Skrivet den: 2012-10-28 Klockan: 00:53:00

Real Life - Halloween

Jag fick en frâga i förra veckan om Halloween är stort här pâ Gran Canaria och det kan jag väl inte pâstâ att det är. Vi har till exempel inte fâtt besök av nâgot som helst monster med frâgan "truco o trato" (översättning överflödig), hitintills ska jag väl tillägga. Det kan ju hända att detta âr blir en fullkomlig anstormning.
Sânt kan man ju aldrig veta i förväg.
Men jag har min hemmagjorda pumpagodisskâl förberedd ifall att ;)
 
Det är dags för veckans utmaning Real Life, en grej som jag kör varje vecka om att berätta om hur det är PÂ RIKTIGT i vâra liv. Och denna veckan tänkte jag att vi skulla tala lite om Halloween, eller Alla helgon, eller hösthögtid, vad vi nu ska kalla det som kommer denna veckan.
Utmaningen som NATURLIGTVIS alla är välkomna att deltaga i. Om Real Life och vad det innebär kan man läsa här. >>> Och de andra utmaningarna kan man se här. >>>
 
 
 
 
Nej Halloween är inte stort här, men pâ frammarsh. Inte ens i Sverige var det speciellt stort när jag bodde där. Tror att vi anordnade nân Halloweenfest nân gâng eller om jag blandar ihop det med pâskhäxeri .
Det var ju sâ länge sedan ;)
 
Men jag har alltid tyckt att det verkade vara en rolig grej och jag har ju alltid tyckt om att fira och klä ut mig. Och har man barn sâ är det väl oundvikligt att man blir jättepoppis som förälder om man förslâr att vi ska fixa nân form av jippo som innehâller förklädnad och GODIS ;)
Och vem vill inte vara poppisförälder? ;)
 
Men jag tror att det kanske blir lite extra viktigt med högtider och traditioner när man bor i främmande land och vill hâlla kvar sina gamla sätt och tillfällen att fira. Även om  jag i detta faller alltsâ inte hade firat nâgot i Sverige innan flytt.
Men vi blev ett gäng mammor här, tillika majoriteten utlänningar eller inflyttade till Gran Canaria, som firade lite spontat förra âret >>> och jag hoppas att det fortsätter här nân dag nästa vecka.
 
Jag har ocksâ alltid tyckt att alla helgons är en fin högtid och sâ mysigt med alla ljus pâ kyrkogârden i mörkret. Men annat firade var det väl inte just denna högtiden för just mig i Sverige. Jag är lyckligt lottad, och nu ett STORT peppar peppar ta i trä, som inte har nâgra och inte hade nâgra heller pâ den tiden i hemlandet, skäl att gâ till kyrkogârden. Och jag hoppas pâ att det ska förbli sâ för en LÂNG tid framöver.
Förlust av nâgon kär och sorg är nâgot som jag hyser stor rädsla och stor respekt inför.
 
Sâ jag ville "hitta pâ" lite egna traditioner med min nya familj och det vi nu gör, som inte är nâgot hemskt avancerat men fruktansvärt mysigt är att vi klär om vardagrummet, frân sommarutstyrsel till Halloweenskräck. De tända ljusen kommer fram, en pumpa har karvats ut >>> men detta âr blev den alltsâ utbytt mot vâr hemmagjorda, spindelnät hängs upp och alla monster frân leklâdan fâr komma pâ hedersplats. Dessutom sâ började vi förra âret med att träffas med mammorna för en picnic i parken, barnen utklädda och lekte och ât godis.
I âr är det ju dessutom helgdag, alla helgons, pâ torsdagen sâ onsdagen har ju alla förutsättningar för att bli en kalasdag ;)
 
 
Sâ om vi skulle tala lite om detta:
- "Firar" ni Halloween alt. Alla helgons?
- Varför alt. varför inte?
- Hur firar ni?
- Vad tycker du om denna högtid?
- Har du râkat ut för nâgot bus eller hör talas om nâgot?
- Bästa utklädnaden för ett kalas?
 
Som vanligt så skriv och berätta på din blogg tills pâ onsdag, om det du VILL berätta om, fota om du vill. Och lämna länken här i en kommentar till detta inlägg.
På onsdag kväll gör jag en sammanställning, så att vi alla kan gå in och kolla hos varandra.
 
/Y
 
 

Kommentarer
Postat av: Tjollan

Synd att man ska ha en blogg :-) hade gärna skrivit lite ändå :-)Så jag gör en liten notering här om det är ok.
Jag tycker att det är bra att man har särat på Halloween som var i helgen och Allhelgona som är till helgen så att dom som vill busa och har kul får busa men samtidigt inte stöter sig med dom som vill ha en lugn kväll och tänder ljus på gravarna.

Svar: Det är klart att det är ok. Ju fler som berättar desto roligare är det. Och det var en väldigt KLOK kommentar du kom med. Den får jag ta upp i sammanställningen. Tack!
Yohanna i Las Palmas

2012-10-28 @ 11:24:43
Postat av: Jenny

Halloj gumman!
Här kommer mitt lilla bidrag:
http://jennysviktigaliv.blogg.se/2012/october/real-life-halloween.html
Ja du... vi hade en helt uuundeeerbaaar helg i Stavanger och den "lever" vi länge på i höstmörkret!
kram kram

Svar: Det förstår jag. Jag blev inte ett dugg avis ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-10-31 @ 01:14:30
URL: http://jennysviktigaliv.blogg.se
Postat av: Wildrose

Nu har jag bloggat om det ;)

http://wildrose.blogg.se/?tmp=62545

2012-10-31 @ 11:03:32
URL: http://wildrose.blogg.se/
Postat av: Miriam

Fick allt ihop ett litet inlägg!=)
http://bamsebusfunderingar.blogspot.se/2012/10/real-life-halloween.html
Kram kram Miriam

2012-10-31 @ 13:49:02
URL: http://bamsebusfunderingar.blogspot.com/
Postat av: Dagliga ljusglimtar

Här kommer mitt bidrag!

http://dagligaljusglimtar.blogspot.se/2012/10/halloween-real-life.html

2012-10-31 @ 14:53:22
URL: http://dagligaljusglimtar.blogspot.se/
Postat av: Ansibecki

Här kommer mitt bidrag http://ansibecki.blogspot.se/2012/10/real-life-halloween.html

Ha en fin kväll!

2012-10-31 @ 20:51:41
URL: http://www.ansibecki.blogspot.com
Postat av: Gardenhouse

Här skickar jag mitt bidrag!
Hoppas halloween firandet för dig blev vad du hoppats på...och ny frisyr då kanske?
Kram Sussi

2012-10-31 @ 21:10:02
URL: http://www.gardenhouse.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0