Skrivet den: 2012-08-29 Klockan: 23:44:20

Här har det köpts uniformer

I går så åkte vi ner till Triana, gamla stan, för att inhandla nya skoluniformer tilll skolstarten om drygt en vecka. Förr-förra årets misstag ville vi INTE upprepa då den allra första uniformen skulle provas ut och vi åkte till affären veckan innan skolstart.
Precis som ALLA andra!
 
Det var FLERA timmars väntetid i den lilla butiken som säljer hela Las Palmas skoluniformer och allmän kallabalik i den, ja inte stora men heller inte pyttelilla affären.
Det var hemskt, men vi var tvugna att köpa dem då.
Ute i sista minuten som vanligt.
 
 
Men i år skulle vi inte göra om samma misstag så nu åkte vi veckan innan, veckan innan skolstart.
Jag vet!
Heller inte ute i god tid men de har ju inte öppet jämt heller ;)
 
Men det var lugnare i år, om än inte lugnt. Men på en halvtimme var vi provade och klara.
Visst är de söta?
 
 
 
 
 
Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om detta med uniformer i skolan.
 
Å ena sidan så är det himla praktiskt att alltid veta vad de ska ha på sig när de ska göras i ordning på morgonen. Och aldrig blir det något tjaffs om det.
Hittills.
Peppar peppar...
Man har speciella kläder och de är man inte så rädd om. De blir förstörda, söndertvättade och lagade om vartannat.
Det gör inget.
 
Men å andra sidan är det ju fruktansvärt tråkigt att inte få använda sina kläder som bara hänger här hemma och har det tråkigt ;)
Och det är fruktansvärt enerverande att man bara kan köpa dessa uniformer i en speciell butik och ofta till överpriser bara för att det är tryckt ett emblem på dem.
 
Och nu har denna skolan bara en joggingdräkt och t-shirts. Andra har joggingdräkten PLUS finkläder som kan vara kjol med skjorta, strumpor, lackskor och slips för pojkarna.
DÅ blir det jobbigt för plånboken ;)
 
Nja jag är klyven, fast mest nöjd med som det är.
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Åsa Olofsson

Uniform borde ju "bara" vara fördelar kan jag tycka. Alla har samma kläder ingen behöver känna att dom är utanför.

Svar: Jo det är nog mest fördelar, men ändå så känns det lite tråkigt ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-08-30 @ 06:35:54
Postat av: AnneliH

Enkelt och fint, som sagt då vet man alltid vad som ska på varje morgon. Ja, myntet har alltid 2 sidor. När jag ser tillbaka på skoltiden hade man kanske önskat att vi hade uniformer här i Sverige, så hade man sluppit att köpa svindyra märkeskläder för att någon annan i klassen hade det, som de sen kanske glömde kvar i skolan...

Svar: Uff ja denna "ALLA" andra har det så då måste jag också......huvaligen ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-08-30 @ 07:42:33
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Spanienfrugan

Hm, ja det är lite luvet för mig med angående det där. Känns ju lite tråkigt att de måste gå i samma kläder varje dag även om jag också ser fördelarna såklart. I San Sebastian tror jag att de har de där "finare" kläderna med kjolar, lackskor m.m. Det är dem som jag oftast sett i alla fall....

Svar: De med finkläderna brukar ha jogginoverallerna också, som till gympan och så.
Yohanna i Las Palmas

2012-08-30 @ 10:30:52
Postat av: Jenny

Visste inte att ni oxa hade skoluniform. Vi har det oxa, aven om Noa inte behover den forren han fyller fem, da blir det obligatoriskt. Tycker nog det ar bra med skoluniform och har kostar den verkligen inte skjortan. Tyvarr har var skola ganska trakig farg....lar bli ganska less pa den. ;)

Halsningar Jenny

Svar: Nej de kostar inte skjortan här heller. Men det är så bökigt att man bara kan köpa dem i EN affär.
Yohanna i Las Palmas

2012-08-30 @ 10:40:37
URL: http://www.iwales.blogg.se
Postat av: Marie-Louise

Fördelen är ju att ni slipper klädbråken på morgonen :) och det är alltid något. Dom bråken hade jag gärna varit utan. Kram fina

Svar: Ja eftersom vi inte haft dem så har jag ju inget att jämföra med. Men jag har på känn att det KOMMER att bli bråk även om dessa uniformer med Irma. Hon är bestämd den damen redan nu ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-08-30 @ 12:28:31
URL: http://www.madredetres.blogg.se
Postat av: Hyrestanten

Som mamma till fyra numera vuxna barn, hade jag verkligen önskat att Sverige haft skoluniformer. Tänk så skönt att slippa oron över att barnen blir mobbade för att de inte har lika fina, nya kläder som kompisarna. När jag var barn införde en klass ovanför mig att ha likadana manchesterjeans och collegetröjor, just för att slippa mobbing.
Kjol, lackskor och slips låter jobbigt.
Så fina dina barn är i kläderna!

Svar: Ja det där med mobbingen är ju ett annat skäl till varför det är så bra.
Yohanna i Las Palmas

2012-08-30 @ 14:05:09
URL: http://www.hyrestanten.blogspot.com
Postat av: AnneliH

Så, har jag några rader för veckans R.L http://www.shaggkvist.se/anneli/2012/08/30/att-grilla-eller-inte Ha en fin kväll!

Svar: Jättebra! Jag återkommer med sammanställningen.
Yohanna i Las Palmas

2012-08-30 @ 14:47:19
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Frida

Visst ar det trist att ha en massa klader i garderoben som inte anvands; men i slutandan sparar man en massa pengar, slipper brak och huvudbryn pa mornarna, och ingen mobbing i skolan. Jag tycker bara att det ar tummen upp!
(Forutom att de ar himla dyra... Mina har bada shorts, t-shirt, traningsoverall, vinterjacka, finbyxor eller kjol, kort eller langarmad piketroja, stickad vast eller troja, bruna skor och vinrdoa strumpor, vita sportskor och vita strumpor... Sa det blir en hel del att inhandla till 3) Tur att man kan ärva!

Svar: Jisses vad mycket kläder/uniformer. Det kan jag förstâ blir dyrt. Ja det är ju ganska bara fördelar ;) Egentligen ....
Yohanna i Las Palmas

2012-09-01 @ 10:09:43
URL: http://fridachiqui.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0