Skrivet den: 2013-11-10 Klockan: 00:40:23

Här har det förberetts inför kommande vecka

....när jag idag knåpade ihop en gigantisk lasagne. 
Det kan vara bra att ha att ta av om det blir stressigt nån dag. 
Eller nån och nån. Denna räcker nog till hela veckan om man hushållar ordentligt ;)











Det jag lärde mig idag och som får bli veckans husmorstips är att om man ska göra en balja bechamelsås är det praktiskt att, efter det första bort-med-mjölklumps-vispandes med visp, gå raskt över till att röra med en slev med en en rak bottenkant, medans man väntar på att det ska koka upp. För att undvika bottenbränning i kastrullen. 

Jäklar vad fort det går att bränna bechamelsås. Och jäklar vad bränt det smakar om såsen då. 

Det sved rejält i snåltarmen när jag var tvungen att spola bort 2 liter sås. 
Nej slev ska det vara. Och röra rejält i botten. 





Annat tips är att man kan ha blåbärssoppepulver i sockerkakssmeten om man vill prova nått nytt. 
Det går så bra så. 

I morgon väntar utflykt med barn och familjer från svenskakurserna. 
Bäst att vara utvilad då. 

/Y

Kommentarer
Postat av: Freja

Så gör jag oxå. Lagar stoooora lass med mat när jag väl lagar mat, och sen äter vi det nån gång mer under veckan när tiden är knapp. Men nu för tiden har jag ett knep till: Barnen har ansvar för varsin middag under veckan, då slipper mamman laga mat två dagar i veckan i alla fall!

Svar: Bra ide! Tror dock inte att det funkar på en 3 och 6-åring ;) Jag får vänta lite. Tååååålamod ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-11-10 @ 23:13:33
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Queen of Kammebornia

Och hjälp vad gott det är med lasagne!

Svar: Jajjemen. Men den måste bli lyckad och det är svårt. Min blev lite torr nu. Mer bechamel behövs tror jag. Det blir till att öva ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-11-10 @ 23:18:46
URL: http://queenofkammebornia.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0