Skrivet den: 2013-01-16 Klockan: 00:06:00

Sammanställning av Real Life - Julen 2012

Jag har fått bort EN av fem advetsljusstakar.
Granen står kvar men jag vägrar att tända den, då kommer jag aldrig att kunna ta bort den.
Och amaryllisen har skjutit ett nytt skott. Blir den en ANDRA omgång på den?
 
Ja julen här tar lika lång tid på sig att tas bort som att komma fram ;)
 
Det är dags för sammanställningen av veckans Real Life som handlade om att knyta ihop Julen 2012.
 
 
 
 
Och nu hade jag tänkt att jag också skulle komma till skott och svara på frågeställningarna som alla andra som är med:
 
- Har du plockat bort julen?
Jag håller som sagt på. Eftersom helgen >>> blev så fullspäckad helt plötsligt så gick det inte att få bort allt i ett naffs, som var tanken.
Och konstigt nog så BRUKAR det bli så för mig ;)
 
- När tar du fram vs. när tar du bort julen?
Ja, planen, den berömda planen ;) är att ta fram adventsljustakarna till advent och resten + granen dan före dopparedagen. Jag brukar ALLTID bli försenad och till och med året då jag var gravid med Irma >>> stog jag på självaste JULAFTONEN och plockade fram. Så även i år.
 
Borttagandet ska ske, återigen enligt den berömda planen, under helgen som infaller närmast 20:dag Knut. Men har jag lyckats med det något år?
Nu står allt framme, halvborttaget och väntar på att bli nedpackat.
Livet kom emellan ;)
 
- Vad var speciellt med julen 2012?
Ja DET har väl inte undgått någon >>> - Sverigeresan :D
 
- Hur känner du inför julen?
Jag ÄLSKAR julen, att tänka på julen, att leva julen och att planera julen. Jag HATAR julaftonen tills allt står på bordet och vi är klara, DÅ kan jag slappna av och stressångesten rinner av mig. DÅ är det försent för att göra något annat än att njuta.
Stackars min familj som måste stå ut med mig ;)
 
- Bästa och sämsta med jul?
Bästa är stämningen, förväntan och dofter/smakerna.
Sämst är som sagt kraven, stressen och alla pengar som går åt.
 
- Vad är det som MÅSTE hinnas/vara/göras/ätas osv till jul?
Här är det ju en MASSA för mig och jag vet inte varför. Kanske har jag gjort upp ett scenario i huvudet som jag måste ha det som.
Men varför?
Familjen kan man ju tycka vara det viktigaste. Men här har jag lärt mig fira jul UTAN min familj....den i Sverige. Och här jobbar man på julaftonen och Älsklingen kommer hem sent, så den dagen firad jag inte ens med MIN familj. Och det har gått bra ändå.
 
Annars så vill jag ha stakarna och stjärnorna, ljusen, glöggen - som jag föresten inte drack någon gång hemma hos mig detta år, skinkan - som bara är ju så där riktigt god precis direkt efter griljeringen, sillen - som jag bara får en LITEN svindyr burk av från IKEA, Alladinasken (varför ska jag ha den? Jag gillar ju ändå bara gräddnogaten, FYRA av två hela lager), JULGRANEN - den skulle kunna ersätta allt annat pynt, mina jullimpor, lussebullar och pepparkakor kan man leva utan om det blir tidsbrist ;) och så julmusiken, som visst gick bra att leva utan för den har vi inte spelat så mycket här hemma i år. Faktiskt så att vi spelat mer julmusik EFTER julen än under den ;9
Så jag vet egentligen inte.
Man kanske borde ta sig en funderare.
 
- Och klapparna, är det verkligen roligare att ge än att få?
Jag ska väl vara ärlig då och erkänna: jag tycker att det är roligare att få än att ge. Är jag en dålig människa nu?
Men då ska det vara rätt julklapp som man vill ha och behöver och HUR lätt är det för givaren?
Bäst är att skita i det, eller att göra som jag gjorde denna julen och köpa julklapparna till mig själv, själv. Och så får Älsklingen slå in dem åt mig.
Jag har för höga förväntningar, känslan lever kvar från barndomen då ALLT var möjligt.
Och så blir jag besviken.
Och får dåligt samvete för alla dessa pengar som spenderats till ingen nytta.
Jag vill egentligen bara ha presentkort, men det vill ju ingen ge bort ;)
 
Nej bort med julklapparna till mig och låt mig få ett eget jobb så jag kan tjäna mig mina egna pengar och köpa mig själv det jag vill, NÄR jag vill ;)
 
 
- Miriams speciella med julen 2012 var att allihopa var lediga så mycket tillsammans. Inte så ofta men ack så trevligt. Nära och kära är viktigt under julen.
 
