Skrivet den: 2015-04-15 Klockan: 20:49:53

Jag har njutit

....och nu tänker ni säkert att det är ju SJÄLVKLART att hon har njutit. Hon har ju varit på semester och bott på hotell den "glidarn". Men det är inte det tillfället som jag tänker på.




 
Att det ska vara så himla svårt att njuta.
Och speciellt på kommando.
Det är som förgjort.
 
Som när man väntar i evigheter på att få ha ett par dagars semester och få komma på hotell och äta frukostbuffé, slippa städa, få gå på restaurang, vara med sina när och kära utan att behöva anstränga sig och ha måsten.
Ja, då är det ju som upplagt för njutning.
Men si, det går inte.
Ju mer man lägger upp och ordnar för det, desto svårare är det att uppnå detta tillstånd.
Men det kommer jag till.
 
Det var, som sagt, inte det tillfället som jag tänkte på.
 
Här-om-dagen fick jag helt oväntat en hel-ledig förmiddag.
Helt från det blå.
Oväntat.
Överaskandes.
Nej nu ska jag banne mig ta vara på detta och sjunka ner i soffan med ett paket kex och en god bok, tänkte jag.
Jag har INGENTING som jag måste göra nu.
(Ja, det går faktiskt att inbilla sig de flesta saker, som att man verkligen INTE har någonting att göra en helt ledig förmiddag, om man VERKLIGEN anstränger sig. Man får öva lite och slå dövörat till för samvetet. Men det går.)
 
Och jag sjönk verkligen ner i soffan med kexen och boken och det fanns en lååååååååång stund där då jag verkligen kände en sån otrolig FRID och LYCKA.
Halleluja!
Jag kan fortfarande känna de där känslorna.
Nu ska här njutas.
Och det gjorde jag.




 
Visserligen kom där en liten röst i mitt huvud, med pekpinne och hötte åt mig:
- Nej. Yohanna, du borde verkligen ta dig i kragen och utnyttja den här lediga stunden för att gå ut i parken och köra några fettbrännarturer.
Jag fattar inte!
Varför ska den där pekpinnen alltid komma och förstöra stunden.
Men jag var stark och hötte tillbaka åt pekpinnen och slog dövörat till igen, så jag riktigt blev imponerad av mig själv där.
 
Och så satt jag där i TRE timmar och åt kex, läste bok och njöt.
Herre Gud vad skönt!
Ibland är det, det riktigt enkla som är det bästa.
Som när skitungarna leker mest med kartongerna och presentpapprena och skiter blankt i den super-dyra-som-man-fått-springa-benen-av-sig-för-att-hitta-presenten.
Superirriterande. Men ett känt faktum.
 
För när vi var på hotell, åt frukostbuffé, inte behövde bry oss om något och skulle njuta av att vara med familjen, ja då gick det inte så bra att njuta, måste jag erkänna.
Ungarna var så uppe i varv att de var omöjliga att vara med.
Bråkade och skrek.
Busade och levde rövare.
Ville inte sova.
Ville inte äta.
Ville inte sitta still.
Ville inte alls njuta.
Och ville inte alls låta föräldrarna njuta heller.
 
Men jag förstår dem.
Jag var litegrann själv så.
Försökte lugna ner mig själv men jag var så uppe i varv över att stunden äntligen hade kommit att jag hade svårt att fatta att det verkligen var sant.
NU, Yohanna, NU måste du njuta!
Njuter du nu Yohanna?
Du njuter väl nu?
 
När det enda vi egentligen velat gjort var att ligga på en solstol med en bok i handen och småprata med föräldrarna, så flängde vi omkring och skulle hitta på så mycket som möjligt. Åka hit och dit, hälsa på här och där och jag vet inte vad.
Och när allt var slut så har det bara sagt poff och var över och man undrade vad man egentligen haft för sig.
Hur gick det med solstolen och boken?
 
