Skrivet den: 2012-06-04 Klockan: 23:30:35

Klädångest av för mycket kläder

Irma har galet mycket kläder.
Så mycket att jag inte hinner att använda allt innan det blir för smått, och det ger mig ångest ;)

Just nu så har jag TRE stycken kompisar som ger mig sina avlagda kläder efter sina flickor + alla kläder som jag har efter Alexander, som i sin tur ävde efter sin kusin.
Alltså hemma hos mig, för Irma att använda finns just nu kläder efter 7 (SJU!) barn och mycket är inte ens slitet.



Sista gången som vi var nere i sommarstugan så fick jag en hel låda full med kläder av en granne där nere. En hel låda full med fina kläder och skor.
Vilken lycka!

Missförstå mig inte, jag är jätteglad över detta. Men det är så mycket fint, så mycket som jag vill att hon ska använda, och så kort tid som de kan göra det på.
Jag skulle behöva byta kläder på Irma flera gånger om dagen ;)




Och det verkar som att Irma har ärvt mammas glädje över kläder och skor....... och handväskor naturligtvis. Man ser henne ofta komma knatande i någon annans skor här hemma, släpandes på vilken väska som helst och nypande sig i kläderna om man säjer att oh så tjusig hon är.

Vi får se hur det blir med tiden, när hon upptäcker att hon själv har en vilja och vill bestämma vad hon ska ha på sig. Mina väninnor har berättat hårresande historier om krig med sina döttrar i klädvalsdjungeln, om tider med BARA rosa kläder, om diskutioner om varför man inte kan gå i tyllig prinsessutstyrsel när det är kallt och regnar ute och jag vet inte vad.
Rädsla...

Men alla dessa kläder.
De ligger överallt och jag hinner knappt tvätta dem och lägga in dem för FÖRSTA gången, innan det är dags att packa ner dem för de blivit för små och ge dem vidare till nästa man i ordning.
För det är ju så sorjligt, här fungerar inte second hand så bra. Det finns inget forum för att sälja vidare alla dessa barnprylar som knappt är använda.
Folk slänger och köper nytt :(
Nästan så att jag funderar på att packa en låda och försöka få med mig till Sverige och Blocket ;)

Men men, tills vidare så försöker vi byta kläder till frukost, ha en speciell gå-till-skolan-outfit, svida om för lunch, välja en ny gå-ut-och-gå-på-eftermiddagens-dräkt och så en speciell gala/middag-klänning.
Allt för att hinna använda allt.
Och för att mamma tycker SÅ mycket om att köra tvättmaskinen ;)

/Y

Kommentarer
Postat av: yaiza aho

känner igen det där, hade själv alltid en överflöd av kläder, men det är kul att det bara är så när dom är små :P nu e min tös snart 8 o ärver inte kläder längre :( så det blir dyrt för mamma plånboken. va så skönt när ja va i LP och kunde köpa extremt billiga kläder till henne jämfört med här :)



föresten har du prövat med att lägga ut en annons på

http://www.segundamano.es/



kanske inte så många som söker kläder, men kanske alltid någon :)



2012-06-05 @ 00:22:30
Postat av: lolla

hejsan

ojoj vad kul det var att läsa dina inlägg

Jag älskar att läsa om familjer som bor i ett annat land, hur de lever sina vardagar och fest...

så fina roliga bilder hade du också.

hit kommer jag flera gånger

kram lolla

2012-06-05 @ 06:14:57
URL: http://lollashus.blogg.se/
Postat av: Jenny

Synd att inte second hand fungerar, bra for miljon och for ekonomin. Kanns ju inte alls kul att behova slanga fina klader som fler skulle kunna fa anvandning for. Hoppas du kommer pa att satt. Kul ar det i alla fall med barnklader... skulle latt kunna shoppa nytt till dem hela tiden.



Hoppas ni far en fin tisdag!



Halsningar Jenny

2012-06-05 @ 10:24:34
URL: http://iwales.blogg.se/
Postat av: AnneliH

Det är ju jättebra om man har någon som kan hjälpa till att återanvända kläder till de små. Kul med klädprovardagar :) Men jag förstår att det kan bli körigt om det blir för mycket av det goda. Jag läste i en artikel att de har en insamling i Arguineguin som hjälper barnen i Afrika. Båten går den 18 juni. Det är ju synd att slänga.

http://www.dagnatt.com/sistenytt/1276-hjap-till

Kram

2012-06-05 @ 17:42:58
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0