Skrivet den: 2011-07-07 Klockan: 00:11:04

Yohanna går i fotoskola

Jag tycker om att titta på bloggar med fina foton. Jag tycker om andra sorters bloggar också. Och jag tycker om andra saker också.
Men jag tycker om fina foton.
En del säjer att fina foton är en VIKTIG del av en bra blogg.
Jag håller delvis med.
För inte ALLTID är det, det viktigaste för mig.

Men som sagt, jag tycker om att titta på fina foton.
Jag önskar att jag själv kunde ta fina foton.
Inte alltid lyckas jag.
Inte alltid har jag tid att montera upp någonting som skulle passa det blivande blogginlägget.
Nej många gånger blir det en bild med webkameran som får visa vad det är som jag menar i skriften.

Men jag skulle vilja lära mig att ta fina foton.
En sak jag borde böärja med är att LÄSA instruktionerna på vår "nya" kamera som införskaffades för inte mindre än TVÅ år sedan. Eller MER. Tiden har börjat att flyta ihop för mig på sista tiden ;)



För att bli bättre måste man ju lära sig nya saker och inse sina misstag eller det som man kanske inte gör så bra.
Ett tips är att hoppa på en kurs.
Nu är jag inte sådär överambitiös och har heller inte så mycket tid att gå på kurs. Men en av mina favorit-foto-bloggare, Josefin, har börjat med en fotoskola på sin blogg.
Jag hänger på där, så kanske jag lär mig några tips.

Skolan började redan förra veckan och då missade jag ju eftersom jag var i Sverige och hade fullt upp med packandet.
Jag försöker att jobba ikapp.
Men först veckans övning: Det viktiga ljuset.
Om det skriver hon (citat):
"Medljus, ljuset kommer rakt på motivet, ger enhetligt och jämnt ljus som även kan ge ett visst platt uttryck.
Sidoljus, kan skapa och skulptera fram motivet med hjälp av skuggor.
Motljus, ger skugga över motivet (om du inte ljusar upp med reflexskärm alternativ blixt) men kan ge en fin konstnärlig effekt med ljus som strålar mot kameran i bakgrunden."

Så jag tog Alexander till hjälp och övade att fotografera i olika vinklar till ljuset.

Detta är Alexander, ja men visst, vem skulle det annars vara? Kortet är taget mot fönstret, mot ljuset. Ger en mörk Alexander ;)





















Samme Alexander, samma fönster med MED blixt.
Hårt ljus och skuggor.
Men man ser vad kortet föreställer ;)



















Här är Alexander igen. Samma fönster, annan min, och nu ifrån sidan. Ingen blixt, men taget med ljuset som kommer in ifrån fönstret ifrån sidan.



















Här står Alexander framför fönstret och jag tar kortet med ljuset i ryggen.





















Samma situation som den innan men här har jag lagt till blixten. Det ser man på skuggorna som bildas. Här hade det inte behöfts någon blixt och jag är förvånad över att kameran utlöste den. Ibland brukar den inte utlösas även om man tvingar den. Svagheten med en alltför automatisk kamera. Ibland bestämmer den över situationen.














Sådärja.
Nu har vi sett samme kille i samma fönster, med samma kamera och samma ljusförutsättningar.
Blev jag någe bättre?
Det gäller att ta till sig erfarenheterna och smälta dem.

Och detta är bara en av inställningarna på kameran. Det finns många fler knappar att trycka på. Detta är den automatiskaste av dem...he he

Nu får jag gå och lägga mig och sova på saken.
Söt är han i alla fall, min Alexander.
Men inte tycker han att det är roligt att stå modell för mamma.
Fast han stog lite still i alla fal. Men man får vara bra snabb med kameran och vara beredd på en massa suck och stön.

Nu en god natt!
Tills i morgon.
/Y



Kommentarer
Postat av: Josefin -Happy Days- Följ min fotoskola och vårt husbygge!

Det var inte dåligt vad du var snabb, jag lägger in dig med!! Snyggt jobbat med läxan och av modellen med, mkt väl utfört!

2011-07-07 @ 00:19:49
URL: http://myhappydays.se
Postat av: Alfva

Om barnvagnar och främst resevagnar kan jag skriva en roman utifrån egna erfarenheter kan jag lova dig.. ;) Dismaskiner däremot? :D Njae, inte riktigt så insatt tyvärr!



Den där fotoskolan ska jag genast hoppa in i! Vi har alldeles för många kameror här hemma, jag kan behjälpligt ta bilder med dem, men finns sambon i närheten vet jag ju att det är bättre om han tar bilden eftersom han ett öga för estetik som jag inte har.



Förresten älskar jag Alexanders minspel på bilderna!

2011-07-07 @ 00:55:09
URL: http://alfvan.wordpress.com
Postat av: Sussi

vad roligt att du lämnade litet spår efter dig.

Vilka jätte fina bilder du fick till på fotoläxan också! :)



Kram S

2011-07-07 @ 20:33:49
URL: http://suszii.blogspot.com
Postat av: Niles

Vilken fin kamera!! Digital eller vanlig film?

2011-07-07 @ 20:50:36
URL: http://dirtyhome.blogg.se/
Postat av: Natalie

Jag vet väldigt bra idé! Men ja tyvärr tror jag den har dött ut. Synd men förhoppningsvis kommer det fler utmaningar. Annars får väl vi starta något. :)

2011-07-07 @ 21:15:02
URL: http://natalieaa.blogg.se/
Postat av: Niles

Sv: Tack för att du deltar! Och en trevlig afton till dig med!

2011-07-07 @ 21:49:48
URL: http://dirtyhome.blogg.se/
Postat av: Everlasting

Haha, vilken fantastisk modell du har hittat!

2011-07-07 @ 22:34:58
URL: http://kattisbiggestfan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0