Skrivet den: 2012-03-14 Klockan: 14:19:29

Det här med att vara sjuk

Herre gud vad tiden går, redan lunch.
Och vi är hemma idag också.

Alexander är bättre men pratar fortfarande som om han hade en potatis i halsen.
Irma har varit feberfri sedan i går eftermiddag och sov hela natten i natt :D
Jag ligger ju två dagar efter och är inne i feber och snor-stadiet nu. Men det går frammåt.
Jag har hopp om framtiden.

Ja detta med att vara sjuk.
Det är ju ingen höjdare.
Fast jag kommer ihåg när jag var liten och var sjuk.
Det var inte så tokigt. Om man inte var jättedålig vill säja, som halsfluss och sånt. Då är det inte roligt.
Men bara så där lite lagom sjuk.

Min mamma fixade alltid så mysigt när vi var sjuka. Hon luftade mitt rum medans jag åt frukost eller satt och väntade, bäddade sängen så hårt att det såg ut som  att lakanen strukits på plats och det var svårt att krypa ner bland de nyluftade täckena igen.
Sedan så fick vi alltid äppleklyftor och saftglas på sängkanten.
Ja det var härliga tider ;)

Fast nu.
Nu är det en helt annan sak och om det pratade jag och Älsklingen här-om-dagen. Förut, i en annan tidsepok av våra liv så kom vi ihåg att vi kunde vara förkylda så där en två gånger om året och alltid var det lite lätt förkylda. Så man kunde gå och jobba utan problem.
Man led inte speciellt mycket.

Men nu, i den tidsepoken av våra liv där vi befinner oss nu, så är det helt annorlunda. Jag tycker att vi och ungarna är sjuka nästan jämt. Och de sjukorna som vi får, ja som den just nu, en vanlig förkylning, däckar oss helt under bordet.
Jag hade inte gått och jobbat sån här om man så säjer.

Så nu funderar vi över:
-är det för att vi blivit äldre och klarar dessa "vanliga" förkylningar sämre? Hur ska det gå då om vi råkar ut för något värre?
Huvaligen.

-eller är det för att dagens förkylningar är mer agressiva och farligare ;)?
Man kan ju alltid hoppas på det alternativet för det är ju ingen höjdare att man har blivit klen på äldre dar.

-eller är det för att vi fått ungarna nu och barn-baciller är värre än så kallade vanliga? Vi vistas ju i miljöer där det ständigt förekommer förkylda barn. Jag bor i en grotta fylld med snor, pappersnäsdukar, hosta rakt i ansiktet och annat rart som ungarna håller på med.

I alla fall.
Roligt är det inte, att vara sjuk.
Solen skiner ute, sommaren är på G, jag har ett födelsedagskalas att planera och en bikiniform att återerövra. Jag har inte tid att sitta här hemma och tycka synd om mig själv och läsa böcker och knapra praliner ;)

/Y

Kommentarer
Postat av: carina

Att vara sjuk är ingen höjdare.

Men som du säger, när man var liten blev man riktigt ompysslad! :)

Barnen tyckte det var mysigt att vara sjuk, eftersom dom har en farmor och mormor som köper vad du vill ha :)

Krya på er♥

2012-03-14 @ 14:33:07
URL: http://Izors-blogg.blogspot.com
Postat av: Åsa

det låter som de två sistnämnda faktiskt, aggressivare ton och barnbaciller ;-) en mix helt enkelt.

Sen det där med fukt som jag talat om tidigare, kan ge liknande symptom..är jag rädd för å vill eg inte säga, men man kan få risigt immunförsvar av den miljön..

Stor kram till en härlig bloggare :)

2012-03-14 @ 14:53:43
URL: http://sommerseth1.wordpress.com
Postat av: Marie-Louise

Småbarnsbaciller kan ta musten ut den starkaste... Hoppas ni blir friska snart. Kram vännen

2012-03-14 @ 16:55:23
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Petra

Krya på er!!!



Javisst är de hemskt!! att det måste hända ?!! Sjukt!

Kram

2012-03-14 @ 18:23:17
URL: http://zupermamman.blogg.se/
Postat av: Freja

Jag skyller helt på barnbaciller, de är efterhängsna, ihärdiga och intensiva!

2012-03-14 @ 19:04:35
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: kort

Jag har blivit sjukare de senaste åren och oftare. Hade svininfluensan och jag tror den tagit ned mitt immunförsvar. Förr var jag aldrig sjuk, smittades inte av mina barn heller. Sedan tror jag vintrarna med sitt väder och innesittande påverkar oss oxå, milda vintrar är vi ute mer och inte lika ofta sjuka.

kram

2012-03-14 @ 19:29:07
URL: http://kort.webblogg.se/
Postat av: Ansibecki

Jag känner igen det där. Vi är inne på andra omgången nu på bara några veckors tid.

Jag tror att immunförsvaret blir mycket sämre av att man sover sämre och är mer stressad sedan man fått barn eller i alla fall under småbarnstiden. Kanske äter vi sämre med på grund av att vi tänker mer på barnens bästa och inte så mycket på oss själva längre.

Men barnbaciller är säkert värre också. Och så går ju barnen och pillar på allt och har saker i munnen, så de fångar väl upp en hel del och sen går vi och pussar på dem och så är det igång...

Du , jag hinner/ orkar inte vara med i real life denna veckan. Men återkommer säkert snart igen!

2012-03-14 @ 20:32:22
URL: http://www.ansibecki.blogspot.com
Postat av: Anonym

hihi ja tänk vad tokigt det blev igår ,det va att hon hade länkat till dej så rubriken va ju din blogg ,haha förvirrad jag nej bara lite.,9 hoppas nu dina barn snabbt blir friska, å va söt blomma, ha det toppen nu kramen

2012-03-14 @ 21:56:42
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Anonym

och att även du kryar på dej såklart glömde skriva det

2012-03-14 @ 21:58:29
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Hej Yohanna! Vad roligt att du kommenterade på min blogg när vi var på Gran Canaria, nu är vi hemma igen och jag har lagt ut lite kort om du vill titta på dom. Vi hade jättefint väder hela veckan, en dag var det lite blåsigt, men det var bara skönt!

Krya på dig!

Kram

Elisabeth (Snobben o Dennis)

2012-03-14 @ 22:17:57
URL: http://snobbendennis.wordpress.com/
Postat av: Hyrestantanten

Jag tror att det är så att småbarnsförkylningarna blir mer elaka hos de vuxna. Det är ju därför läkarna avråder far- och morföräldrar från att ta hand om sina sjuka barnbarn, eftersom de då kan bli allvarligt sjuka. Min dotter och hennes svägerska är rätt nyutexaminerade förskolelärare och de är ständigt förkylda nuförtiden. Det tar väl några år att bygga upp sitt immunförsvar.

Hoppas ni snart är friska igen!

Kram

2012-03-14 @ 23:27:13
URL: http://www.hyrestanten.blogspot.com/.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0