Skrivet den: 2011-11-17 Klockan: 22:52:13

Förtjänat förtroende

Torsdag och jag är hemma med sjuka barn FORTFARANDE.
Hösten är kommen och det märks. Barnen blir sjuka på en gång och förra året höll det i sin HELA vintern på Alexander.

Har en misstanke om att det har någonting med husen att göra. Det blir kallare ute och genast så blir det fuktigare innomhus. Och eftersom man inte har någon uppvärmning här så blir man liksom aldrig riktigt varm när man är inne. Man går och är småfrusen hela tiden, i fuktiga hem...

Nu har det gått två veckor och Alexander är visserligen host- och snor-fri men fick ju öronhinneinflammation diagnostiserad i tisdags.

Irma är så där dunderförkyld att man förstår hur det känns bara av att titta på henne. Ni vet när man har så mycket snor att hela huvudet känns som det är fyllt med bommul. Man kan bara flås-andas genom munnen och tårarna rinner för det är så jobbigt.
Men hon är så tapper och klagar inte så mycket.
Hon hittar på bus istället ;)

Och jag, ja jag och Octavio har nån konstig flunsa. Jag är inte riktigt sjuk, men heller inte riktigt frisk. Jag och Älsklingen hostar och hostar, men inget annat. Känner oss klena i kroppen men har ingen feber.
OM jag jobbade skulle jag nog inte sjukskriva mig. MEN jag ger mig heller inte ut i joggingspåret och anstränger mig om ni fattar vad jag menar.

Jag är KLEN.
Och det går inte över.
I morgon är det fredagsvägning och ni kan ju förstår att jag har ångest efter två veckor utan motion. Jag fattar ju att jag kommer att ha gått upp i morgon och har ångest för hur jag kommer att tackla nyheten.

Men det var inte sjukdomar som jag skulle snöa in på nu, även om det inte finns något roligare att tala om när man själv är sjuk ;), utan spansk sjukvård.

Det säjs ju att respekt får man inte, det förtjänar man. Men jag måste nog säja att detta ordspråk passar bättre in på ordet; FÖRTROENDE.
Förtroende är något som man förtjänar och många saker här, jag säjer inte alla, men många sköts så himla dåligt i detta land, att jag har svårt för att lita på dem.

Som detta med sjukvården här.
Jag har ju sett hur det går till i Sverige och då att komma hit och se saker och ting skötas på andra sätt, sätt som jag tycker är sämre gör att jag får en känsla av att de riktigt inte är up-to-date med vad som händer och sker i världen, att de inte vet vad som är hälsa i dagsläget, att de inte riktigt vet vad de håller på med.

DOCK vill jag bara påpeka att bara för att man gör en sak på ett annat sätt än i Sverige så BEHÖVER det naturligtvis inte vara SÄMRE.
Men när jag ser att det är på ett sämre sätt, DÅ får jag svårt att ha förtoende för dem.

Som detta bara med att vaccinera barn. I Sverige så fick jag sitta med Guldklimpen i knät och hålla i honom = tryggt barn = lättare spruttagning.
Här ska barnet ligga på en brits och så får man hålla fast det medans de ger vaccinet.

Samma sak när Alexander var bara 2 år och skulle läggas in på sjukhus. En massa prover skulle tas och jag fick inte vara med. De bara gick iväg med en vilt skrikande och livrädd unge och skulle sticka i honom. Mamman fick sitta kvar och ha ångest.
Vad händer när någon skriker och är rädd?
Jo blodådrorna drar i hop sig och det blir omöjligt att sticka bra.
Tror ni att de fick något?
Nej! En helt sönderstucken unge till ingen nytta.
Suck!

Så förlossningarna ska vi bara inte gå in på, men de använder INTE lustgas här...
Say no more.



Och att man BADAR nyfödda med tvål OCH parfym, när hela världen utanför vet om att sånt ger allergier på lång sikt.
Sista gången var jag förberedd och sa ifrån.
Nehe här blir det ingen badning av unge sa jag.
Jaha, ja ska gå i väg och fråga sa den förbryllade sjuksköterskan.
Fråga!?! Här är det jag som bestämmer tänkte jag.

Jag har en massa exempel men det skulle bli ett jätteinlägg detta då. Men det jag vill komma fram till att nu när Alexander fick ont i örat IGEN och doktorn konstaterade öroninflammation IGEN så skrev hon ut antibiotika på en gång.
Det var inte länge sedan som han åt det sist, efter operationen. >>>

Men så har jag hört att i Sverige så ger de inte penicillin nu vid öroninflammation utan de väntar och ser om det går hål på trumhinnan.

Men icke här då.
Här ÄLSKAR man medicin.

Så jag SKET faktiskt i att ge honom medicin denna gången.
Tycker ni jag var dum?
Men jag tänkte faktiskt att jag väntar lite och ser vad som händer. Blir det värre så får jag naturligtvis krypa till korset. Om inte, ja då har vi sparat in en antibiotika-kur på Alexanders hälsa.

