Skrivet den: 2012-11-20 Klockan: 00:58:46

Här funderas det på reglers vikt

....för allt som oftast så tycker jag att jag stångar mig blodig på att försöka upprätthålla vissa fundamentala regler i barnuppfostringen:
- bara äta godis på lördagar.
- inte titta för mycket på TV.
- inte slåss.
- tvätta händerna efter toabesök.
- inte bli arg när man måste sluta spela dataspel.
- inte bli arg över huvud taget, speciellt inte kasta sig ner på golvet och skrika hysteriskt då.
- borsta tänderna.
- använda toapapper.
- inte säja att maten är äcklig innan man har smakat och åtmindstånde smaka på allt på tallriken.
- inte svära eller säja andra "fula" ord.
- inte avbryta pågåenda samtal utan vänta på sin tur.
osv osv.
 
Ni vet, sånna där regler som SKA följas, men som inte finns att läsa någonstans i nån regelbok eller nån ens vet vem det är som hittat på dem. Som man ska lära skitungarna, men som tar så HIMLA mycket energi och ork eftersom lärjungarna inte precis är speciellt hjälpsamma eller tjänstvilliga på dessa punkter.
 
 
 
 
"Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv." är ett väldigt känt citat från Astrid Lindgren som man kan se här och var när folk talar om barnuppfostran.
Men jag fattar det verkligen inte.
Vad menar hon?
Ska man bara strunta i alla regler och uppfostringar och bara låta barnen utvecklas som sig själva och göra som de vill?
 
För MER än en gång har jag verkligen frågat mig själv varför jag håller på med dessa regler och förmaningar. Det blir ju bara gråt och tandagnisslan här hemma.
Är det verkligen värt det?
Hur vore det egentligen om jag bara skulle släppa allt fritt och låta det flyta på som det funkar bäst, det som ger minst friktioner i vardagen.
Jag menar detta är ju livet, det ska ju levas, njutas av. Inte bråkas och lidas fram.
Herre gud, vad skulle det göra om vi åt korv och makaroner eller pannkakor varenda dag.
Om skitungarna fick äta godis så fort de blev sugna.
Om de fick slåss med varandra tills de tröttnade.
Se på TV tills ögonen trillade ur.
Spela dataspel tills det inte längre var något spännande.
Skulle det inte kunna funka?
 
För det är ju egentligen ett beteénde BAKOM alla dessa regler som jag egentligen vill åt. Något djupare som ska komma fram när de blir äldre.
Att de ska ha så stor självkänsla att de vågar stå upp för sig själva och andra.
Att de ska lära sig hur livet funkar så att de ska kunna ta hand om sig själva.
Att de ska lita på mig och känna sånt förtroende, så mycket att de vågar komma med sina problem till mig.
Att de ska känna inre styrka och aldrig känna sig tvugna att göra något på grund av kompisars grupptryck.
 
För jag kommer till exempel inte att kunna förhindra att de en dag provar alkohol. Jag vill bara att de då vågar tala om det för mig och provar då med sådant ansvar att de inte råkar ut för något.
Jag kommer till expempel inte kunna att förhindra att de en dag kommer att prova på sex. Jag vill bara då att de ska veta vad det innebär så att de inte hamnar i nån knipa.
Jag kan inte förhindra olyckor. Men jag vill kunna förbereda dem på VAD som kan hända, ATT det kan hända och HUR man gör för att undvika dem.
 
Hur kom jag nu in på detta?
Jo jag var iväg på kvarsamtal idag och talade med Guldklimpens fröken. Och hon sa att det gick så bra för honom i skolan. Skötte sig så bra, omtyckt av alla och till och med så att de andra lärarna ville ha en Alexander i sina klasser också.
Jag stog som ett frågetecken.
Men ett väldigt stolt frågetecken och frågade hur i hel friden vi lyckats med något sånt här.
Ja, vad det än ni har gjort, sa fröken, så fortsätt med det. För ni har lyckats väldigt bra med det hittills.
 
