Skrivet den: 2013-02-05 Klockan: 23:58:19

Dagens smallunch: Fusk-indisk gryta

 
Förr-förra helgen så åt vi så smaskigt hemma hos C >>> som öppnade en färdig burk indisk sås och blandade med makaroner och köttbullar.
Svårare än så behöver det inte vara.
 
Jag älskar indisk mat. Jag älskar hur det smakar så MYCKET och av så MÅNGA olika saker. Det blir liksom en smakexplosion i munnen.
Härligt!
 
Men indisk mat, och gärna då sån färdig på burk, är ganska så fettig. Indisk matlagning baserar sig ju på ghe >>> som är klarar smör och är.....FETT ;)
Klart att det smakar så gott då. Fett är en naturlig smakbärare och får smaker att BLOMMA ut och smaka bättre. Tex vanligt potatismos blir UNDERBART med en klick smör i ;)
 
Men jag blev i alla fall störtsugen på indisk mat och knåpade ihop en fusk-gryta med gömda grönsaker som nog inte borde vara så kaloririk.
 
 
 
FUSK-INDISK GRYTA
I en kastrull:
3 burkar krossade tomater
1 burk med vatten
2 påsar frysta grönsaker (jag använder grillade av: lök, paprika gul & röd, aubergine och squash)
ett par skedar färdig indisk kryddpasta, denna var Korma.
 
Koka ihop och mixa, fast inte så mycket, lite chunkey.
 
Strimla kalkon-kött och häll i såsen som får småputtra lite.
Smaka av.
 
Servera med ris som fått koka med kycklingbuljongtärning, en kanelstång och en sked graham masala-krydda.
 
Fixat och klart.
 
 
 
 
Kalasgott och lagom indiskt. Ungarna fick en STOR klick kräm fräs i för att mildra smaken och jag som försöker undvika kolhydrater på kvällarna åt en tallrik sås med kött bara då.
 
Kan mycket gärna bli bjudmat, men med lite nan-bröd och nån gurkraijta till kanske.
Det blir 4 **** av fem igen.
 
/Y

Kommentarer
Postat av: AnneliH

Åh...det såg himla enkelt och gott ut!

Svar: Och DET vara det ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-02-06 @ 06:43:10
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Kenneth

såg väldigt gott ut.

Förresten tips på bra o billig övernattning, vi är på väg ner mot teneriffa men flyger via las palmas o behöver en övernattning på väg ner o en på väg hem :)

Svar: Uff en billig övernattning. Nu är ju inte jag någon som sover på hotell så jädra ofta, men....Hur länge kommer ni? Bara ett par timmar eller vill ni in till stan och uppleva den? Annars finns det ett hotell nära flygplatsen tror jag.
Yohanna i Las Palmas

2013-02-06 @ 07:30:13
URL: http://rothvoss.blogspot.se/
Postat av: Åsa

Men vad gott det lät! Och enkelt!!
Den skall jag testa nästa lediga helg.
kram på dej!

Svar: Gott OCH enkelt, det är mina ledord ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-02-06 @ 09:50:14
URL: http://asassecondtime.blogspot.se
Postat av: Jenny

Ser ut som en gryta i min smak.

Svar: Jo då, det kan det säker vara ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-02-07 @ 10:35:30
Postat av: Åsa

Nu har jag kopierat ditt recept. Skall handla nu, och laga till denna gryta i kväll!

Svar: Åh vad spännande. Hör av dig efteråt och berätta hur det gick. Jättegott tyckte jag.
Yohanna i Las Palmas

2013-02-22 @ 12:16:12
URL: http://asassecondtime.blogspot.se
Postat av: Åsa

Jättegott tyckte både maken och jag. Och så har vi rester tills i morgon!! =)

Svar: Åh så roligt att höra att ni gillade det.
Yohanna i Las Palmas

2013-02-22 @ 20:31:46
URL: http://asassecondtime.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0