Och vet ni.
Han har haft lite ont i örat, men inte klagat. Han har haft några tiondelars feber men inget mer.
I morgon så skickar jag honom till skolan.
Jag har satt mig över barnläkaren och det känns inte riktigt bekvämt. De ska ju veta bäst. Men nu visste jag mest och så ska det ju INTE vara.
Sånt ger INTE förtroende.

Men folket här är verkligen doktor- och medicin-tokiga. Om de går till doktorn med en sjuka och inte får medicin, då blir de sketförbannade på doktorn.
Jag blir glad.
Det betyder att min kropp är stark nog att ta hand om detta själv.

Och att gå till doktorn, de ÄLSKAR det.
Så fort som nån av ungarna nyser så säjer svärmor att nu måste jag gå till doktorn.
Suck!
En gång höll hon på att tjata så jobbigt om att jag var tvungen att gå dit med en FÖRKYLNING som Alex hade att jag bara gick dit för att tysta henne.

När jag kom akut med en förkyld bebis så tittade doktorn, som förövrigt var en tyska och van vid "våra" metoder, på mig och började nästan skälla ut mig.
Kommer du här med en FÖRKYLD bebis och tar upp värdefull akuttid. Du vet väl att detta är inget akut. Förkylningar får barn och det finns bara en sak som hjälper, vila.
Ja, det visste ju JAG. Och nu försöker jag att förklara det för svärmor.

Barn blir förkylda.
Mot förkylning finns inga botemedel, bara medicin som gör det lättare.
Förkylning botar sig själv under bevakning av föräldrarna.

Och detta med baciller och virus.
Nu är ju jag ingen expert men som jag fattat det hela så orsakas förkylningar och influensor av virus. Och mot detta finns det ingen bot, bara hjälp.

Sjukdomar som halsfluss, öroninflammation osv orsakas av bacterier, typ streptokocker (halsfluss) och mot detta måste man ge penicillin eller antibiotika.
Det hjälper inte att man tar antibiotika mot förkylning för den gör ingen nytta där. Den gör mer skada på kroppen än den dödar förkylningen. Och man ska vara JÄKLIGT försiktig med antibiotika.

Därför blev jag mer än mörkrädd när Älsklingens farbror en gång berättade att när han får lite ont i halsen så tar han sig ett par tabletter antibiotika och så blir han bra.
VA!

Tills för ett tag sedan så var nämligen all antibiotika fri här och man kunde handla det som vilken medicin som helst på apoteket.
Men det fick de ju sluta med.
Folk höll på att äta ihjäl sig på antibiotika och en stor reklamkampanj fick sättas in för att informera om effekterna av att använda medicin på egen hand.

Priset tog i alla fall min svärfar när han deklarerade att man kan inte äta melon på kvällarna, för då får man halsfluss.
Hmmm.
Något är fel här va.
Melon är en frukt.
Halsfluss orsakas av en bakterie.
Det kan inte vara så att en del meloner är så starka att de ger en känsla av att ha ont i halsen efteråt?

Ja jag har svårt med förtroendet här.
Sånt förtjänar man tycker jag.

/Y

Kommentarer
Postat av: mankan

Oj, oj, oj!Låter hemskt med intagande av så mycket antibiotika. I Sverige får läkarna skäll av socialstyrelsen om de skriver ut antibiotika om det inte är absolut nödvändigt. Orsaken är att det blir svårare och svårare att bota sjukdomar med antibiotika på grund av att bakterierna får alltför många tillfällen att vänja sig vid de antibiotiska läkemedlen och därför blir svåra att bekämpa OCH läkemedelsbolagen är inte särskilt intresserade av att utveckla nya då det kostar mycket och inte genererar så stora inkomster vad jag förstår. Summan av kardemumman är att antibiotika endast bör användas när det är absolut nödvändigt och inte vid bakterieorsakade besvär som kan läka sig själv. Dessutom är det naturligtvis inte bra att stoppa i sig en massa läkemedel i onödan.

2011-11-18 @ 00:35:54
Postat av: Martina

Hmmm man blir ju mörkrädd!

Hur kan de i modern tid fortfarande använda sjukvården på det viset. När sjukvården dessutom inte är speciellt bra?!



Visst är läkaryrket ett statusjobb till viss del i Sverige med men inte så som i vissa andra länder och det låter som om det är lite åt det hållet där du bor.

Att läkare inger sådan statuskänsla att de kan "fixa allt" och man säger inte emot heller....

2011-11-18 @ 07:15:11
URL: http://ytterligare.blogspot.com
Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

Fy för sjukdomar å att varke nvara riktigt sjuke elller frisk och bara gå å vara hängig :-/ Och sjukvården - huga säger jag bara!!!

