Skrivet den: 2011-07-21 Klockan: 00:19:12

Yohanna går i fotoskola, del 4

Del 4 i fotoskolan som jag hoppat med i handlar om porträttfotografering.



Josefin lämnar dessa tips inför dagens läxa:
-Omgivningen, dvs det som kommer att agera bakgrund till porträttbilden. Vad vill jag förmedla med bilden?
-Tänk på att låta ljuset vara en del i bilden.
-Tänk även på att man kan fotografera ett porträtt ur olika vinklar och inte bara framifrån.
-För att inte få en rörig känsla i bilden försöker jag alltid att "rensa" bakgrunden från onödig föremål så mycket som möjligt för att de inte ska stjäla uppmärksamhet från modellen.
-Vill man ge sig på att fota mer rena bilder med en enfärgad bakgrund är ett tips att söka upp en vägg intill ett fönster inomhus. Placera modellen något steg framför väggen för att undvika skuggor bakom sig på väggen. Det ger ett vackert och mjukt naturligt ljusinsläpp på modellen som blir vädligt fint vid porträtt med naturligt ljus men med studiokänsla.
-Använd gärna olika vinklar, beskär och bestäm dig för hur du sätter kompositionen i bilden. Hela ansiktet behöver inte vara med i bild och du kan med fördel prova att fotografera porträtt i olika vinklar.





Jag fick dessa bilder på Irma igår när hon precis håller på att vakna från eftermiddagsluren. Ljuset är vanligt dagsljus, rakt bakifrån mig.
Jag har länge försökt mig på att fota kort genom spjälorna på sängen och dessa tyckte jag att jag lyckades med ganska bra.

DOCK har jag använt automatiken på kameran eftersom jag än så länge inte har lyckats komma överens med bländaren om att ge mig de där suddiga bak- och förgrunderna.
Den första bilden kunde ha varit lite skarpare. Men jag vet inte vad jag har gjort för fel.
Fast lite suddigt ger ju skön känsla i korten också.

Man får inte vara blyg.
Man FÅR berömma sig själv ;)

Kommentarer
Postat av: Josefin -Happy Days- Följ min fotoskola och vårt husbygge!

Det viktigaste är känslan i en bild, den överväger perfektionen i det tekniska med att få alla värden och skärpa rätt. Jag tycker det är jättefint hur du fångat Irma mellan spjälorna, vackert porträtt i hennes naturliga miljö. Det jag tänker på är bruset mer än skärpan, antagligen var det lite mörkt och kameran försökte kompensera det med att kanske ta ett högt ISO-tal? Men brus är inte hela världen, det kan till och med bli väldigt vackert, speciellt i svartvit. Väl utfört, länkar till din läxa! :-)

2011-07-21 @ 08:49:55
URL: http://myhappydays.se
Postat av: Elin

Tack så mycket för berömmet :) jag tycker du har fått jättemysig bild på din dotter. Håller med J när hon skriver att det är känslan som gör bilden! Kram Elin S

2011-07-21 @ 20:51:38
URL: http://elinsfotoverkstad.blogg.se/
Postat av: Maria

Fina bilder!

Det är nog objektivet som sätter gränsen för bländartalet har jag fått lära mig =)

2011-07-21 @ 21:14:14
URL: http://mischomascho.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Hej,



Den lille William är min och dom två större är mina bonusbarn och den söta lilla tjejen är min systers barn :). Lite mycket där kanske men det är många barn runt om mig just nu ;).



Tycker din dotter är ursöt! Smälter ju av hennes stora ögon! Visst är det roligt med fotoskolan? Är skönt att man får lära sig lite tycker jag, för har aldrig fått tummen ur själv och ta reda på hur det fungerar.



Bor ni på Las Palmas?



Kram Kram

2011-07-22 @ 11:42:50
URL: http://minbebis.com/blogg/soontobe

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0