Skrivet den: 2014-06-03 Klockan: 15:46:00

Här firades Kanarieöarna

....förra veckan >>> och jag var inbjuden som förälder i Lillskattens klass att hjälpa till med arrangemanget.
 
Vi har ju gjort det förr:
2013 >>>, som vi visst inte fick vara med och fira ser jag nu ;)
2012 >>> & >>>
2011 >>> & >>>
 
 



 
 
 



 
Jag hade fått låna Älsklingens fasters folkdräkt (en annan än andra år), så jag var tjusig som bara den ;)
Så var det uppträdande av alla klasser. Varje klass dansade en kanarisk folkdans. Och efter det var det provsmak av kanariska delikatesser som föräldrarna haft med sig.
Och naturligtvis även musik och fest.
Annars hade det inte varit Kanarieöarna ;)
 
Jag hade ju två fester att springa mellan nu är skitungarna hamnat på var sig skolnivå. Lillskatten går i det som i Sverige skulle kallas för förskola. Fast här håller den på under tre år och är I skolan och KALLAS för skola.
Guldklimpen befinner sig i det som skulle kallas för första klass på lågstadiet, men är redan rutinerad skolelev.
 
Det blev lite körigt där ett tag att samtidigt servera mat och samtidigt vara på två ställen med skitungar.
Men jag antog det resonemanget att eftersom jag varit med Guldklimpen under hans första tre kanariedagar, så fick det vara Lillskattens tur nu.
Och han gav i alla fall blanka tusan i mig när jag kom till deras fest.
Han är ju stor nu.
Kan inte hålla på och jamsa runt med morsan ;)
 
 






 
 
 


 
 
 












 
 
 


 
 


 
 


 
 


 
 


 
 


 
 


 
 


 
 


 
 


 
 


 
 


 
 


 
 
 
Men det är konstigt. Det har inte varit något problem med att få på Lillskatten hennes folkdräkter under de andra åren när vi varit publik. Men i år, när det var hennes tur att uppträda, när det var extra bråttom att komma i tid, när det skulle vara extra speciellt att få se henne tillsammans med sina skolkompisar uppklädda, ja då tog det hus i h-vetet.
Hon skulle INTE ha på sig nån folkdräkt.
Ja Herre Jisses!
Kan inte den här åldern gå över snart ;)
FÖRALLTID!
 
Det blev kalasbra till slut, trotts allt. Och jag är supernöjd över att ÄNNU ett år bidragit till den kanariska kulturen och visat att även om man är invandrare så kan man, och det är viktigt, att hänga med i det nya landets högtider och traditioner.
Och inte mindre viktigt för att det är en andra hälft av barnen.
 
Och jag vill ju inte vara den som skryter ;) men jag måste säja att jag var en av de snyggaste på tillställningen. Mycket mer än många av kanarierna själva som, likt andra "nationaldagsfirare" världen över, gett blanka tusan i all klä upp sig eller delta i något traditionsenligt firande.
Ja, då menar jag INTE Älsklingen som sorgligt nog var tvungen att jobba....igen :(
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Freja

Det känns som när barnen gick i olika skolor och det var skolavslutning nästan samtidigt... Ett stressande och pusslande! Ofta fick vi dela oss, så att en förälder gick på varje barns avslutning. Just i år går de på samma skola, så då kan vi vara där tillsammans. Lite extra stort i år eftersom sonen går ut nian och minsann tänker ha kostym på sig!

Svar: Kostym! Då är man stor ;) Ja det är inte lätt att hinna med bägge. Tänk om man hade TRE!!!
Yohanna i Las Palmas

2014-06-03 @ 22:23:02
URL: http://frejareddevil.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0