Skrivet den: 2014-03-20 Klockan: 00:45:37

Här får man prioritera

...och det är inte det lättaste, när dygnets att timmar, veckans alla dagar, årets alla lediga stunder INTE räcker till för allt det som jag vill göra.





 
Sedan jag började jobba har jag gått upp SEX kilo.
Det blev ett riktigt skrämselskott i fredags när jag ställde mig på vågen.
Så här kan det inte fortsätta.
 
Men jag vet ju vad som är felet.
Bara inte hur jag ska rätta till det så att det blir bra.
 
Felet är att jag inte kommit ut på mina fettbrännarturen. En timme varge dag var det förrut. Nu går jag 20 minuter till jobbet och 20 minuter hem. DET är inte nog.
Förr gjorde jag plankan varge dag.
Det har inte blivit av nu.
Och ryggontet har kommit som ett brev på posten
Nu när jag varit tokstressad har jag tröst/hetts-ätit choklad och chips mitt på dagarna för att slappna av (fråga mig inte hur jag fick den ekvationen att gå ihop. Är choklad lugnande?)
Och på kvällarna när vi sjunkit ner i soffan och allt varit lugnt har vi unnat oss lite för mycket gott för att njuta.
 
Det är ju livet.
Livet ska njutas.
Men det funkar inte.
 
Så nu när eftermiddagsjobbet flyttat hem till mig >>>, så har jag fått lugnare kvällar och tänkte komma igång med att göra morgonrundorna till kvällsrundor i parken.
Det kan jag hinna med.
 
Men jag kommer inte att hinna hem för att hjälpa till med läxor eller för att natta ungarna...
 
Detta gissel med att prioritera rätt.
Man ska ju vara nöjd med sin kropp.
Spelar ingen roll om man inte är perfekt.
Men man ska vara nöjd.
Hur blir man det?
Jag skulle vilja bli lite fittare i kroppan. Lite fastare, lite mer vältränad, lite starkare. Inte ha ont i ryggen.
Vara nöjd.
Och då måste man träna något.
 
Men samtidigt så ska jag prioritera bort denna tiden när barnen är små. Prioritera bort att hjälpa till med läxor, läsa sagor, sjunga godnattvisor och nattning?
Är det värt det?
Eller är det bara en undanflykt för att INTE behöva motionera?
 
Alla dessa livets stora frågor.
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Anna

Det är ingen lätt ekvation att få tiden att räcka till allt man vill, allt man måste och allt man borde! Allt handlar om planering och prioritering för att få allt att fungera, inget lätt pussel minsann! I mitt kan jag prioritera jobb och träning i första hand och är så himla glad för det. Men hade jag haft samma familjebild som du hade det ju inte fungerat.

Du kan inte hitta tid på mornarna innan alla morgonbestyr ska igång? Finns ju mkt bra hemmaträning eftersom du inte kan lämna barnen. Men tänk 30 intensiva minuter varje morgon (eller annan tid på dagen), men då full fokus på högintensiv träning. Typ plankan, hopprep, höga knälyft, utfall, knäböj etc. Skulle du vilja så kanske jag kan försöka skriva ihop ett träningsprogram som du kan köra hemma? Hör av dig i så fall!

Kram

Svar: Tack så mycket för pepp. Jag tror art det där med att gå upp ännu tidigare för att träna skulle bli svårt för mig. Jag är då himla negativ på mornarna. Och grannarna under kanske inte skulle bli så glada om jag började hoppa hopprep klockan sex på morgonen.
Men man ska aldrig säga aldrig. Idag la jag mig ner i badrummet och gjorde plankan medans jag borstade tänderna;)
Yohanna i Las Palmas

2014-03-20 @ 05:48:47
URL: http://www.smid.blogg.se/smidsfashion
Postat av: Hyrestanten

Håller med Anna och tror att det blir enklast att du försöker träna hemma. Eller har du möjlighet att ta promenaden sen barnen lagt sig? Anar att både du och barnen blir stressade om du sticker iväg precis när de ska läsa läxor och nattas. Om några år kan du göra vad du vill. Viktigast är nog att du lär dig att gilla nyttiga snacks, morötter, selleri osv. Bort med allt som innehåller mjöl, då försvinner kilona. Kram!

Svar: Tanken var att gå ut och gå direkt efter eftermiddagsjobbet. Går jag hem på kvällen så går jag aldrig ut igen. Jag känner mig ;)
Yohanna i Las Palmas

Postat av: Lisbeth

Jag hade prioriterat tiden med ungarna och kärleken. Och så fortsätt att satsa på på att äta rätt och dina promenader till och från jobbet.
För några kilo hit eller dit spelar faktiskt ingen roll. Visst mår man bättre om man inte går upp i vikt, men hur det än är så har man olika möjligheter vid olika tidpunkter i livet.
Nu är det bara några korta år som ungarna behöver dig så mycket. Det dröjer inte länge innan de fixar sina läxor själv och inte behöver ha dig vid sidan lika mycket. Fram till dess tycker jag att du försöker lägga undan det dåliga samvetet som du faktiskt inte behöver ha.
Ingen blir glad över en sönderstressad Yohanna.
Livet ska ju njutas av också :)
Kram

Svar: Så förnuftigt ;) fast det där med att äta rätt är så himla svårt.
Yohanna i Las Palmas

2014-03-20 @ 22:17:15
URL: http://www.bettans-place.blogspot.com
Postat av: Lisbeth

Och så glömde jag ju..
Kör ryggstärkande övningar hemma om det behövs.
Tänker också att iom att du varit så stressad blir du ju spänd i muskler och då kommer ju ryggontet som ett brev på posten.
Men det är ingen lätt ekvation att räcka till för allt man vill och tycker att man måste..

Svar: Det får bli så. Idag gjorde jag plankan i badrummet medan jag borstade tänderna. Undrar om det var så effektivt ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-03-20 @ 22:21:05
URL: http://www.bettans-place.blogspot.com
Postat av: Freja

Här är det träningen som får stryka på foten. Det finns annat i livet som är viktigare för mig att hinna med. Världen går inte under om jag väger några kilon mer, jag kan inte fokusera på det när jag har annat att göra. Men min rygg får jag hålla i trimm, för jag vill inte ha ont. Då tränar jag hemma, och hinner prata med barnen samtidigt...

Svar: Just precis! Det finns annat i livet Men det ska ju vara SÅ hälsosamt ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-03-20 @ 23:16:27
URL: http://frejareddevil.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0