Hoppas du får tag på en hyachint, för oj så härligt det doftar här hemma nu! Trevlig helg <3

2011-11-18 @ 08:33:16
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Stolt mamma till två

Åh vad jag förstår dig. Min lilla kille är också dyngförkyld och min stora har nog öroninflamation. Det blir som sagt ingen antibiotika här för de vill att kroppen ska klara det själv Först, blir det dock värre (hål i trumhinnan) ska han som sagt få penicillin såklart. Kroppen kan tillslut bli emun mot penicillin (penicillinet gör då ingen effekt) därför ger man det nu bara när man måste förklarade våran läkare sist Alvin var sjuk, delvis förra vintern. Förstår att du inte har så stort förtroende när det går tills som det gör nere hos er. Det lät ju att föda utan lustgas, vad har dom istället då?



Hälsningar Sarah

Ps. Hur kommer det sig att ni bor i Spanien?

2011-11-18 @ 10:50:37
URL: http://sarahan.blogg.se/
Postat av: Marie-Louise

Ja fy för vissa läkare och deras höga förskrivning av vissa läkemedel. Tyvärr kan jag nog säga att vår Svenska sjukvård börjar gå utför den med nu :( Alltför mycket privat och alltför stora pengar som ligger i sjukvården så att sjuka och gamla utnyttjas på grund av pengar som det finns att tjäna.



Bra att du väntade lite med medicinen, ibland kan man ju vänta ut en öroninflammation och som förälder vet man faktiskt ofta bäst. Vad bra att du står på dig och säger ifrån. Det är starkt gjort. Kram vännen

2011-11-18 @ 11:34:36
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: britta bloggar

det är ju otroligt hur vissa länder ger antibiotika för allt, det kommer våra barn att få betala för när de blir stora...

2011-11-18 @ 11:43:55
URL: http://brittabloggar.se
Postat av: Jenny

Kanner igen det dar med kalla och fuktiga hus. Sa ar det har i Wales oxa under vintern. Hopplost. Tror inte det ar direkt nyttigt att ga runt och standigt frysa. Inte undra pa att barnen aldrig blir friska under vinterhalvaret.



Hoppas ni snart blir battre!!!!! Och att ni far en fin fredag dar borta pa on.



Halsningar fran Jenny

2011-11-18 @ 11:46:37
URL: http://iwales.blogg.se/
Postat av: Sand mellan tårna

Hahaha åhhh herre gud. Våra inlägg är nästan identiska även om du beskriver det mer ingående än jag gjorde. EXAKT likadant funkar det här. Efter vi varit hos läkaren här googlade jag ju både medicinerna han fick och sjukdomar. Ett par av medicinerna är avskrivna i Sverige och nån användes av veterinärer numera. Tjoho, känns ju bra :/ Då 3 av medicinerna hade samma verkan struntade jag i två av dom. När vi i lördags skulle ta nytt blodprov för att se om infektionen gått ner på Alex vilket den hade gjort kraftigt. UTAN alla antibiotika vilket jag såklart inte talade om för läkaren att jag struntat i. Han kan gott tro att jag gav allt.

Är det samma hos dig att man väger små barn med både kläder och full blöja? Alex har både krympt och växt onormalt mycket genom åren här kan jag säga;)

Vaccinationer har vi dock kört det svenska vaccinationsprogrammet och tagit alla sprutor i Sverige även om programmet ser i stort sett likadant ut här. Bara Hepatit vi tog här då det var gratis här men inte i Sverige.

Haha här älskar dom också att gå till doktorn, ofta och gärna. En fis på tvären så är det ambulans;) Här skulle jag även ge typ alvedon 3 ggr om dan. Fattade inte varför när han varken hade feber eller ont men det är i förebyggande. Haha, dom är livrädda för feber här. Här är fortfarande den mesta antibiotikan fri och folk knaprar som om det vore godis. Hört om flera stycken som tar det också i FÖREBYGGANDE. Mmmm jätte bra den dag dom verkligen behöver det. Jag är väldigt försiktig med antibiotika och peppar peppar är detta första gången i Alex 7 åriga liv han fått det. Aldrig varit sjuk förr mer än småförkyld.

Men allt ska inte klagas på när det gäller sjukvården här. Läkarna och sjukvården är mycket bra om det inte vore för att dom nog har provision på medicinerna dom skriver ut;) Dom gör grundliga tester och är noggranna vilket dom ska ha ett plus för. I Sverige kan det vara lite väl nonchalant ibland tycker jag och både barn och vuxna blir hemskickade utan att ha blivit kollade ordentligt.

Har ni inte ac? När det börjar bli sådär fuktigt inne så även om det inte är så kallt kör vi ac apparaterna då och då för att hålla fukten borta. Men visst är det kallare inne än ute nu.

2011-11-30 @ 07:38:22
URL: http://sandmellantarna.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0