Skrivet den: 2014-05-27 Klockan: 12:05:39

Här funderas det kring EU-valet

....för hela Europa är chockat över hur det gick i valet och jag läser överallt notiser och åsikter om hur, var och varför det gick som det gick.
 
Varför?
 
 
 
 
Jag röstar på MILJÖPARTIET av en enda anledning.
Eller jag HADE röstat om jag inte så idotiskt hade missat, att det var denna söndagen som gick, som det var dags. Jag hade tänk att vi skulle göra det lite speciellt med att klä upp oss i söndagskläder, gå och rösta och sedan ta en fin-fika på stan.
Festa till det lite.
Göra något roligt av det.
Införa en ny tradition.
 
För Älsklingen röstar inte. Och har nog aldrig gjort.
Inte heller någon av mina kompisar eller övrig familj.
Man röstar inte här.
Eller man och man ska jag ju inte skriva. Det har jag ju ingen aning om. Bara det jag sett och hört.
 
Folk har gett upp här.
Tappat gnistan.
Det tjänar ju ingenting till i alla fall.
Jag kan i alla fall inte ändra på något.
Eller det blir i alla fall samma skit av det för alla partier är samma tjuvar och banditer.
 
Man har glömt bort här grundstenen i en demokrati.
Man har tappat tilltron till sin egna makt.
Man har glömt bort att man måste kämpa för sina rättigheter.
Man har glömt bort.....eller tappat hoppet.
Jag ville försöka ändra på det.
I alla fall i min familj.
Det gick åt skogen.
Denna gång.
Jag ska bättra mig.
Men jag var så himla inställd på att valet var i september.
Det brukar ju alltid vara så.
Bakläxa på det.
 
Men jag röstar, eller HADE röstat på miljöpartiet av EN enda anledning. Eller kanske två då eftersom min lillasyster Emma är med och kämpar där och står på deras lista. Kanske lite för hennes skull då ;) Men i huvudsak på grund av en anledning.
MILJÖN
 
Jag har valt en sak som jag tycker är viktigast just nu i världen och så kör jag på den.
Jag har inte tid eller lust att sätta mig in i politiken, fastän jag vet att jag borde. Det är för krångligt och för tidskrävande.
Så jag har vart en sak att kämpa för.
Den viktigaste för mig.
 
Jag har ingen aning om vart miljöpartiet står i jämställdhetsfrågan, i abortfrågan, i barnbidragsfrågan, i svälten-i-världen-frågan, i invandrarfrågan, i skatt-frågan, i religionsfrågan.
Dumt kanske, men jag har fått göra mitt bästa här.
Och kanske att jag inte bryr mig heller a´la Spanien. De andra partierna säjer ju samma sak, de är alla för samma bra saker.
Vem ska man lita på?
Så jag valde de som kämpar mest för det som jag tycker är viktigast.
 
Och nu skriker Europa över att många annorlundtänkande partier har tagit stora kliv frammåt.
Sverige skriker över att SD fått många röster.
Hur kunde det gå till?
Hur röstar folk?
Vet de inte vad SD står för?
Varför?
 
Men en demokrati fungerar ju så.
Den som får flest röster bestämmer mest och ska vara den styrande tanken i landet.
Och nu har SD fått en massa röster.
Då måste det ju finnas en massa mäniskor som tycker som dem.
Annars så skulle de ju inte fått några röster.
Ingen går ju och röstar under pistolhot i Sverige.
Så vitt jag vet ;)
 
Folk är jäkligt trötta på detta med invandrare och invandrarproblem.
De upplever saker, får höra om saker, får nyheter, lever livet och ser hur det går till.
Och kollar inte upp om saker och ting är sant, vad det beror på eller om det över huvud taget finns nån grund för vad som skett.
 
- Det sticker i ögonen på folk att inte få sjunga nationalsången på skolavslutningen.
- Att inte få fira nationaldagen utan att vara rasist.
- Inte kunna ha pepparkassgubbar i luciatåget.
- Höra om bråk om en docka i Kalles jul.
- Höra om någon som fått sin bil stulen av en invandrare.
- Tro att invandrare får en massa bidrag.
- Se invandrare som tigger.
- Höra att brottstatistiken består till största delen av invandrare.
- Inte kunna ha åsikter utan att kallas för rasist.
Och en massa fler saker.
Det spelar ingen roll om det är sant, eller vad som ligger bakom.
 