Faktiskt!
Så gick det ganska bra med just boken.
Jag tog inte med en enda bok till hotellet.
Vet ni varför?
Jag såg detta när vi var och rekognoserade på stället ett par dagar innan.




Det fanns ett av detta på varje våningsplan.
Bord fulla med böcker som folk läst och lämnat vidare till dem som ville fortsätta att hålla böckerna vid liv. Och 95% av dem var på svenska. Precis som gästerna på hotellet.
Vilken jäkla bra idé
Här skulle plöjas böcker bestämde jag.
 
Nu är ju FYRA dagar bara fyra dagar och man hinner inte 20 böcker då. Och speciellt inte om skitungarna bråkar med en hela dagarna och man ska vara social med den övriga familjen också.
Men det finns ju nätter ha ha.
Och jag läste och drack öl tillsammans med Älsklingen på terassen om kvällarna. Eller jag läste och Älsklingen spelade spel på mobilen. När ungar och gamlingar gått och lagt sig.
Det var bara vi vakna.
.....klockan 10 på kvällen.




 
Jag började med en Håkan Nesser. Det är en gammal favvis-författare från förr. Den första boken jag läste var "...och Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö".
Och så var jag fast.
Jag gillar hans sätt att skriva.
Och så gillar jag att han skriver om mina hemtrakter.
 
Och denna bok som jag fick tag på, "Berättelse om Herr Ros", var bra. Men den var FÖR djup. Jag fick en massa konstiga tankar om livet och meningen med det. Inte bra när man läser på natten och dricker öl.
Jag var tvungen att börja med något annat på en gång efter att jag avslutat den.
Något gladare.
Jag hade spanat in Läckebergs "Isprinsessan", men hade en föraning om att den inte skulle vara så munter den heller.
Så när jag fick se min ABSOLUT-favorit-författare Marian Keyes så var saken biff.
Henne skulle jag ha!
 
Det finns ingen som skriver så roligt och får mig på så bra humör som Marian, jag tror jag har alla hennes böcker.
Så det var lite konstigt att jag inte hade läst denna som jag hittade.
Men jag kände inte igen den.
Och körde igång.
Det var denna boken som jag läste när jag satt i soffan och njöt. För den fick ju följa med hem till Las Palmas efter semestern, för självklart hann jag inte färdigt den också på dessa få dagar.
Det finns ju en måtta på hur mycket läsning och öldrickande man hinner med på nätterna.
 
Men jag hade ju boken i min bokhylla där hemma.
Fast det var ju klart att jag inte fattat det.
För jag har den på spanska och då heter den "Helen kan inte sova. På svenska, som jag läste den på nu heter den "Mysteriet i Mercy Close".
Inte ens i närheten.




 
Så jag läste färdigt den och njöt.
Och som vanligt så lämnade den en oerhörd saknad efter sig.
Det är sånna böcker som man INTE vill läsa färdigt.
 
Men JA, jag har njutit.
Halleluja!
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag kan ta med mig pocketböcker när jag kommer ned. Jag läser massor :) och alla böcker vill jag inte spara. Kommer ned 3 juni med Mattias.

Skönt att du njöt av att bara vara i soffan 👍

Svar: Härligt! Det tackar jag för. Då ska ni vara här över nationaldagen i år igen? Var det inte förra året vi var på kalas i San Augustin? Älskar att läsa, det är bara TIDEN det hänger på.
Yohanna i Las Palmas

2015-04-15 @ 21:16:10
URL: http://anneliestankar.wordpress.com
Postat av: Anonym

Ja vi är där över nationaldagen. Vi ska vila upp oss och samla krafter inför flytten till Åland. Vi ska bo på samma hotell som i fjol. Ses i juni.
/ Annelie :)

Svar: Välkomna!
Yohanna i Las Palmas

2015-04-20 @ 17:09:03
Postat av: Freja

Njuta, det är lyx!

2015-04-26 @ 22:46:06
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Anonym

Hej, har en språklektionsfråga. Blir glad om du mailar.

2015-04-27 @ 17:20:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0