Skrivet den: 2014-06-04 Klockan: 16:44:09

Här sjöngs det "Den blomstertid"

....nu kommer, på skolavslutningen för svenskan i förra veckan.


 
 


 
 
Det är väl lika bra att köra igenom med bildkavalkader från alla jippon som vi var på veckan som var.
Så här kommer en till.
Skolavslutning
 
Skolåret för modersmålsundervisningen i spanska i Las Palmas slutade för läsåret 2013-2014. Många åker till Sverige under sommaren. Några stannar kvar och har sommarsvenska med exempelvist mig.
Det är som det ska.
Skulle bara firas av med en ordentlig avslutning först.
 
Alla som har något med Sverige och svenskaundervisningen var inbjudna till Skandinaviska klubben i Las Palmas. Barn, lärare, föräldrar, syskon, mor/far-föräldrar, konsuln, prästen, kantorn ja, nästan hela världen var där, som min man säjer som tycker att Gran Canaria räknas som nästan hela världen. Ja man ska inte vara blyg ;)
 
Barnen sjöng, det hölls tal, barnen läste verser, det informerades, barnen började bli uttråkade, det berättades skolminnen, ungarna höll på att gå bärsärk där inne och vi fick avsluta i största hast.
Smörgåsbord alias knytkalas.
 
 












































 


Förra året som var min första skolavslutning här höll jag nästan på att börja storgråta när "Den blomstertid nu kommer" sjöngs. I år hann jag inte med det. Yrvädret Lillskatten höll på att riva lokalen redan under inledningsminutrarna så jag fick sätta mig framme på scenen med henne i knät.
 
Det var Lill snigel akta dig, Litet hus i skogens bryn, Huvud axlar knä och tå, Idas sommarvisa och en massa annat som vi övat på.
Naturligtvis fanns det en grupp med tonåringar som egentligen ville vara med och sjunga men på grund av sin otroliga tuffhet inte kunde nedlåta sig till sådant, utan nöjde sig med att snacka högt och kasta skor på varandra.
Ni vet, sånt där som man ångrar så otroligt mycke när man blir vuxen.
Och jag står helt lamslagen.
Jag kommer ju ihåg hur det var - men jag vet inte hur jag ska hantera det.
 
Dagen efter var det ledigt och det var tur. För vi kom hem sent efter att ha plockat undan och jättetrötta efter att ha börjat dagen med kanariedagsfirande >>>. Och dagen efter var det dags för långhelg och storbesök i sommarstugan >>>. Ingen rast ingen ro ;)
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Freja

Trots kaos så ser det väldigt trevligt ut!

Svar: Det VAR det ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-06-04 @ 22:35:59
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Eva Utterström

Jag är inne i Studentkaoset nu! För andra året i rad. Ingen tröst men kaoset fortsätter - det bara ändrar karaktär lite :-) Det är trevligt med kaos, det gör att man minns och det blir minnen! Såg himla mysigt ut med alla sånger!

Svar: Nej men Eva, du ska ju peppa mig och säga att det blir bättre med åren. Inte tvärt-om ;) Fast det är alltid kul med kalas.
Yohanna i Las Palmas

2014-06-05 @ 06:38:38
Postat av: Christoffer

Är det Bo "Conning" Löfgren som jag skymtar i bakgrunden på sista bilden, som drev Connings Guld efter Canteras förr? Tack för en kanonblogg!

Svar: Visst är det Bosse på sista bilden. Om han har haft guldaffär eller inte är jag inte säker på. Hans barnbarn går i våra skenskaklasser. Känner du han? Tack så mycket för berömm. Det värmer ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-06-16 @ 17:04:31
Postat av: Christoffer

Bekanta kanske är rätta ordet. Vi handlade mycket av honom förr. Vi har nog inte setts på säkert tio år nu (fastän vi är i Las Palmas 2 gånger/år). Du kan väl hälsa från Margareta och Christoffer i Vansbro nästa gång du ser Bosse. Ha det så bra där nere och spara några Tropical tills jag kommer ned i November! ;)

Svar: Jag ska försöka att komma ihåg ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-06-16 @ 17:55:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0