Skrivet den: 2013-12-27 Klockan: 01:15:57

Här njuter vi av choklad

...och det kunde man ju hoppa upp och sätta sig på att man skulle bli påkommen med skägget i brevlådan, handen i kakburken eller som i detta fallet handen i pralinskålen. Precis när vi skulle sjunka ner i soffan Älsklingen och jag och unna oss några av de goda, men ACK så dyra chokladpraliner som jag ska berätta om nu.
 
 
 
 
Guldklimpen kom ut-tassandes i vardagsrummet och tog oss på bar gärning och det blev ett jäkla ramaskri när han insåg att han inte skulle få vara med på kalaset.
Gråt och tandagnisslan så jag tror att även grannarna på nionde våningen (vi bor på andra) blev medvetna om problemet.
Jäklar vad den ungen kan spela teater.
Det verkade som att vi tagit ifrån honom alla julklapparna och gett till hans värsta fiende (som ju är hans lillasyster enligt honom själv...).
 
Det var ingen annan ide än att låta honom komma ut och smälla i sig ett gäng praliner och jag hatar när det blir så, att ungarna vinner. Men det går inte att ha en 6-åring ylandes klockan 10 på kvällen att hans föräldrar inte älskar honom etc. etc. och samtidigt försöka att ha förståndet i behåll och lillasyster sovandes.
Men inte blev det nån njutning för honom.
Han fick klämma i sig så många att han inte ville ha några fler och så hoppas jag att det där chokladsuget är över...
....för alltid ;)
Och så DUBBEL tandborstning på det.
 
Och sen hade vi ett snack om att mammor och pappor även de behöver få sitta i lugn o ro i soffan om kvällarna utan att behöva tjaffsa med ungar hela tiden.
Det gick in.
Men om jag känner 6-åringar rätt, och till råga på detta även manliga sådana, så rann det ut lika fort igen på andra sidan.
Jag kan tala mig blå i ansiktet om allt mellan himmel och jord. Det stannar bara kvar konstiga fragment i alla fall av det jag sagt som inte har nån mening med något alls att göra.
 
Men men, det var inte det jag skulle tala om idag utan....
....CHOKLADASKAR!
 
 
 
 
Ända sedan min barndom så har jularna varit förknippade med chokladaskar. Mina föräldrar fick alltid en massa chokladaskar under julen som vi alla fick smaska på av hjärtans lust.
Det var Aladin, och Paradis och nån med som var platt och OTROLIGT stor......kommer inte ihåg vad den heter.
 
Så jag har alltid velat ha en chokladask till jul. Till och med tvingat föräldrarna att skicka hit en per post eller smuggla hit via resväskan.
Förra året till exempel >>>
 
Men förra julen så tog jag mig en ransakare angående den däringa chokladasken:
- Hur många bitar i den där asken är det som jag egentligen gillar?
 
Egentligen bara EN - gräddnogaten.
Resten tvingar man i sig för att det inte ska gå till spillo.
Vilken galenskap.
 
Så i år bestämde jag mig för att jag bara skulle köpa de bitar som jag tycker om.
Nu är det ju så att ingen chokladask går att köpa i lösvikt.
Ett tips till de som gör chokladaskar: börja att sälja bitarna i lösvikt, eller gör din egna chokladask. (jag vill dock ha provision på den iden).
Så såg jag det på TV: Lind säljer sina praliner i olika smaker och i lösvikt till det otroliga priset av TJUGOSJU euro kilot.
Som hittat!
 
Not...
Men jag unnade mig det.
Vi tog en provsmakarkväll här med en pralin av varje sort och fick fram våra favoriter. Och av dem så slog jag till på, ja inte ett KILO men bra nära.
Så nu har vi en skål (chokladask) med BARA goda bitar i.
Inget smygande med andra lagret och inget kastande av äckliga bitar i slutet av julen.
Bara riktig njutning.
 
 
 
 
Ja fast inte ikväll då då det blev gråt- och tandagnisslan.
 
Vilken är din favorit i chokladasken?
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Lisbeth

I Alladin är det körsbäret och Likörtryffeln utan tvekan! Och som tur är gillar ingen annan dem :D
God Fortsättning på helgerna!
Kram

Svar: Nej HUVALIGEN, de får du har för dig själv ;) De pralinerna trodde jag var dem som ingen tyckte om. Vilken tur för dig ja ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-12-27 @ 02:01:45
URL: http://www.bettans-place.blogspot.com
Postat av: Annelie

I Alladin ogillar jag alla mörka så jag köper bara den med ljus choklad och i den är det nog alla som går i men den här julen tycker jag inte att det är så gott. Men en annan sak som jag har tänkt på är att när man plockar plockgodis så plockar man ju det godis man tycker om men ändå finns det bitar kvar som man tycker mindre om ;)

Svar: Jag vill också bara ha ljusa. Om det inte är mint-fyllning, då går mörka bra.
Yohanna i Las Palmas

2013-12-27 @ 09:50:25
URL: http://anneliestankar.wordpress.com
Postat av: Annelie

Och just det, det verkar som barn har paraboler till öron när det gäller att höra när man ska ha egentid med något gott, även mina stora barn kommer när jag har tänkt att ha lite gott för mig själv framför något bra på teve :)

Svar: Åååå nej! Jag hoppades att det skulle växa ifrån dem ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-12-27 @ 09:52:39
URL: http://anneliestankar.wordpress.com
Postat av: Freja

Åhh, choklad... Vi har en hel del liggande här hemma, men min mage krånglar så jag äör inte det minsta sugen på choklad. Så surt!

Svar: Suuuuurt! Inte kunna äta choklad på julen. Vilken misär ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-12-27 @ 19:14:49
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Ruth i Virginia

Gillar praliner som är helt och hållet choklad;
inga fyllningar utom de gamla punchflaskorna. Gud va´ goa dom var! Tryffel och lite mandelmassa är OK; absolut inga nötter el. kokosflingor.

Faktum är att jag gillar chokladkakor allra bäst, helst mörk choklad; för då vet jag vad jag får.

Svar: Ha ha tänk vad olika. Jag är precis tvärt-om. Massa fyllningar, absolut INGEN spritsmak och hatar mörk choklad ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-12-27 @ 21:55:43
Postat av: Ruth i Virginia

Vi skulle säkert komma bra överens, iaf, tror jag.
:) :) :)

Svar: Just precis därför nog. För vi skulle inte slått om samma praliner i asken ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-12-28 @ 15:26:33
Postat av: Ruth i Virginia

Good one, Yohanna! Tillsammans kunde vi mörda en choladask "in no time flat". :)

Önskar dej ett fint NYTT ÅR med många goda
nya erfarenheter. Barnen blir mer självständiga. Du blir säkrare på ditt jobb, och "den ljusnande framtid" är din. Halleluja!!!

Svar: Halleluja på den! Och gott nytt år till dig också.
Yohanna i Las Palmas

2013-12-31 @ 04:12:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0