(Bomull för mammahjärtan)
 
Så jag antar att lördags godiset, tandborstningen och det andra tjatet fortsätter som vanligt. Tillsammans med en massa kärlek, kärlek och kärlek. Så hoppas vi på folkvettet i framtiden. Det som inte redan har kommit vill säja. ;)
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Jenny

*haha* ja, jag har oxå fått höra hur BRA mina barn sköter sig, hur ARTIGA de är osv, då JAG haft en helt annan syn på det hela, och man blir lika paff varje gång !!! Paff men givetvis stolt. Jag tror nog att alla dessa förmaningar och regler formar ens barn - även om det inte verkar så !

kram kram

Svar: Jo det verkar som det ger resultat, fastän att allt känns tröstlöst väldigt ofta ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-11-20 @ 01:27:55
URL: http://jennysviktigaliv.blogg.se
Postat av: AnneliH

Vad härligt att få höra sådant som mamma! Svårt det där med uppfostran. Allt det där som du undrar över hade jag också "problem" med och jag körde med olika teorier :)
Ja, jag tror ju på att man ska fråga sina barn varför de tror att man ska ha regler, så att de själva kommer på att det är bättre att följa dem än att strunta i dem. S.k handling - konsekvens. Men då måste man ju hitta rätt tidpunkt att prata med dem, för man kan ju inte göra det när man är irriterad :)

Svar: Jag provade detta idag, fråga Alexander varför han trodde om en regel. Nja gick väl sådär, men jag fortsätter. Jag tror på den teorin.
Yohanna i Las Palmas

2012-11-20 @ 06:14:11
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: The one and only Nettan

Men vad jag känner igen det där. Men det fiffiga i det hela är att vi ständigt ger dem kärlek genom att visa dem vägen. För det är det vi gör även om det inte känns så. För hur mycket gråt och skrik det är över saker här hemma såger jag dem ändå verktyg hur det kommer att fungera i deras framtida liv. Regler kommer det alltid att finnas och dessa är till för att följas för att det ska fungera i samhället, förhållanden och dyl. Det är detta vi ger dem och det är kärlek :-). / Nettan

Svar: Vad djupt. Det är kanske SÅ hon menade Astrid. Att genom att uppfostra dem så ger vi dem kärlek. Jag fattade inte det där riktigt, vad hon ville säja kära Astrid.
Yohanna i Las Palmas

2012-11-20 @ 07:20:18
URL: http://www.rosadrakar.blogspot.com
Postat av: eastcoastmom, Spanien

Det är bara att fortsätta som du gör! Man känner sig ofta som en diktator när barnen är mindre, men det blir enklare, jag lovar. Dessutom, att visa hänsyn till andra och vara artig viktigast av allt.

Svar: Ja suger i mig dina ord med stor förhoppning, det BLIR enklare ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-11-20 @ 08:46:24
URL: http://grrringo.blogspot.com
Postat av: Spanienfrugan

Vad roligt att få sån positiv respons från skolan. Duktiga ni är!

Svar: Ja det kändes verkligen jätteroligt. Ja något har vi gjort bra, fast vi inte vet vad ;) Naturbegåvning kanske ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-11-20 @ 09:54:07
URL: http://spanienfrugan.blogg.se
Postat av: Wildrose

Jag tycker folk curlar sina barn alldeles för mycket. Jag tycker att man som förälder ska vara en ledare man ska vara klar med vilka regler som gäller och berätta om varför de finns så de blir ansvarsfulla vuxna. Och när de är små så är det ju inte så stor idé med att förklara för de förstår ju inte. Det gäller ju bara att vara konsekves så förstår de ju tillslut att de inte kan tjata om godis i affären t ex

Jag visar dem så klart vad känslor är och kärlek med men att låta dem få "fri" uppfostran tror jag bara slår tillbaka till dem själva när de är vuxna.

Svar: Nej det där med fri uppfostran låter så fint men jag tor att det inte är nån bra ide.
Yohanna i Las Palmas

2012-11-20 @ 14:57:41
URL: http://wildrose.blogg.se/
Postat av: Marlene

Det är vårt jobb att tjata och ha regler. En familj utan regler och gränser är ofta även en familj utan kärlek och omtanke... reglerna finns ju där för allas bästa, så det är bara att tjata på :-)

Svar: Det skriver jag under pâ. Sâ himla sant. Tack för den ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-11-23 @ 09:11:17
URL: http://fdensammamamman.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0