Skrivet den: 2011-04-26 Klockan: 13:41:30

Grill-pool-party

Långfredagens födelsedags-grill-pool-kalas firades under en strålande blå himmel. Vi/de hade jättetur med vädret för det hade förutspåtts regn i hela Spanien till påskhelgen.
Hmmm
Det var sol men det var liiiite för kallt för mig för att bada.

Det var min kompis C:s som Lukas som fyllde 1 år. Helt otroligt att det redan gått ett år sedan hon och jag satt med magarna i vädret och bara väntade.



Kalaset firades i C:s föräldrars hus i San Felipe i norra delen av Gran Canaria. Huset ligger alldeles vid havet och det kan blåsa ganska rejält därifrån. Norra delen av ön är inte alls likadan som södra delarna med sina fina vita och lugna sandständer. Nej här är havet vilt och otämjt och vågorna slår höga och farliga mot de klapperstensklädda stränderna. Ett surfarparadis för den som gillar sånt och hembygden för min O som var surfare i sina unga år.

..ha ha han vill väl fortfarande se sig som surfare och ung för vi har diverse brädor och ateraljer i vår förråd som tillhör de förgågna ungdomsåren.

Det var gamlingar och ungar om vart annat, precis som på ett riktigt spanskt kalas.

Och vinet och maten flödade, precis som på ett riktigt spanskt kalas.

Och alla blev glada i hatten men ingen blev full och otrevlig, precis som på ett riktigt spanskt kalas.

För är det något som spanjorer kan så är det att kalasa. Och något av de skillnader som är väldigt påtagliga mellan svenskar och spanjorer när det gäller att kalasa är hur man hanterar drickandet.

Här är oftast mycket alkohol med på festerna, det är ju så billigt och inte alls "fult" att dricka mitt på dagen som i Sverige.

MEN man ser sällan någon som blir full på kalasen. De flesta blir glada i hatten och sjunger och dansar. Men man ser aldrig någon som spyr, sitter och gråter eller slåss. Saker som man nästan alltid ser så fort som svenskar ska partajja.

Ibland när jag ser svenskar på semester här så skäms jag...
De blir så desperata när de åker på semester och får billig sprit att de kan inte ens hålla sig tills de kommer av planet. Oftast är de redan kanon redan på flygbussen till hotellet och raglar omkring och stör.
DÅ kan man inte kontrollera alkoholen.

Visst finns det nackdelar med att ha alkoholen fri och billig i ett land. För visst finns det många alkisar på gatorna här. Men en sak som är bra är att folket inte blir SÅ desperata så fort det är gratis sprit på en fest.

Vi hade en UNDERBAR dag även om jag inte kunde dricka för att jag ammar och får köra bilen. Jag tycker i alla fall inte om att partajja med barnen vid en pool. Det blir så lätt att man vimsar till och så händer det något. Jag har svårt att slappna av. Även om vi var 50 pers som vaktade poolen för alla barnan.

Vi kom hem sent på kvällen och alla stupade i säng.
Ett riktigt bra kalas.
Det var vår långfredag det.

/Y


Kommentarer
Postat av: Marie-Louise

Låter helt underbart att kunna festa/kalasa utan att det spårar ur, vilket som du skriver ofta händer här hemma i Sverige. och ja som turist skäms jag ofta över andra turister som inte kan hantera alkoholen. Det är på det där sättet som jag önskar att vi kunde ha det här hemma i kalla Sverige, kalas och alkohol i en trevlig blandning. Kram

2011-04-26 @ 19:50:34
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Maria

Vilka härliga bilder vid poolen :)

2011-04-26 @ 21:56:46
URL: http://cupcake.blogg.se/
Postat av: Sasha

sv; Yes det fungerar verkligen :)

Man formar en skena så den passar dina tänder (jättelätt att göra), sen så lägger man en paste i skenan och trycker på tänderna så låter man den sitta i tio minuter sen tar man bort den och borstar tänderna med en tandkräm som följer med :)

2011-04-26 @ 22:09:54
URL: http://sashas.se
Postat av: Åsa

Det är ju så... att ju fler som "vaktar" barnen, desto fler är det som tänker att "någon annan" har koll, och det är ju inte bra, speciellt vid en pool!

Roligt kalas ser det ut som! =)

2011-04-27 @ 09:01:34
URL: http://secondtime.blogg.se/
Postat av: Linnea Granström- Mamma till Ebba ♥

Ja det är så underbart att se dom små livens framsteg min lillatös är född-07 hon också :)



Åh vad härligt det såg ut att bo i Las Palmas!!

2011-04-27 @ 17:38:37
URL: http://linneagranstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0