Skrivet den: 2011-07-13 Klockan: 00:12:10

Yohanna går i fotoskola, del 3

Förra veckan så hakade jag ju på en fotoskola här på nätet hos söta "Josefin Happy Days" >>> och då handlade det om det viktiga ljuset.

Första delen missade jag för då var vi i Sverige. Den handlade om bildkompositionen. Hur man gör en intressantare bild.

Denna veckan så handlar skolan om manuella inställningar på kameran, hur man ställer in bländaren, slutaren och ljuskänsligheten ISO på kameran.
Det är viktiga saker det här ser jag och inte alltid så lätt att hänga med i vad som menas och hur det ser ut i verkligheten.

En bra anledning till att jag inte fattar dagens kursavsnitt är nog för att jag inte läst kamerainstruktionerna och inte har förstått hur man ställer in de manuella inställningarna.
VIKTIGT! Börja med att läsa Yohanna.

Jag har suttit här en stund och pillat så gott jag kunnat på kameran men inte fått några höjdarbilder. Ser ingen skillnad eller också blir bilden svart. Eller också håller jag på och pillar på fel knappar.

I alla fall så skriver Josefine om dessa manuella inställningar:
"Bländaren bestämmer hur mycket ljus som ska släppas in.
Bländaröppning kan ställas in i olika talsteg, vill man ha mycket ljus i bilden ska man välja ett litet tal (tex 2,8), då är bländaröppningen stor precis som ögats pupill blir stort då det är mörkt och man behöver få in mer ljus för att se bättre. Väljer man däremot ett högt tal, tex 14, så har man en mindre öppning på bländaren.

Bländaren bestämmer även skärpedjupet, dvs hur mycket som ska hamna i skärpa i bilden. Har du en stor bländaröppning blir mer i bilden suddigt och skärpan hamnar enbart på en den del som kameran fokuserar på. Vill du ha skärpa i så gott som hela bilden så använd mindre bländaröppning."

Dessa två saker ska kombineras till en bra bild. Hur mycket ljus man vill ha och hur mycket skärpa. Detta måste jag ju prova mig fram till. Och som vanligt har jag ju börjat i sista minuten.
Dagens läxa som är att kombinera del 1 med bildkompositionen, med del 2 som var ljuset och så lägga på dessa manuella inställningar, ska vara inne om 10 minuter och det fattar ju till och med jag att det inte går. Speciellt inte när jag inte fattar hur man ska göra.

Men eftersom jag hängde med på när hon förklarade om bildkompositionen i del 1 och jag tog ett par fina bilder på min brudbukett som kan vara exempel på det.
Samt att det ska vara tema sommar och vad kan vara mer sommrigt än blommor?
Och så är det fint, stålande solljus på bilderna.
Så lägger jag upp ett par bilder på den och hoppas få återkomma med de manuella inställningarna när jag hunnit satt mig ner och mixtrat lite till med kameran.
Dessa kort tog jag genom att mixtra lite med närbilds- och super-närbilds-knappen och det blev ju riktigt bra tycker jag.

Om bildkompositionen skriver Josefine:
"♥Rak horisont, bilden känns lung och balanserad. Tips, sänk eller höj horisontkanten så känns bilden mer intressant än om man lägger den mitt i bilden.
♥Sneddragen horisont, där linjerna i bilden går på snedden, ger motsatt effekt. Här känner man att det händer något!
♥Ledande linjer i en bild, tex en väg, ger avstånd samt effekt av att bilden fortsätter och man dras in i bildens mittpunkt.
♥Fotografera ovanför ett motiv för att förminskar det, ger även en centrerad effekt.
♥Motiv i grodperspektiv, fotat i en låg vinkel nedifrån och upp, detta ger en förlängande effekt. Ett tips är att man kan genom att fota på detta sätt få en rolig effekt om man vill få någon att de ut som en jätte."







Nej nu får jag gå och lägga mig. Familjen sover sedan länge och det borde jag också göra. Man vet aldrig vad som kan hända under natten så här i febertider och tandsprickningtider...

God natt!
Yohanna

Kommentarer
Postat av: Josefin -Happy Days- Följ min fotoskola och vårt husbygge!

Vad du har varit duktig även om du inte kunnat göra de manuella inställningarna, du får läsa lite i manualen, bättre sent än aldrig.



Länkar dig i läxlistan med en guldstjärna för fint arbete!

2011-07-13 @ 00:24:50
URL: http://myhappydays.se
Postat av: Everlasting

Så fina bilder! Jag har inte lyckats få till någon sommarbild tyvärr (har funderat på det i en hel vecka) men dina är ju jättevackra.

2011-07-13 @ 10:28:01
URL: http://kattisbiggestfan.blogg.se/
Postat av: sweetmama

Men vilka fina bilder !!! Jag skulle ha hakat på jag med men missade början. Får se om jag hoppar in :)

2011-07-13 @ 12:24:40
URL: http://sweetmama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0