Skrivet den: 2014-01-29 Klockan: 00:09:58

Här får det vara NOG nu

.....FEM KILO sedan jobbstart >>>. Nu får det vara slut. Så här får det inte gå till.
 
Operation fettsanering har återinsatts.
Planerna flyger högt.
Här skall tagas kontroll igen.
 
....det är i alla fall var jag inbillar/intalar mig själv ;)
 
 
 
 
Nej skämt åtsido, jag var ju skitduktig. Hade fått rutiner och kommit igång bra med motionen. Målet var nära.
Men så blev det ju inte som jag planerat.
SÅ överaskande.
Med jobbEN så kom fullplanerade dagar och ingen ork över för att fortsätta mitt ambitiösa liv.
Stress och trötthet är de värsta bovarna mot att försöka hålla formen.
De och HUNGER.
 
Hunger går att uppfostra.
Går att överlista.
Men tillsammans med trötthet och stress så går det åt skogen.
....för mig.
 
Jag vet ju vad som har gått fel.
Jag vet ju vad det är som jag behöver rätta till.
Jag vet ju hur det är jag BORDE leva.
Alltså: på med hårdhandskarna.
 
Tre saker är det i huvudsak som kört ihop sig och som måste fås på banan igen.
1. Morgonrundorna
Jag har helt lagt av med dem för de gick inte att kombinera med det nya jobb-livet. Visserligen går jag till jobbet (20 min. nerförsbacke) och hem från det (30 min. uppförsbacke). Men det är tydligen inte nog.
Bör: även lägga till ett par ordentliga svängar. Tex hem från svenskakurserna om kvällarna.
Problem: Det är ju så mörkt och jag är ju så trött när dagen är över.
Lösning: Tänk inte, bara KÖR. Och gå hem tar egentligen lika lång tid som bussen.
 
2. Kvällsmålen
Vi äter alldeles för mycket på kvällarna. Det brukar bli rester från lunchen och det är alldeles fel.Visserligen äter vi smalmat på dagarna, men det behövs inte ätas så mycket på kvällarna igen.
Bör: Äta lättare på kvällarna är ett måste.
Problem: Det är ju så härligt att äta när allt är lugnt och skönt på kvällarna och ungarna sover. Njuta.
Lösning: Tänk inte, bara KÖR. Bestäm innan vad som ska ätas; ägg, sallad, sardiner osv njuter man av också ;)
 
3. Lunch-sockersuget
Nu efter julen har det varit lögn-i-sjutton att vänja sig av med chokladen och speciellt efter lunchen när tröttheten slår till och jag måste ladda om och iväg till nästa jobb. Det är ju så gott med choklad efter lunchen. Och jag är ju så värd den.
Bör: INTE äta godis och sötsaker i veckorna.
Problem: Det är ju så GOTT.
Lösning: Tänk inte, bara KÖR. Tugga tuggummi istället och tänk på vågen.
 
Just precis. Fem kilo har smygit sig på så där helt utan att jag tänkt på det. Det är ju så lätt att vänja sig vid dåliga vanor.
Men NU så, nu är jag pepp igen.
Bäst att ta tag i detta medans det bara är FEM kilo.
 
Lycka till!
 
/Y

Kommentarer
Postat av: eastcoastmom i Connecticut

Jepp, det är bättre att sätta igång innan det blir katastrof! Här också. Inte fem kg, men 1.5 och det känns inte bra. Let´s do it!

Svar: Yeh! Let´s do it!!!!!!
Yohanna i Las Palmas

2014-01-29 @ 00:29:29
URL: http://grrringo.blogspot.com
Postat av: Åsa

Okej, jag ska ge dig ett gott råd nu..ett som faktiskt funkar.

Du kan äta ALLT. Rubbet. Men med måtta.
En sak som fungerar är mellanmålsprinscipen.
Frukost, 1 grov skiva bröd, naturell yoghurt, kaffe, avocado el nått. vänta 3 h ät ett mellanmål bestående av avocado, alt en grov skiva bröd lite yoghurt, allt ett äpple. Lunch..vänta 3 h mellanmål Middag, vänta 3 h mellanmål. Nyttiga mellanmål kan du googla fram.

Hemligheten är portionsstl. Jag bytte ut ris mot rött råris, max 2 msk kokt. Så fortsätt och ät av allt, du vet vad som inte är nyttigt att äta och ät små portioner och mellanmål däremellan. Då kommer aldrig suget efter det onyttiga.
Ät långsamt, mättnaden kommer. Jag har minskat mina portioner och blir mätt idag på väldigt små. Tack vara mellanmålen är jag aldrig jättehungrig.
Är du med? det går otroligt fort och jag kan tycka tom det känns tråkigt, MEN tar en liten portion och wooola! Jag är mätt efter den.

Sluta svält, banta el köra på dieter. Hitta en livsstil som håller livet ut istället. Dieter håller i bästa fall ett tag. Men sen då??!

Träningen måste du variera. MÅSTE. Kroppen blir lat av att du kör samma sak dag ut och dag in.

Styrketräning varvat med konditionsträning. Köp dvder för inspo. Du kan göra allt hemma alt. gå på en klass. Låt mannen ta barnen, släpp kontrollen, ni är två i hushållet. Se till att ta Yohannna TID!!
Puss Åsa




Svar: Jag är HELT inne på din linje. Jag ska inte banta utan äta varierat. Min livsstil är hittad, jag ska bara komma på banan igen och följa den. Det är bara de här tre fällorna som jag måste få bukt med.
Yohanna i Las Palmas

2014-01-29 @ 20:08:18
URL: http://sommerseth1.wordpress.com
Postat av: Freja

Ja, den där stressen den är döden för kropp och kondition... När jag nu får lite mer tid så ska jag först vila varmt för det har doktorn ordinerat, men sen, när jag kommit upp en bit, så är nästa grej promenader. Vardagsmotion är det bästa, den där som en får utan att en egentligen tänker på det!

Svar: Stress borde förbjudas!
Yohanna i Las Palmas

2014-01-29 @ 22:32:18
URL: http://frejareddevil.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0