Skrivet den: 2013-08-27 Klockan: 15:34:33

Semester dag 22 - med lite bakiskänsla

Hela måndagen gick åt att bearbeta chocken över att vi varit på så roligt bröllop dagen innan och det låg en liten sorglig känsla över dagen över att det redan var över.

Det brukar bli så när man varit med om något roligt, vad fort det gick.

Och lite bakis var jag allt.
Ja tänk.
Hu jeda mig.
Vi drack sprit på ett bröllop. Som var på en söndag. Mitt på dagen. Och mitt ibland alla barn.

Nu får väl alla moralkärringar vatten på kvarnen, men jag drack faktiskt fastän jag hade ungarna med mig. Och jag blev nog lite glad i hatten.
Men det var ingen fara med det.

Vet ni, och det är en av sakerna som jag nog borde ta upp på min lista över positiva saker med att flytta hit, spanjorerna har en jäkla bra inställning till alkohol.
Man dricker för att det är trevligt och inte för att bli kalaspackad.

Det var fri bar och vin, öl och annat dricka serverades av kypare vid fint iordningställda minibarer. Alla var rusiga och glada över det fina de fått vara med av men INGENSTANS såg man någon som var full, som satt i ett hörn och grät eller ragglade omkring och spydde.
Jag såg INGEN fylla någonstans. Och då höll ändå festen på ända in på natten.

Det hade ALDRIG hänt i Sverige.

För det första hade ingen vågat dricka med barnen med sig. Tänk om någon såg en. Tänk om socialen kom.
För det andra, om någon haft mage att servera alkohol mitt på dagen och till råga på allt GRATIS, så hade man definitivt sett folk liggandes i hörnen och spy eller raggla omkring och vara asjobbiga. Man måste ju passa på medans det är gratis, verkar vara svenskens motto.
Jag har ju sett turisterna när de kommer hit ner på semester och får syn på all billig sprit. Då sköna jag.

Så lite bakis var jag allt igår. Men det gjorde inget. Alla barnen kom med hem igen....;)

/Y

.


Kommentarer
Postat av: Ruth i Virginia

Hahaha - Ja, det är verkligen underligt att svenskarna tycker det är omoraliskt (?) att dricka mitt på dan och nästan alldeles omöjligt om det inte är fredag eller lördagkväll.
Låter som om du hade en underbar upplevelse, och hela familjen var med.
"Open bar" är vågat, om gästerna inte vet var gränsen går. Glad att ni hade så trevligt.

Svar: Här visste alla var gränserna gick och det var INGEN som var ens lite överförfriskad. Bara glada ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-08-27 @ 16:34:47
Postat av: Freja

Så roligt med ett uppfriskande bröllop, som blev bättre än du förväntat dig!

Svar: Ja det blev verkligen en rolig överaskning.
Yohanna i Las Palmas

2013-08-27 @ 23:39:53
URL: http://frejareddevil.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0