Skrivet den: 2011-05-29 Klockan: 06:02:00

Mors dag i Sverige

Det är klart att jag kommer ihåg den, även fastän vi har vår egna här i Spanien >>>.

När jag var mindre och fortfarande bodde nära mina föräldrar så var mors-dags-traditionen att jag gick ut och hittade årets första liljekonvaljer för att ge min mor i present.
Nu så kan jag inte det längre, blomsterbutiken har inte Liljekonvaljer på menyn så jag kan inte skicka dem som blommogram heller, dessutom har jag hört att de redan är överblommade nu för tiden.

Men liljekonvaljer kommer föralltid att vara förknippat med min mamma.
Min mamma Helena.
Mammornas mamma.

Hon har gjort detta stora TRE gånger och överlevt.
Slitigt, slavat och pysslat om oss tre systrar och för det mesta har vi varit ganska otacksamma och bara skällt och gnällt på henne.

Min mamma lyckades på något mirakulöst sätt alltid ha kvällsmaten färdig klockan halv sex, VARJE DAG.
Och lyckades alltid laga hemlagad mat med brett utbud. Dock kommer jag ihåg att jag avskydde the och rostat-bröd-kvällarna. Nu kan jag inte få nog av det.
Tänk vad man ändrar smak....

Min mamma lyckas alltid få fram adventsljusstakarna till första advent, påskriset till dagarna INNAN påsk och hemmagjord jordgubbstårta på midsommarafton.
Det tror jag ALDRIG jag har lyckats med samma år.
Det äpplet föll väldigt långt från äppleträdet.

MIn mamma hade alltid hemmet superstädat, hann jobba, stryka alla våra kläder och skrev alltid kort till alla helgdagar, semestrar och födelsedagar.
Jag tro inte att hon NÅGONSINN glömde bort något.

Hon är den mamman som jag sett upp till och försökt att mäta mig med. Sorgligt nog når jag inte ens halvvägs med mina två barn, utan jobb och en julgran som alltid kläs i SISTA sekunden ;)

Och till råga på allt så har min mamma börjat att Face-booka och blivit dataproffs på äldre dar.
Tar det aldrig slut....


Hoppas du får en UNDERBAR dag mamma och snart kommer jag och pussar på dig i verkligheten.

Din Yohanna

Kommentarer
Postat av: cecce

Hm..ja, nog är det så...mammorna hann mer förr i tiden:-)

Jag tror dock att du är en fantastisk mamma! I dag får vi sträcka lite extra på oss:-)

Hoppas du får en fin söndag...morsdag eller inte!



Kramar

2011-05-29 @ 13:04:05
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/
Postat av: Hanna

2011-05-30 @ 16:45:35
Postat av: Hanna

Hej där! Jag svarar här så du ser svaret!

Jag har bara ett vagt minne av tassmetoden. Anledning till att jag provade med den var att jag ville få Emma att somna utan att bli vaggad eller vyssjad tills sömns även nattetid. Jag gjorde precis som man föreslår om man googlar. Och visst fungerar det, men det kunde ta oerhört lång tid vissa kvällar och nätter. Då gäller det att man har tålamodet att sitta vid sängen och klappa/buffa. Metoden fungerade när Emma var liten bebis men när hon närmade sig 1års åldern tycker jag 5-min metoden är betydligt mer effektiv och smidig. Må kännas hårt och skoningslöst första 2-4 dagarna men sedan är det världens bästa och 10 månader senare fortfarande lika invan att somna själv i sin säng och vaknar inte ens på nätterna. Skönt! Pröva att söka i min blogg om tassmetoden eller 5minuters metoden så får du nog läsa mer om vad som sägs! Hur det gick mm!

Lycka till /Hanna

2011-05-30 @ 16:52:26
URL: http://hannaberglund.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0