Kan det vara så att många av de som lade sin röst på rasismen har gjort precis som jag?
Valt ett parti och en fråga som den VIKTIGASTE och röstat efter det.
Egentligen har de inte en susning om vad partiet står för.
Bara tänkt att detta är viktigt för mig, då röstar jag så här.
Punkt slut.
 
För här på Kanarieöarna så är det ju samma problem.
Det är inget svenskt.
Landet Spanien är i kris, så även här på öarna.
Hit kommer det en massa flyktingar/invandrare (jag däribland) och folk ser ju problemen som uppstår.
Samma som i Sverige.
 
Och jag är trött på att vara rädd, på folk som misshandlar, som våldtar, som slår sönder, som förstör, som tigger, som stjäl, som lever på bidrag fast de inte måste, som inte vill jobba, som svälter, som handlar med droger, som är överlägsna, som tittar konstigt på en på gatan, som tror att de är bättre än jag.
De behöver inte vara invandrare utan gäller ALLA personer.
Men det är klart, det sticker extra mycket ögonen när det är de som borde vara extra tacksamma som uppför sig illa.
 
Men funnes det ett parti som gick till val med målsättningen att LÖSA allt detta, problemen med invandrare, problemen med lögnaktiga politiker eller vem de nu månne vara problemen gällde, så tror jag att de skulle få en storskräll på en gång.
 
Så problemet kanske ligger på ett annat håll.
- Att informationen om vad partiet egentligen står för inte gått ut.
- Att folk inte velat informera sig ordentligt.
- Att invandringen är ett problem och de problem som uppstår vid invandring.
 
För ärligt talat, jag har inte hört någon i denna dag, som ÄRLIGT tycker att de är mer värda, bättre, överlägsna än någon annan på grund av ras/nationallitet.
Utan snarare på hur den andra personen uppfört sig, eller TROS ha uppfört sig.
 
Men tråkigt och skrämmande är det och något måste göras.
Vad?
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Marie-Louise

Bra skrivet! Jag håller med dig i allt tror jag :) Saken vi nu måste börjar fundera på ordentligt och ta tag i inför valet i september är ju varför SD kunde öka så mycket, inte skylla bort, skälla eller dumförklara de som röstat på SD, utan faktiskt fundera på varför alla dessa medborgare röstade på just SD. Vad är det folk är så missnöjda med? Och hur löser "vi" det? det måste alla våra partier börja tänka på nu och våga lyfta frågan. Kram

Svar: Just hur man löser detta som verkar sprida sig i hela Europa. Hur? Svårt.
Yohanna i Las Palmas

2014-05-27 @ 13:54:44
URL: http://madredetres.blogg.se
Postat av: Bertil

Kloka tankar.

Svar: Svårt.
Yohanna i Las Palmas

2014-05-27 @ 21:02:09
Postat av: Lena2

Bra talat Yohanna. Och det där med att välja ut en sak och rösta på det parti som arbetar för denna sak är bra. För som du säger, tiden räcker inte till för allt. Huvudsaken är att man röstar! Det är viktigt. Men det låter inte bra att det går att ta miste på röstdagen i Spanien. Här översköljs vi av röstinformation och att ta miste på röstdagen är snudd på omöjligt. Nästa gång får du ta med dig barnen och tala om att det är viktigt att rösta :-)

Svar: Nej jag fattar inte hur jag kunde ta så fel. Det blir skärpning till nästa gång. OM det nu blir någon ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-05-27 @ 23:45:40
Postat av: Freja

Mäh, jag skrev ju en lång engagerad kommentar till det här inlägget, var tusan tog den vägen? Jag kanske blev censurerad...

Svar: Mäh! Vart tog det vägen? Den kom inte fram hit i alla fall. Hade varit roligt att läsa vad du tyckte. Rackarns också.
Yohanna i Las Palmas

2014-05-29 @ 23:13:17
URL: http://frejareddevil.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0