Skrivet den: 2015-02-25 Klockan: 13:55:59

Här åkte vi till stranden

....förra helgen, efter en lååååång tids förfrysning på de "varma" Kanarieöarna ;)
 
Folk skrattar år mig och det gör väl ni förmodligen med nu -
MEN.JAG.FRYSER!
 
 
 
 
 
Jo, jag bor på Kanarieöarna.
Hit, dit folk åker på vintern för att komma undan kyla och snö i kalla norden.
Jo, det är samma ö.
Bara en liten annan DEL av ön.
Las Palmas heter den.
Och är inte helt olik Sverige under tidig vår eller sen höst just nu.
 
....blandad med lite svensk sommar naturligtvis ibland ;)
 
 
 


 
"Urinvånarna" här talar om att de inte haft så kall vinter sedans....
...ja vääääääldigt lång tid tillbaka.
Men skiner solen ute, och det gör den ju ibland, så är det riktigt härligt ute. Jag får vårkänslor.
Jag skulle väl inte direkt gå och lägga mig på playan här i Las Palmas. Men det är varmt och skönt i solen. Perfekt utomhus-fika-väder.
 
Problemet är ju att jag för det mesta inte befinner mig utomhus i solen.
Eller att det, för den delen, inte är så mycket sol här just nu.
50 nyanser av grått har fått en helt ny innebörd och skulle kunna likställas vid min bostadsort just nu.
Grått, grått, grått och så lite regn, en solglimt och så grått, grått och mer grått.
 
Jag har befunnit mig inne i ett kallt och fuktigt klassrum under vintern.
 Och har jag inte varit där så har jag varit inne i ett kallt och fuktigt hem.
Det är så himla kallt här inne i husen. Jag tar PÅ mig kläder för att gå in. Och tar AV mig dem när jag kommer ut och får tina upp.
 
Det drar från fönster och dörrar här.
Det är kalla stengolv i husen.
Man få sätta på värmeelement i badrummet när man ska duscha.
Och att krypa ner i sängen är en plåga, mellan kalla och fuktiga lakan.
Jag kryper ner där med pyjamas, morgonrock, sockar och hela konkarongen. Och när sängen, så småningom, börjar att värmas upp så tar jag av mig pö om pö. (Om jag hinner innan jag somnar.)
Men vid uppstigning är det samma procedur för att komma upp.
Och på kvällarna här ser hemmet ut som en kyrkogård på Alla-Helgons. 100.000 värmeljus står och brinner överallt.
Ny tur till IKEA är oundviklig nu.
 
Vart är alla skickliga/kompetenta ingenjörer när det ska byggas hus här?
 
Men det var ju inte det jag skulle berätta.
Jag skulle ju skryta om att vi åkt till stranden.
Jag blev så himla trött på att frysa och kände att jag behövde få se solen och tina upp lite. Så jag packade in skitungarna, Älsklingen och bästa väninnan med son, och drog vidare till Puerto Rico i södern.
Solsäkraste och med största sannolikhet utan vind också.
 
40 minuter i bil för att åka på kortsemester.
Kan man ha det bättre?
Inget flyg.
Inga pass.
Inga jättesummor ;)
 
17 grader och grått i Las Palmas när vi åkte.
22,5 i Puerto Rico och klarblå himmel.
Mot stranden!
Naturligtvis så parkerade det sig ett stort moln ovanför våra huvuden när vi väl fått upp våra handdukar i sanden. Och eftersom det inte blåste så flyttade sig molnet inte på sig.
Ingen fara på taket.
Ungarna slet av sig kläderna och jag satt på en handduk med kläder på.
Alla nöjda och glada.
 
Efter 45 minuter så behagade molnet blåsa bort och det blev sommarvärme.
Så pass att jag fick ta av mig den stickade töjan och kavla upp byxorna i alla fall.
Ungarna badade.
Vi hade en kalasdag.
 
 
 
 
 






Jag var, med största säkerhet, 
vitast på stranden. 




 
 
 


 
 
 


 
 
 
 
Där borta väntar Las Palmas 
med sitt eviga molntäcke. 
Staden "som Gud glömde" ;)
 
 
 
När vi åkte hem var det 20 grader i Puerto Rico och sol.
När vi körde in i Las Palmas igen var det 15 och regn.
Det kändes som att köra in i en sån där stad "som Gud glömde" eller "som Aliens tagit över" på hemvägen.
 
JAG hade bränt mig i ansiktet och säkerligen fått lite solsting för jag fick lite frossa där på kvällen.
Men annars var det härligt.
 
Så kan det gå.
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Freja

Vardagslyx i verkligheten! Här har vi en mild vinter i stället och jag är sur för det...

Svar: Ha ha ha vi är aldrig nöjda ;)
Yohanna i Las Palmas

2015-02-25 @ 21:59:56
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Hyrestanten

Tänkte på dig när jag var på GC för några veckor sedan, bodde i Bahia Feliz och frös KONSTANT. Mina vänner som brukar åka på semester till ön ibland verkar inte tro mig. Två gånger åkte jag till Amadores där solen visade sig och några ggr var jag i Playa del Ingles och San Agustin. Här i Umeå har vi ju både snö och endast några plusgrader men jag har en varm, torr bostad och jag njuter av att bylta på mig mina varma kläder. Hoppas våren kommer till er sida av ön snart så du får njuta av lite värme.

Svar: Just det!Hemma i Sverige är det ju i alla fall VARMT innomhus. Men här är det så kallt inna att man aldrig blir varm.
Tråkigt.
Hoppas att du hade det trevligt på ditt besök i alla fall.
Yohanna i Las Palmas

2015-02-26 @ 00:02:37
URL: http://hyrestanten.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0