- Jennys speciella med julen 2012 får väl bli hennes kunsgran och hennes nya ljusslingor från USA som lät vänta på sig. Granen sparkades ut förra veckan men eftersom den skött sig så bra och inte barrat så får den nu stå i snödrinvan utanför knuten. Vilket pris ;)
 
- AnneliHs speciella med julen 2012 var nog att den aldrig plockades fram och att det inte hände något speciellt över huvud taget. Fast DET kanske inte var så speciellt för just denna julen ;)
 
- Frejas speciella med julen 2012 var att den blev hennes livs BÄSTA jul. Ungarna planerade den och det blev en jul som inte hade mycket gemensamt med en "vanlig" jul. Nya traditioner är bäst tycker Freja, OM det nu ska vara traditioner.
 
- Dagliga Ljusglimtars speciella med julen 2012 var att HELA familjen drog i väg till Florida precis efter jul och över nyår. Detta gör att det känns som att de inte riktigt firat jul i år och jag kan bara hålla med om att en julresa hemifrån förkortar och förändrar julen avsevärt.
 
- Gardenhouses speciella med julen 2012 var något som endast händer vartannat år - att HELA familjen firar tillsammans. Återigen nära och kära tillsammans som är så viktigt, och då inte bARA vid jul, men kanske lite speciellt just då.
 
Tack alla för era insattser - som vanligt.
Och NU, nu tycker jag och nu LOVAR jag att vi knyter ihop och stuvar undan julen.....för den här gången ;)
 
/Y
 
PS Ansibecki hoppar med här. Hon har fortfarande inte fått ordning på dagarna efter jullovet ;) DS

Kommentarer
Postat av: Gardenhouse

Tack själv för ett alltid lika trevligt inslag i veckan!
Ha det fint,
Sussi

Svar: Detsamma, detsamma ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-01-16 @ 06:12:57
URL: http://www.gardenhouse.blogg.se
Postat av: AnneliH

Härlig sammanställning som vanligt! Nu är det bara att vänta in nästa jul och se om man kan göra något annorlunda av den :) Ha en fin dag!

Svar: Man kan ju ha som MÅL att göra något nytt varje år. DET måste jag komma ihåg till nästa jul och köra en RL om det ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-01-16 @ 07:05:25
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Marie-Louise

hahaha vi har också julsaker kvar, men granen är borta faktiskt. Ni kanske kan ha kvar julgranen till nästa jul ;) Kram

Svar: Skulle faktiskt inte vara sån dum ide att ha kvar granen ;) OM den inte stog ivägen....
Yohanna i Las Palmas

2013-01-16 @ 08:23:22
URL: http://www.madredetres.blogg.se
Postat av: Freja

Ohh, så kul att äntligen vara med igen! Det här borde jag ha med på mina mål för året, att delta i fler real life, jag har missat lite här i början av året... Kanonsammanställning som vanligt!

Svar: Absolut! Sktiv upp på mållistan BUMS.
Yohanna i Las Palmas

2013-01-16 @ 18:58:58
URL: http://frejareddevil.wordpress.com/
Postat av: Dagliga Ljusglimtar

Ja att resa var underbart men jag gillar trots allt vår jul!! Vilken fantastisk gran ni hade, förstår att du vill ha den kvar!

Svar: Ja den här granen är den BÄSTA jag haft i mitt liv och aldrig trodde jag väl att jag skulle ha en Disneygran i mitt hem ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-01-16 @ 19:03:57
URL: http://dagligaljusglimtar.blogspot.se/
Postat av: Ansibecki

Haha. Jag får be om ursäkt, jag läste lite slarvigt och fick bara med att du gör sammanställningen på onsdag kväll. Men var det inte onsdagar förr? Jag är nästan helt säker på det. Eller har jag alltid varit försenad? Ha en bra dag! :)

Svar: Nu när du säjer så där så blir jag faktiskt lite osäker också. Det är MYCKET möjligt att jag blandtat ihop saker och ting så här i jullovstider. Får undersöka saken.
Yohanna i Las Palmas

2013-01-17 @ 06:56:34
URL: http://www.ansibecki.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0