Skrivet den: 2012-12-21 Klockan: 01:02:49

Här har vi varit på julavslutning

... i Guldklimpens skola och fått se på stjärnögda barn, eller snarare Duracell-kaniner med semesterkänsla a´la julstämning ;)
 
 
 
 
 
Men HERRE GUD vad tiden går.
Ja jag säjer det igen och igen OCH igen. Jag är helt förstummad. Fredag i morgon. Dan före dan före dag före dopparedan och jag har inte fått upp några advetsljusstakar än.
Än mindre tomtar.
Och inte har jag städat toaletterna heller.
 
Ni vet så där när man blir alldeles översköljd med saker som ska göras eller som man VILL göra. Så mycket att man inte ens vet vart man ska börja. Och tiden bara springer iväg.
Då kramar stressen om hjärtat så hårt att luften nästan går ur en.
Och man blir retlig.
Och skriker på familjen.
Och så blir man ledsen över det för man ska ju egentligen bara vara så där himla glad och lycklig och njuta av julstämningen.
 
.....och så håller hyacint-jäklarna, som jag smugglat hit ifrån Sverige, på att blomma över redan INNAN jul och jag har inte ens hunnit fått ner dem i sina krukor än.
Men jag går förbi dem och sniffar på dem, så ofta jag kan. Och försöker komma i julstämning och bevara den där speciella doften som bara de har.
 
Mitt problem är jag jag vill så gärna göra allt från grunden och det kommer jag inte hinna nu när vi kom hem från semestern så här nära jul.
Jag VILL hinna städa toaletterna innan jag städar övriga huset.
Och jag VILL tvätta fönstrena innan jag hänger upp julgardinerna och ställer upp stakarna.
Och jag VILL damma hela huset innan jag tar fram pyntet.
Och jag VILL städa kylskåpet innan jag börjar med julmaten.
Och jag VILL skölja igenom spisfläkten innan jag börjar laga mat.
 
Och FRAMFÖR allt VILL jag får undan alla saker från resväskorna och den ihopplockade sommarstugan och in på sina ställen innan jag över huvud taget börjar att jula här.
 
Men det tar ju sån himla lång tid. Och speciellt när man ska hinna allt det andra som man ska hinna vanligtvis: laga mat, gå med ungarna till skolan, handla, tvätta ja ni vet.
Och så ska man handla julklappar.....bääääää ;)
 
Jag skrapar på ytan här och där, pysslar till det lite här och där, lyssnar på nån jullåt här och där. Men mer och mer inser jag att det nog blir att slänga fram julen precis här och nu och strunta i alla måsten. För annars så kommer jag att stå där på 20:ondag Knut och inte ha fått fram ett skit och undra vart i hela friden tog julen vägen.
 
Men jag har i alla fall rena fönsterlister. För det TOG jag mig tid att göra nu på kvällskvisten när ångesten kramade extra hårt om hjärtat.
Vad rena fönsterlister nu ska vara bra för...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Julavslutning i skolan ja. Det var vi på idag och kom hem sent. Och inget bloggande blev det. Och rester till lunch blev det. Men som sagt rena lister och ett par hyacinter i sina krukor blev det.
 
Och en MASSA massa julspralliga barn som sjöng så roligt och fick träffa De Tre Vise Männens lakej som kom med en liten klapp i förskott.
Och DET är ju julstämning det också.
 
/Y

Kommentarer
Postat av: AnneliH

Inte stressa, det blir jul ändå :) Kram

Svar: Ja jul blev det ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-12-21 @ 07:30:03
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Marlene

Jul blir det ändå och får bara ungarna nå julklapp var så räcker väl det? Egentligen asså...

Svar: Jo det borde ju vara så och det skulle nog vara nog. Men så vill jag ju så mycket mer....dumt nog ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-12-21 @ 09:20:38
URL: http://fdensammamamman.blogspot.com/
Postat av: Åsa

Åh gud, vet du vad...jag vill ge dig en julklapp :)
Släpp kontrollen, be äldste sonen och maken om hjälp..
Sen blir det jul vare sig fönstrena är fina eller inte, jag lovar.
Kan du inte ta det när julen är över istället-den är ju så kort ändå :)
Släpp pressen..lite iaf.
Ungarna är gladare av en glad mamma än en perfektionist som är grinig...hårt men sant :)
Kram på dig!

Svar: Så sant så sant och det BLEV ju bra till slut. Man (jag) ska inte tycka så många borden....jag vet ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-12-21 @ 10:15:18
URL: http://sommerseth1.wordpress.com
Postat av: Hyrestanten

Jag blir stressad bara jag läser allt du tycker att du måste hinna. Snälla du, ta det lugnt! Visst kan man hänga upp julgardiner och ta fram pynt utan att städa innan. Det går lika bra att städa efter jul. Risken är annars att de här åren när dina barn är små, rusar iväg utan att du hunnit njuta av dem. Tids nog kommer du att hinna städa om du vill det.
Försök släppa den där bilden om det perfekta familjelivet. Mer perfekt än som ni har det blir det aldrig. Var glad över det du har, friska barn, en man som du älskar, föräldrar, syster mm
Skickar en stor lugnande julkram till dig!

Svar: Tack så mycket. Klok som en uggla som alltid ;) Håller med om att bäst är nog att städa EFTERÅT ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-12-21 @ 14:07:02
URL: http://www.hyrestanten.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0