Skrivet den: 2013-04-23 Klockan: 22:34:33

Här kommer mina tårtor och bullar

Egentligen är det inget att skryta med eller något spänande att berätta, men eftersom det är så annorlunda mot vad som finns här så blev det automatiskt en succé.
 
 
 
 
Här bakar man inte så mycket. Men man är enna jäklar på att handla på kondis ;)
Jag har sett till en hemmagjord sockerkaka eller två och några speciella julkakor som bakats hemma. Men inget bröd. Och kanelbullar har jag inte ens sett några. Det närmaste är en slags vetefläta med choklad och valnötter som finns på kondiset.
Bortabakat är mest poppis här.
Och speciellt födelsedagstårtor då.
 
Vad?
 
Jo efter att ha bjudit på hemmafixad tårta och nybakta kanelbullar på Guldklimpens födelsedagskalas >>>, så fick jag en beställning av min väninna C till hennes sons kalas som var i lördags.
TRE tårtor och SJUTTIO bullar ville hon ha.
 
Det fixar jag i ett naffs sa jag till henne och hon tyckte att lika väl som att betala dyra pengar till kondis för födelsedagstårtorna så kunde hon betala mig och få hembakt istället.
Och jag höll med ;)
 
Så i fredags natt höll jag på.
Eller jag började ju faktiskt under fredagsmyset när ungarna satt i badet och smaskade chippa. Det tog sina rediga timmar, för bullar ska ju jästa till dubbel storlek både en och två gånger.
Men klockan ett var jag klar och då fanns det 95 stycken kanelbullar, två tårtor färdiga för garnering i kylen och en semmelbulle som skulle fyllas med mandelmassa dagen därpå.
 
 
 
 
Det VIKTIGASTE: ett recept, alla ingredienser på plats och en tom arbetsyta att hålla till på.
Man kan.....instagramma och fota under tiden också. Det gör det hela lite roligare ;)
 
 
 
Och EXTRA trevligt var det att Älsklingen satte sig med mig i köket när ungarna somnat och började att klista trasiga leksaker i "laga-när-vi-får-tid-lådan". Det kändes nästan som lite Emil i Lönneberga när hela familjen var samlad i köket om vinterkvällarna för att pyssla tillsammans.
Tänk vad man får vara med om, OM man inte sätter på TV:n ;)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dagen därpå (lördagen) Fanns det ingen tid för morgonrunda. Nej upp på stört och garnera tårtor och gräva ut innehåll i semmelbulle.
Klockan ett SKULLE vi ha varit där ;)
 
Värmeböljan hade börjat och EN sak lärde jag mig om tårtgarnering: grädde och tårta måste vara RIKTIGT kylskåpskalla när de ska mötas, annars så blir det INGET bra resultat alls. Och varm grädde fungerar inget bra att vispa.
Så, då har jag lärt mig det.
Den hårda vägen ;)
 
 
 
Jordgubbstårta
- Färdigköpta tårtbottnar (ja ja jag SKA lära mig att baka egna, de blir så mycket bättre, har jag hört ;) Men jag måste skaffa mig en frys att ha dem i för man kan inte baka hundra stycken på en gång om man behöver).
- Fyll med jordgubbsmarmelad.
- Fyll med nutellakräm.
Garnera med vispad grädde och skivade jordgubbar.
 
 
 
Chokladtårta
- Färdigköpta tårtbottnar igen ;)
- Fyll med nutellakräm.
- Fyll med chokladpudding. MÅSTE vara hård koncistens annars så kläms den ut mellan bottnarna.
Garnera med nutellakräm på sidorna och vispad grädde på toppen. Riv över en massa choklad. Nästa gång ska jag prova att ha tre olika sorter - mörk - ljus och vit.
 
 
 
Semmeltårta
- Gör en STOR bulle av halva kanelbulledegen när du gör bullar.
- Skär av locket på bullen och gröp ur innehållet i bullen i en bunke.
- Blanda med mandelmassa eller mandelkräm som det bara finns här.
- Häll tillbaka mandel-bulle-brödet tillbaka i bullen.
- Häll på en massa vispad grädde.
Lägg på locket och pudra över vanlijsocker.
 
 
Sedan hivade vi in oss alla i Oceanångaren, jag själv längst bak balanserandes två tårtor i knät, och drog vidare på pool-födelsedags-kalas som blev tvärlyckat.
 
 
 
 
 
 
Men mer om det en annan dag...
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Emelie

Jösses vad du har ståt i! Dom låter smarriga allihop!
Kram

Svar: Det blev inte en smula kvar kan jag berätta ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-04-23 @ 23:19:54
URL: http://undermyumbrella.se
Postat av: AnneliH

Mums vad goda de ser ut! Vilket jobb!

Svar: Ja det var lite stressigt där ett tag men lite som meditation också på samma sätt ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-04-24 @ 07:09:06
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Jessica Högberg

Det är ju härligt med hembakt=)) Förstår att det blev lyckat!

Svar: Härligt härligt!
Yohanna i Las Palmas

2013-04-24 @ 12:12:35
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: Mor o Far

Hoppas beställningarna rullar in nu, du är ju proffs på bullar o tårtor, o så många kalas som ni har där nere. Catering, skulle väl passa. KRAMIS

Svar: Inga beställningar än. KAN bero på att jag inte delat ut något telefonrummer att ringa in dem på ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-04-24 @ 17:44:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0