det ska väl komma det också.
Det är mycket som man ska vänja sig vid.
 
Vi satt och talade om vad som är olika i Sverige och Spanien, vad som är rätt och fel. Och kanske något av den största och svåraste lektion som jag måst ha lärt mig är att se saker från två håll. Inte försöka hitta rätt och fel. Inte döma. Inte försöka ändra på världen och simma motströms.
 
Ex:
Jag är uppvuxen med att man ska gå upp tidigt på morgonen och ta vara på dagen. Att ligga och dra sig om mornarna är slöseri med tid. Och man ska gå och lägga sig i tid om kvällarna.
I familjen i LPa sover alla tills de vaknar. Det är lite fint att sova länge. Man ska vila ut från arbetsveckan och ta vara på tillfället att sova om helgerna. Man är vaken om kvällarna när hettan och ungarna har lagt sig.
Det tog tid för mig att vänja mig vid det och inte ha dåligt samvete för att jag sov ut om mornarna.
Och nu sitter jag här i Sverige och kan inte sova när det är ljust ute fastän alla ligger och snarkar och sover sedan länge.
 
Vi skämtar hemma i föräldrahemmet med att våra föräldrar sa till oss när vi var små att vi bara fick ta ETT pålägg på smörgåsen. Pålägg var dyra saker och det skulle man vara rädd om.
I LPa-familjen hörde jag denna veckan repliken: nej du får inte äta macka med bara smör på. Du måste ta pålägg också.
Det kändes konstigt i mig när jag hörde det.
Tänk vad ett barndomsminne kan ställa till det.
 
Vi går ut i ur och skur. Alla väder ger starka barn. Säger man i Sverige. Om solen skiner så MÅSTE man hitta på något. Vem vet när det sker nästa gång.
På Gran Canaria går man ut när man vill gå ut.
- Har du lust att gå till stranden idag? Inte? Det spelar ingen roll. Vi kan ligga hemma i sängen idag FASTÄN solen skiner. Den kommer att skina i morgon igen. Och regnar det då går man INTE ut. Regn är livsfarligt. Det får man lunginflammation av. Ha ha!
 
Ett par exempel bara.
Ingen kan komma och säga att något av detta är rätt eller fel.
Att något är bättre än det andra.
Det beror på hur man ser på saken och det är allas rätt att välja.
Men det tog lång tid för mig att kunna göra det. Länge höll jag på och försökte att omvända folk. Berätta hur fel de gjorde.
Det var jag som hade fel.
En hård läxa att lära.
 
(Men fortfarande får jag dåligt samvete av att ligga i sängen en lördagsmorgon eller att stanna inomhus när solen skiner. Men jag jobbar på det.)
 
Idag kan jag beta av ytterligare en punkt på listan:
 
4. Träffa familjen och lära känna de nya medlemmarna.
 
Sedan jag flyttade så har bägge mina lillasystrar fått barn och mina skitungar och deras nya kusiner har inte träffas. Jag har visat foton på dem och vi har talat om dem så de vet att de finns.
Men idag fick vi då alltså träffas allihopa.
Det blev ett jäkla hallabaloba men allt gick bra. Ingen förolyckades eller tappades bort. Sånt är alltid positivt.
 
 




 
Men vad konstigt det måste kännas som förälder, att se sina barn få egna barn, och helt plötsligt stå där med en hel skara barnbarn.
Vi som nyss var så små.
 
 
Sverigesemesterslistan / Cosas que hay que hacer en Suecia
1. Hoppa i vattenpölar / Saltar en los charcos de agua de lluvia (mejor mientras esta lloviendo).
2. Plocka blåbär / Recoger arandanos en el bosque.
3. Börja med fettbrännarturen, gå i skogen med ungarna / Caminar en la naturaleza.
4. Träffa de nya familjemedlemmarna / Conocer a los miembros nuevos de la familia.
 
/Y - glad över att ha fått lära känna "nya" familjen.
 
 
* * * *
Men hur ska man kunna sova när det är ljust ute?
 
Como voy a poder dormir Cuando haya luz fuera todavia?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0