Skrivet den: 2011-05-11 Klockan: 23:09:35

Irma 9 månader ♥ Lillskatten

Tiden går och mina planer på att göra en Irma-special varje månad går för varje månad åt skogen. Men jag tröstar mig med att jag är nog inte ensam om att ha väldigt ont om tid. Jag tar en massa kort i stället för att komma ihåg allt som händer.

Med Alexander var det annorlunda. Då hade jag tid, även fastän jag inte visste om det. Då gjorde jag album och hemsidor om honom, tog bilder och skrev berättelser om hans framsteg.
Gissa om jag har dåligt samvete för Irmas skull?

I helgen fyllde Irma 9 månader. Jag säjer som en massa andra mammor här i bloggspace, det går otroligt fort. Nu har hon varit lika lång tid utanför magen, separerad från mig, som inuti mig.

Sist jag skrev om Irmas bemärkelse månader fyllde hon 6 >>>

Nu ska vi se vad som har hänt. Det har ju hänt så mycket så jag vet inte i vilken ända jag ska börja...

PÅ 9-månaderskontrollen i måndags så vägde Irma 8.9 kilo och mätte 74 cm.

ÄTA
När jag skrev sist så hade vi ju börjat med smakisar, gick inte så bra, fick blanda med banan för att hon skulle äta.

Så fortsatte det och det var ett väldigt trixande för att få henne att äta mat. Gröt gick bra och fruktpuré.

Tills jag provade burkmat och då lossnade det. Hon ville inte ha min hemmagjorda mat utan burkmat som inte smakar någonting. Hon blev helt galen och slukade en halv burk på en gång.

Ca när hon fyllde 8 månader så började jag ge henne hela burkar 2,5 dl till lunch och det slukade hon, om det var burkar alltså.

Gröt på morgonen och jag började ge henne små brödbitar som nu vuxit till riktiga brödbitar med skinka på.

Jag väntade ivrigt på att nattsömnen skulle bättra sig nu när hon åt ordentligt om dagarna, men ICKE.

I samma veva, runt 8 månader blev jag så desperat att ordna nattsömnen att jag tog och började med flaska på kvällarna och det visade sig snabbt att så mycket som hon ville dricka på kvällarna, ca 200 ml, aldrig hade kunnat komma ut ur mina bröst. Så där gick min uppfattning att brösten producerar så mycket som är nödvändigt, åt skogen.
Blandade även i grötpulver i mjölken för att den skulle mätta bättre. Men ingen effekt på nattsömnen hade den inte.

Här nu för två veckor sedan, så tipsade en läsare mig om TASS-metoden för att få bättre nattsömn. Men för att köra den så var barnet tvunget att äta bra om dagarna. Hon skrev att hennes bebis även åt en burk mat på kvällen och här hade jag bara gett fruktpuré innan flaskan.
Men hur mycket kan en bebis igentligen äta?
Joho då, hon klämde en burk mat på kvällen också OCH flaska därefter.
Nu blev jag orolig att hon har varit hungrig ända fram tills nu...

Så som det är nu så äter hon:
-amning på morgonen
-gröt + smörgåsbitar till frukost
-amning
-frukt, typ banan på fm
-amning
-en burk mat till lunch
-amning
-amning och eller frukt på em
-burkmat till middag
-flaska till natten

Mycket amning fortfarande men nu märker man att det inte räcker långt. En amning som när hon var liten räckte i 2 timmar, räcker nu ingenting utan är mera som en törstsläckare.



SÖMNEN
Ja hur Irma har sovit dessa 9 månader utanför min kropp har jag ju berättat/klagar över många gånger, senast >>>.

Irma har sovit dåligt ända sedan hon föddes och jag lät det vara. Litade på refrängen att barn sover så lite eller mycket som de behöver. Men till slut blev jag lite orolig. För hon sov verkligen lite.

Hittills hade vi haft henne hos oss i soffan om kvällarna och sett på henne när hon vart trött. Lite över lag så hade jag låtit henne bestämma själv sina sovtider. Till skillnad mot vad jag gjort med Alexander där vi haft mat- och sov-klocka som fungerat utmärkt.

Men nu tog jag tag i Irmas sovtimmar och beslutade att så här kunde det inte fortgå. Först och främst så skulle hon gå och lägga sig tidigare, i sängkammaren, inte framför TV:n.
Samma på för- och eftermiddagen. Fasta insomningtider och rutiner. 

En läsare tipsade min om TASS-metoden och jag började ge henne riktig mat + flaska om kvällarna.
Denna metod och hur det fungerar förtjänar ett eget inlägg men huvudsakligen så går den ut på (som så många andra metoder) att lära barnet somna av sig själv.

Och första gången som jag provade så stog det solklart, Irma kunde inte somna själv, det var det som var problemet. Hon var tvungen att ha bröstet, vyshas i armarna eller något annat som inbegrep oss föräldrar.

Hur som helst, metod, mat och rutiner gjorde att den senaste veckan så har hon sovit mycket bättre och kan sova från 8:30 på kväller till 3-4 på morgonen.
Jag törs knappt andas om saken....
Hoppet har återvänt.

ANDRA SAKER
- inga tänder än, inte ens en skymt.
- håret har börjat att växa.
- vi använder sulkyn nu, guuuud vilken lättnad.
- vi har övergett storlek 68 och gått över till st 74.
- hon talar och skriker och använder hela registret. Har till och med lärt sig att ropa på folk om hon vill ha uppmärksamhet.
- här om dagen såg jag henne trycka på knappar för att få en makapär att låta.
- lilla pekfingret är med överallt och ska pilla.
- hon sköter bröstet nästan själv nu, rattar och manövrerar så det kommer rätt. Jag behöver bara ta fram det.
- sitter stadigt i matstolen men flaxar som en liten kollibri med armarna hela tiden. Babysittern har fått gå i pension.
- älskar att bada och blev tokig i poolen i helgen.
- använder napp, men oftast bara på natten.
- blir rädd och gråter för fula/arga gubbar som farfar.
- fick en spruta här om dagen och grät bara i tre sekunder, sen sken hon upp igen.
- vaknar och är glad direkt på morgonen.
- huvudet går åt alla håll och hon vill inte missa någonting, omöjligt att amma när folk är i närheten.
- avgudar sin storebror, men tittar lidande på mig när han är för hårdhänt mot henne som: Hjälp mig!
- klappar händerna och är på G med att vinka adjö.
- har börjat med titt-ut-leken.
- hör när pappa öppnar ytterdörren och kommer hem, då vrider hon nästan nacken ur led.
- älskar musik och sprattlar så fort som hon hör det.
- badar med killarna i badkaret på kvällarna och känner till rutinerna, då blir hon helt sprallig och förväntansfull.
- hon tycker inte om att åka bil när det är mörkt, då får någon vuxen sitta i baksätet med henne och hålla i handen.


Det finns oändligt att berätta. Men hon är go som guld. Min Irma, Lillskatten.

Kommentarer
Postat av: Marie-Louise

Vad skönt att hon sover bättre nu.

Jag var likadan med mina barn, första barnet har jag skrivit ner allt jätteordentligt, andra barnet nja här holkas det ut och blir färre skrivna rader och till sist tredje barnet usch jag skäms faktiskt, inte mycket alls skrivet. Men foton har jag :) Kram

2011-05-12 @ 11:30:25
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Sofia

Kul att du ändå skrivit ner det. Det blir kul att läsa senare :)



Hon är väldigt söt, lilla Irma :)



Jag önskar dig en fortsatt fin dag!

Kram Sofia

2011-05-12 @ 16:04:08
URL: http://www.hildashem.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0