Skrivet den: 2011-08-13 Klockan: 06:28:00

Recept: Röd mojosås

Precis som jag lovat så kommer här receptet på den kanariska av den kanariska maten.
Den mat som nästan ALLA provar på när de kommer hit.
Den mest kända kanariska tapasen.
Skrynklig, saltkokt småpotatis med röd paprikasås.

Såsen (mojo) finns även i grön variant >>>

Mojo rojo - röd mojosås
Ta en bunke för en stavmixer eller liknande.
Skär en röd paprika i bitar och stoppa i.
Skala 5 vitlöksklyftor och i med dem också.
En näve persilja.
En matsked paprikapulver.
En matsked malen kummin.
En tsk salt, smaka av senare.
En skvätt vinäger, smaka av senare.

Det ska igentligen i en chilifrukt i såsen också. En sk. pimienta puta la madre (ung. så- in-i-h-vete-stark-chili). Men det gör man som man vill. Såsen blir ganska stark med bara vitlökarna. Men vill man så kan man droppa i lite tabasko efter tycke.

Häll nu på olja, en smaklös som solros el. liknande. Upp till hälften av det som finns i bunken.
Och så i med stavmixern och mixa medans du för den upp och ner, upp och ner.
Tills det bildas en kräm.

Blir den för trögflytande så i med vatten till lagom konsistens.
Blir den för blaskig så i med en kokt potatis och mixa igen.

Smaka och häll på mer salt och vinäger om det behövs. Smaken är som...

Saltkokt småpotatis
Små (3-4 cm i diameter) potatis med skal läggs i en kastrull med vatten upp till hälften av potatisen.
Tillsätt ett par nävar med grovsalt, mycket salt.
En del (jag bl.a.) tillsätter ett par vitlöksklyftor med skal och en citron skuren i bitar.
Om man vill kan man lägga över ett kålblad som lock.
Koka med lock på svag värme under ca 40 minuter. Potatisen ska vara väl genomkokt.
Häll av vattnet och ställ tillbaka kastrullen på plattan som slås av.
Tag av locket och lägg över lite papper som suger upp fukten. Potatisarna skrynklar sig och det bildas ett fint saltlager på skalet.

Om att äta tapas skrev jag om när jag skrev för reseportalen T för vääääldigt länge sedan.>>>
De sparkade dock mig för att Kanarieöarna inte var något exotiskt resmål längre som platsade hos dem. >>>
Men jag är inte bitter ;)

Håll till godo och som vanligt när ni lagat recepten. Berätta hus det gick!

/Y

Kommentarer
Postat av: zandra - augustifamiljen

hehe, jag tror inte du har för tråkig blogg.. Du kanske behöver nån som tipsar redaktionen bara, som nån hade gjort för mig. Be nån av dina trognaste läsare tipsa, så kanske dom tar med dig :)



Bra att du också har några kvarvarande kilon, vi får kolla varandra så vi inte fuskar tycker jag ;) Kram!

2011-08-13 @ 08:37:27
URL: http://augustifamiljen.blogg.se/
Postat av: Åsa

Åh, det där måste jag testa!! =)

Tack för receptet!

2011-08-13 @ 11:49:36
URL: http://asassecondtime.blogspot.com
Postat av: Marie-Louise

Tack för dessa recept, ska testas :) Kram

2011-08-13 @ 13:57:28
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: stuffstuff

Har du en stund över? =)

I min bloppis säljer jag en massa trendiga grejer som skor, smycken, plagg och mycket mer till fyndpriser.

Kika in o se ifall du hittar nåt som faller dig på smaken? =)

KRAM

2011-08-13 @ 17:53:32
URL: http://stuffstuff.blogg.se/
Postat av: soffie

men mums va gott när vi va på både Cran canaria i fjol å på Fuerteventura i år så åt vi det guuu va gott det är,tack för receptet måste jag prova!

2011-08-17 @ 19:59:58
URL: http://soffie69.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0