Skrivet den: 2013-05-21 Klockan: 13:33:49

Här kommer ett recept - bacontwistar

....eller jag har egentligen inte en aning om vad dessa heter. Vi såg dem en kväll på TV och jag tänkte att det där ska väl inte vara så himla svårt att knåpa ihop.
 
Men det var länge sedan jag hade något recept här och när jag ändå provade något nytt i lördags OCH de blev bra OCH jag tog kort OCH kommer ihåg hur jag gjorde dem, så passar jag på att dela med mig av något SKETAGOTT.
Och säkert jätteonyttigt ;)
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag kallar dem för Bacon-twistar.
 
- Färdig fryst smördeg i plattor.
- Ta ut och låt plattorna tina cirkus en halvtimme innan.
- Veckla ut plattan och pensla dijonsenap på. Hur mycket beror på HUR mycket man tycker om senapssmaken. Men det var kanske uppenbart ;) Jag tog en tunn strykning och det märktes INTE alls :(
- Strö över ett lager riven ost.
- Placera ut bacon i rader över plattan.
- Nu måste degen in i kylen en sväng för att stelna till sig lite. Cirkus en halvtimme.
- Skär långa remsor utefter baconet.
- Vrid ihop den som korkskruvar. Det är bra att sno ihop dem riktigt ordentligt eftersom de kommer att veckla ut sig och pösa upp i ugnen.
- Pensla med ett uppvispat ägg.
- In i ugnen 200 grader tills de pöst upp och blivit gyllengula. Runt en 20 minuter.
 
Nu verkar det inte bättre än att jag inte tog något kort på dem när de väl var färdiga. Mitt i villervallen av all eurovision och allt.
Men de blev jättegoda och det bästa var att jag förberedde två plåtar, men folk ville bara ha en omgång (väldigt mättande) så den andra stog i kylen över natten och så gjorde jag dem dagen där på. Det märktes inte alls att de stått. Kanske blev de ÄNNU bättre då ;)
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Freja

Låter smaskens!

Svar: Det var det. Jag lovar. Sitter och tänker förbjudna tankar om dem just nu till och med ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-05-21 @ 19:16:45
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Mor o Far

Låter mumsigt.

Svar: Smask!
Yohanna i Las Palmas

2013-05-21 @ 20:36:06
Postat av: Anonym

Nu äter jag ju inte bacon men jag blir ändå frestad att prova detta med något annat i. Ska bara fundera ut vad... :)

Svar: Ja det kan säkert bli gott med andra saker. Bara plocka bort baconet tex. Eller pesto och ost. Eller......? Säj till om du hittar på nåt gott.
Yohanna i Las Palmas

2013-05-21 @ 20:36:42
Postat av: Ansibecki

mitt namn föll visst bort men det var jag som skrev förra kommentaren

Svar: Alltid skönt att veta ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-05-21 @ 20:37:10
URL: http://www.ansibecki.blogspot.com
Postat av: AnneliH

Mums!!! Tack för tipset..det måste jag absolut testa. Älskar ost och bacon :) Man kan ju göra ostchips :)

Svar: Berätta hur det gick, om du provade att göra dem.
Yohanna i Las Palmas

2013-05-22 @ 13:15:34
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0