Skrivet den: 2010-11-09 Klockan: 12:40:59

9 november 2010 Tacopaj från lördagen

Det får bli ett litet recept från i helgen också.
Tacopaj!
För att den blev så lyckad och alla smackade och åt så det stog härliga till. Det är så härligt när det blir uppskattat det man lagat. O till och med konstaterade att: "Tacos (smaken då antar jag att han menar) är det bästa han vet!"

Som vanligt, som jag blivit van med sedan bantar-livet, så smyger jag in grönsaker där man minst anar. Så att det fyller magen och blir näringsrikt, MEN gott.



Tacopaj med grönisar
Skal
Ta en dl margarin och krama ihop det med en ½ L mjöl.
Krama krama krama, det ska bli smuligt och allt margarin ska bli finfördelat.
Lite salt
Man kan ha i lite riven ost, då blir skalet lite segare istället för knaprigt.
För att få degen att hålla ihop så häller man i kallt vatten, lite i taget och kramar tills det blivit en degboll.
Pressa ut degen i en form, nagga med gaffel och grädda 15 min. i ugn på 200 grader.

Fyllning
Fräs hackad lök, röd paprika, rivna morötter (ta så mycket som du tycker verkar bra) i olja.
Häll i köttfärsen ca 500 g, och fräs tills det blivit brunt.
Häll på tacokrydda, ett paket för starkt, ½ om man har barn.
Tillsätt lite vatten som får koka ihop och bort.
En & ½ burk creme fraishe får koka med ett tag.

Häll fyllningen i skalet och stö över lite riven ost.
Skjuts in i ugnen, 200 grader, tills osten fått fin färg.
Servera med god grönsallad till.

MUMS!

/Y

Kommentarer
Postat av: Ina

Japp Tacopaj blir det till helgen!! Tack för tipset. Det lät jättegott. Kan man smyga ner grönsaker i maten då kanske t o m barnen får i sig lite nyttigt:-)

2010-11-09 @ 17:31:12
Postat av: jennie

Hej du, härlig blogg du har!! Hittade den av en slump när jag satt och googlade runt lite. D är nämligen så att jag är sugen på att jobba i las palmas under en tid och har väldigt många frågor...kanske du kan svara på några! :))



Jag har boende fixat och klart, åtminstone där jag kan bo den första tiden. Frågorna är mer kring jobb, uppfattar du de som svårt att få tag på jobb? Tror du det kan bli svårt att få tag på ett jobb innan man åker ner? Eller är det lättare att få på plats? Är intresserad av vad som helst för typ av jobb.



D va väl de frågorna jag kom på nu. Vore jätte snällt om du kunde ge lite synpunkter. Kram!

2010-11-10 @ 02:23:55
Postat av: Yohanna i Las Palmas

@Jennie

Hej Jennie, eftersom du inte lämnade nån e-mail så svarar jag här och hoppas att du ser det.

Jobbsituationen här i Spanien (kanarieöarna) är fortfarande tuff. Krisen är fortfarande ett pågående faktum här och inget som gått över som hemma i Sverige. Många går arbetslösa eller har hot om att förlora arbete över sig. Dock skulle jag väl tro att turistarbete söderöver för någon som kan språk, engelska, tyska, spanska, skandinaviska osv är en väldigt attraktiv person och kan nog lätt få jobb.

Ang. hur man ska söka så är det nog bäst att ringa eller besöka. Mailsystemet fungerar inte så bra här. Jag har skickat många mail och får inga svar. Bästa är att knacka dörr tror jag och ha en bunt CV med sig (på spanska då).

Ja det var nog inte mycke hjälp men faktum är att jag inte sökt så många jobb här. Dock säjer alla att det inte borde vara något problem för mig (alt. dig) men jag undrar då vart jag (vi) skulle hitta dem när det står 100 i kö för varje ledigt jobb.

Lycka till & Välkommen hit!

2010-11-10 @ 12:20:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0