Skrivet den: 2011-10-28 Klockan: 11:58:23

Apelsintider

Detta var vad Alexander fick med sig i matlådan till skolan idag.



Visst är den fin?
När den kom hem till oss så hade den till-och-med blad på stjälken. Men de rök i frukt-fat-i-ordning-ställandet när Älsklingen tog upp dem ur påsen.

Men hösten och jul är apelsintider, tycker ni inte det?
Även här är det så, men här så kommer de direkt från träden i trädgårdarna.
Lyxigt va.

Ni kanske tycker att den ser lite grön och sur ut. Men det kan jag försäkra att den INTE är, de är jättegoda. Söta med en liten tuch av surhet, så där som jag gillar när de är.
Och visst är det konstigt att de är gröna och söta. Hemma när de ser ut så där så är de hårda, torra och så sura så de nästan är beska.

Om det finns någon trädgårdskunnig som kan förklara varför frukt som mognar på pinne kan vara söt och grön samtidigt. Istället för frukt som mognar på båt till kallare länder blir sura i det tillstånget. Så tackar vi och tar emot förklaring ;)
Men det har väl någonting med att få mogna på plats i solen, det fattar ju till och med jag.

Alexander har ett schema som säjer vad han ska ha med sig till förmiddagsmellanmål i skolan. Sånt tungt ansvar får man inte lägga på föräldrarnas axlar.
O nej!
På måndagar ska de ha med sig kex? Ja, för det är ju något som jag VERKLIGEN rekommenderar att min son äter dagligen. De är ju SÅ nyttiga ;)

PÅ tisdagar smör-gås.

På onsdagar en frukt.

På torsdagar en yoghurt.

Och så på fre-dagar SURPRISE.

Jag frågade Guldklimpen vad han ville ha med sig och fick svaret:
EN MANDARIN.
Så då fick det bli så.

Nu kör vi igång med fredagen här.

Fredagsvägning, skollämning, morgonrunda, dusch, frukost, sövning av bebis, blogginlägg och föräldrar i luften på väg hit för att hälsa på. - CHECK!

/Y

Kommentarer
Postat av: Chiquita

Kan bara hålla med... doften av apelsiner och citrusfrukter den här årstiden är bara för underbar... Dessutom så påminner det ju lite om julen också, inte helt fel. Jag glädjs verkligen med dig att dina föräldrar är på väg. Njut nu av tiden tillsammans!!

2011-10-28 @ 13:41:21
URL: http://eldiariodechiquita.wordpress.com
Postat av: ♥ Carina ♥

Men hallå! Schema vad dom ska ha med sig?? Jaha... ok... iofs då slipper man ju fundera ;)



Vad roligt att du snart har dina föräldrar hos dig.

Njut och må!

Kram

2011-10-28 @ 14:23:37
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Anna

Visst vore det synd om föräldrarna får ta eget ansvar över sina barn?!



Här får hemma får vi knappt uppmana föräldrarna att skicka med frukt till sina barn under skoldagen. Föräldrar har reagerat på detta eftersom skolan här i Sverige är kostnadsfri och då ska man som förälder inte behöva förse sitt barn med frukt! Varit stora diskussioner om detta kan jag lova!

2011-10-28 @ 18:02:36
URL: http://smid.blogg.se/smidsfashion

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0