Skrivet den: 2010-11-29 Klockan: 11:14:08

29 november 2010 Ovädersmåndag

Uj uj uj, vad fint det blev med allt adventspynt. Och då hann jag bara med sovrummet, köket och As rum.
Jag fortsätter idag med vardagsrummet.
Tänk vad ett par gardiner och några myslamor gör för stämningen.
Ja, jag har inte haft några gardiner under detta år som gått. Vi flyttade hit förra året, så här dags. Och jag har gått och funderat på hur jag vill ha det. Därför har det varit lite sparsmakat med stämning.
Men nu börjar allt falla på plats. Och med julgardinerna uppe så ser jag ju skillnaderna. Dags att sätta fart med de vanliga också

Det är svårt att pynta i år. Det är ju ett nytt ställe för oss och då måste man ju hitta på nya ställen för pyntet. Som förr allltid haft sin givna plats på sitt ställe. Nu måste man ny-tänka.
Jovisst bodde vi här förra julen. Men då var jag så illamående och gravidtrött, att jag bara slängde upp lite pynt där det fick plats. I år ska jag försöka vara i tid och anstränga mig för att få det bra.
Fast det har ju i och för sig redan gått åt skogen. För jag vill göra en paketkalender åt Alexander och har inte ens börjat. Första december är på onsdag = BRÅTTOM!!!
Tips?

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Vi är hemma i dag, jag och barnen.
De varnar för oväder över alla Kanarieöarna så skolorna är stängda. Och man rekommenderar folk att hålla sig innomhus.
Dock ser jag inget oväder hemma hos mig. Det är lite mörk himmel. Men det ger ju bara skäl att få tända myspyset (annars så måste man ju spara på elen...)

 

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
I går mitt i stöket så bakade jag en kaka. Alla här i bloggsvären är ju så duktiga och bakar och står i sig. Så jag blev inspirerad jag också och tog ett recept från min frukostblogg acarolina. Jag kunde inte följa det slaviskt för jag hade inte alla ingredienser hemma. Och så blev det inte så bra som hennes.
Men det blev inte dåligt.
Den blev ganska bra men receptet behöver justeras ytterligare.
Gud vad jag har saknat att baka och denna var superenkel att göra.
Så här gjorde jag:



Pepparkaksbrownie
Smält 200 gram smör i en kastrull
Bryt ner 200 gram mjölkchoklad i smörer och låt sakta smälta ner under omrörning.
Vispa 4 ägg och 2 dl socker litegrann.
Häll ner chokladsmöret i ägg-sockersmeten.
Blande 2½ dl mjöl med 1 krm salt och blanda ner i smeten.
Bryt ganska många pepparkakor i bitar och rör också ner i smeten.
Häll smeten i en form med löstagbar kant, 22-26 cm.
Grädda 200 grader, nedre delen av ugnen under 25 minuter.

Vi drack gögg och åt pepparkakor till.
Jag återkommer med justeringarna.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Nattrapport:
Inget ovanligt att rapportera. Förutom att hon inte ville somna i går kväll. Och när hon väl somnade kl 22 så vaknade hon ett par gånger varje halvtimme för att äta innan hon kom till ro vid 12.
Tror hon körde 2-timmars racet i natt men jag har blivit trött på att hålla kollen. Bara att slänga fram maten och fortsätta sova.
Vid 4 hade hon en vaken-stund till 5. Men sen sov vi allihopa till nästan 8. Alexander också!!!
Men hon har fått hosta nu. Samma skrällhosta som Alexander och Octavio. Det är lite läskigt att höra en liten bebis hosta så.
Vad ska man göra?

Men nu tillbaka till pyntningen. Här ska adventas!!!
....och väntas på oväder....

/Y

Kommentarer
Postat av: Carolina

försöka duger!! :D tyckte du improviserade bra där, hihi :) jag får expremintera fram en som du kan baka sen ;)



kram !

2010-11-29 @ 11:40:57
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Ina

Kakan såg jättegod ut. Den måste jag prova:-) Ett tips ang paketkalendern: Varför inte ge bort aktiviteter istället för saker? Förra året då gav jag till mina barn ett kuvert varje morgon och i det stod det något som vi skulle göra gemensamt den dagen. Det kunde vara allt från att grilla korv i spiskassetten, åka pulka tillsammans med mamma, baka, åka och bada o dyl. Den enda regeln är att man ska gör aktiviteten tillsammans:-) Det blev väldigt lyckat!!

2010-11-30 @ 20:45:48
Postat av: wow account buy

Kakan såg jättegod ut. Den måste jag prova:-) Ett tips ang paketkalendern: Varför inte ge bort aktiviteter istället för saker? Förra året då gav jag till mina barn ett kuvert varje morgon och i det stod det något som vi skulle göra gemensamt den dagen. Det kunde vara allt från att grilla korv i spiskassetten,<strong><a href="http://www.accountsbay.com/">wow account buy</a></strong>

2010-12-07 @ 10:25:34
URL: http://www.accountsbay.com/
Postat av: links of london bracelets

Kakan såg jättegod ut. Den måste jag prova:-) Ett tips ang paketkalendern: Varför inte ge bort aktiviteter istället för saker? Förra året då gav jag till mina barn ett kuvert varje morgon och i det stod det något som <strong><a href="http://www.uk-linksjewellery.com/">links of london bracelets</a></strong>

2010-12-08 @ 07:54:10
URL: http://www.uk-linksjewellery.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0