Skrivet den: 2015-02-14 Klockan: 10:44:17

Alla Hjärtans Dag 2015

Här köper vi ingenting till varandra på alla hjärtans dag.
Det har jag strängt sagt ifrån.
Jag tycker att det är så ledsamt/irriterande att det ska slås på så stort i affärer och medier detta med att man MÅSTE fira kärleken på denna dag och man MÅSTE köpa fina presenter att överaska med.
Jag tycker att man ska fira kärleken alla dagar på året.
 
Min man skiter FULLSTÄNDIGT i vad jag tycker.
 
 
 


 
 
....och jag ÄLSKAR det!
 
Det är ju lite tvetydigt det där.
Med kärlek.
Med att vara kvinna.
 
Man vill ju vara så förnumstig och klok.
Men ändå så är det ju så härligt att bli överaskad och att få blommor.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
 
....jag njuter.
 
Kärlek är ju så svårt.
Eller kärlek är lätt. Äktenskap är svårt.
...att hålla liv i.
Kärleken till små-terroristerna forsar utan gränser, helt av sig själv.
 
Äktenskap är svårt och kan behöva sig en liten knuff då och då. Kärleken finns ju nånstans därinne. Den behöver bara få plats att kunna komma ut lite då och då. Den blir ju så lätt dränkt av stress, jobb, leda och familjebråk.
Den måste få komma ut och lufta sig ibland.
Få slå gnistor på det torra virket ibland.
Och man måste LÅTA den få det.
Och då kan en sån här dag vara alldeles utmärkt att göra det på.
Även om den blivit kommersialliserad.
Det blir ju så lätt hänt annars att det INTE blir hänt, det där med att lufta kärleken i äktenskapet.
 
En annan tanke.
Filmen 50 nyanser har/hade ju premiär lagom till denna dag.
Det var ju hemskt kommersiellt ;)
Jag ska INTE gå och se den!
.....idag.
Jag ska se den en annan dag.
Det är ju självklart.
Fast jag VET att jag kommer att bli besviken.
(Filmer är SÄLLAN lika bra som böckerna de bygger på.)
 
Kanska tar jag med Älsklingen.
Kanske gör jag det inte.
Vad ska han med att göra?
Det är är ju något mellan mig och Mr Grey ;)
Älsklingen kommer ju INTE att gilla den.
Det är jag säker på.
Boken är inte gjort för att gillas av män.
 
Det är som när Aftonbladet släpper iväg sin manlige journalist för att recensera filmen och han kommer tillbaka och säger att han inte blev det minsta upphettsad >>>
Ha ha ha det kunde jag sagt i förväg.
Det är ju som att släppa in en vegitarian på en köttrestaurang och tro att han ska gå Balobas.
Inte så troligt.
 
Jag har ju funderat länge på detta fenomen med Mr Grey och böckerna, och skrivit och kastat utkast till bloggen, om och om igen, för att försöka förklara.
Svårt.
Det är så många aspektet på något som verkar så trivialt som en snuskhistoria.
Men det jag kan säga om vad jag tror är något av det som säkerligen gjort den så populär är att vuxna kvinnor nog är lika mycket prinsesslängtare som små flickor.
Vi vill så gärna tro på den fantastiske prinsen som ska komma och svepa iväg oss och så ska vi leva lyckliga i alla våra dagar.
Fast detta är på en helt annan nivå än Askungen.
Men en HELT perfekt prins som vill ha JUST DIG och som gör ALLT perfekt i sängen, köper dig allt PERFEKT, stenrik och ger JUST DIG allt det du (i hemlighet) drömmer om.
 
För vi VUXNA kvinnor VET ju att:
- det finns INGA perfekta partners.
- det finns inga stenrika, supersnygga, som vill ha just dig.
- det finns ingen som är pefekt i sängen och ger dig orgasm bara av att titta på dig.
- det finns ingen sån kärlek.
- det finns ingen kärlek som övervinner ALLT utan att kämpa.
 
Vi VET ju det där.
Ändå så vill vi drömma och svepas med.
 
Och karlar (och nu drar jag alla över en kam i ett endra svep fast jag inte borde) de förstår ju inte det där.
Dröm-prinsen drömmarna.
Att vilja kunna sluta tänka på det där som inte är perfekt när det borde vara perfekt (en av mina värsta sidor).
Att förföras mer av en TANKE än ett handgripligt förfarande.
DRÖMMEN!
....som vi vet aldrig kommer att bli sann ;)
 
Så det är ju självklart att det inte "rycker i baguetten" på den där filmjournalisten, för, för det första har han inte läst boken (som säkerligen är bättre än filmen för att den skapar just den där FANTASIN) och för det andra är han en karl och har helt enkelt inte fattat det där med Drömprinsen/Drömsexet.
Bara att uttala sig som han gör, gör att han avslöjar sig själv som en man som helt enkelt inte har en susning om vad Prinsessor vill ha.
Men det får stå för honom.
 
På samma sätt har jag hört andra män skämta om "misshandeln" i boken och skämta om att kvinnor vill nog ha lite hårda tag i alla fall.
Det bevisar ju samma sak.
Att dom inte har en aning, eller inte har fattat alls, vad det hela handlar om.
 
Men det är en annan fråga.
Mycket mer komplex.
Som ska tas upp i ett annat inlägg.....
 
Nu ska jag odla kärleken.
 
Kärlek på er!
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Petra

Hej!
Fina blommor.
Ska oxå se filmen, Men ja..utan gubben=)

Ha en fin dag

Svar: Ha ha ja, fast nu har min gubbe sagt att han VILL se den. Hur ska jag göra nu? ;)
Yohanna i Las Palmas

2015-02-14 @ 16:44:46
URL: http://mittlivmittval.webblogg.se
Postat av: Josefin

http://theramblingcurl.blogspot.com.es/2014/02/fifty-abusive-moments-in-fifty-shades.html

Svar: Ja det är just det svåra. Att så många har så många olika åsikter om detta. Men tack för intressant länk.
Yohanna i Las Palmas

2015-02-15 @ 00:11:54
Postat av: Freja

Jag undviker att kommentera 50 shades, för jag har bara läst lite grann av den första boken, men mig gjorde det inget med mer än att jag blev arg på alla syftningsfel och stavfel... Inte min sorts litteratur och absolut inte en film jag tänker se... Jag fyller år på alla hjärtans dag, så presenter brukar jag få av den anledningen, men inte ens det fick jag den här gången...

Svar: Nej men fick du inga presenter. :( Härifrån kommer det grattisar i alla fall. Fast i efterskott.
Yohanna i Las Palmas

2015-02-16 @ 22:30:59
URL: http://frejareddevil.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0